دبیر شورای هیئات مذهبی استان یزد گفت: یکی از اموری که درطول سال و به ویژه در ایام محرم و عزداری سید و سالار شهیدان باید به آن توجه شود اقامه نمازجماعت و اول وقت است.
کد خبر: ۹۰۵۷۸۴۵
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، محمدعلی رحمت زاده در سال ۱۳۳۴ در محله فهادان یزد به دنیا آمد. پدر محمد علی از نوکران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بود و سرپرستی هیئت مالمیر یزد را برعهده داشت و همین امر سبب شد تا وی از دوران کودکی راه و رسم نوکری سیدالشهدا (ع) را در کنار پدر قراگرفته و قدم در این مسیر بگذارد.

محمدعلی پس از پایان دوره هنرستان وارد دانشگاه شده و سپس در رشته کاردانی راه و ساختمان فارغ التحصیل شد و در سن ۲۸ سالگی ازدواج کرد که حاصل آن دو دختر و یک پسر بوده و هم اکنون سرپرست هیئت محله کوی سعدی است.

گفتنی است رحمت زاده در حال حاضر به عنوان مسئول واحد فرهنگی و بازرسی شورای هیئات مذهبی، پس از چندین دوره دبیری شورا، فعالیت می‌کند و پیش از این نیز یک دوره مسئولیت این شورا را عهده دار بوده با سابقه نیم قرن نوکری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در اجلاس پیرغلامان که در اصفهان برگزار شد مورد تجلیل قرار گرفته است.

این پیرغلام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در مصاحبه با یزدرسا بارزترین نقش و مهمترین وظیفه سرپرستان هیئات را ترویج فرهنگ عاشورایی در بین جوانان و نوجوانان هیئات دانست و گفت: یکی از وظایف سرپرستان هیئات؛ آشنا ساختن نسل جوان با مکتب عاشوراست البته در ابتدای امر خود مسئول هیئت باید آمر و عامل به این فرهنگ باشد در درجه دوم هیئات باید در طول سال برنامه داشته باشند و اگر فعالیت هیئات تنها به ده روز محرم ختم شود نمی‌توانند تاثیر چندانی در این زمینه داشته باشند.

رحمت زاده افزود: خوشبختانه هیئت کوی سعدی در طول سال سه شنبه شب‌ها برنامه دعای توسل داشته و بنابر مناسبت‌های مختلف نیز برنامه دارد ضمن اینکه در کنار این برنامه‌ها کلاس‌های فرهنگی نیز برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید در کنار عزاداری برای امام حسین (ع) در زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورایی هم تلاش کینم اظهار داشت: نماز اول وقت و امربه معروف و نهی از منکر از مصادیق بارز این فرهنگ است که تنها به این ایام اختصاص ندارد و باید در طول سال در پاسداشت و معرفی آن اهتمام ورزیده شود.



رحمت زاده با بیان اینکه یکی از اموری که درطول سال و به ویژه در ایام محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان باید به آن توجه شود اقامه نمازجماعت و اول وقت است اظهار داشت: در هیئت ما شب‌ها ابتدا نماز جماعت اقامه می‌شود و سپس برای عزدارای اقدام می‌کنیم و از آن طرف هم از عزدارای تا پاسی از شب پرهیز کرده تا مبادا نماز صبح عزداران قضا شود.

مسئول سابق شورای هیئات مذهبی استان یزد در خصوص ویژگی نوحه خوانان و مداحان هیئات اذعان داشت: متاسفانه مداحان امروزی به مانند مداحان نسل ما چندان در انتخاب اشعار و سبک‌ها دقت ندارند و بعضا همین بی دقتی هاست که مداحی و عزاداری ما را تحت الشعاع قرار داده و زمینه سوء استفاده دشمنان را فراهم می‌کند

وی افزود: متاسفانه در برخی نوحه خوانی‌ها اشعار سطحی و بی محتوا بوده و از تنها چیزی که نام برده نمی‌شود حضرت اباعبدالله و رشادت‌های ایشان و یاران با وفایشان است بنابراین مدیران و سرپرستان هیئات علاوه بر اینکه باید نظارت کاملی بر این موارد داشته باشند باید در انتخاب نوحه خوان و مداح نهایت دقت را به کار بندند.

دبیر شورای هیئات مذهبی استان یزد نوکری برای سیدالشهدا را ایدئولوژی شیعه نامید و گفت: بزرگترین لذت عمرانسان تلاش در جهت گسترش و نشر فرهنگ اهل بیت (ع) در جامعه است.

وی ضمن قدردانی از اقدامات صدا وسیما در پخش زنده عزاداری‌ها خاطر نشان کرد: هرچند این اقدام صداو سیما از یکسو مثبت تلقی شده و در راستای معرفی فرهنگ عزاداری یزدی هاست، اما از سوی دیگر جمعیت هیئات و شرکت کنندگان در مجالس روضه را کاهش می‌دهد چرا که مردم به جایی حضور در مجالس و تماشای هیئات از نزدیک آن را از گیرنده‌های تلویزیونی تماشا می‌کنند.

رحمت زاده از روحانیون، سخنرانان و مادحین در خواست کرد با بیان برخی سخنان و خواندن برخی اشعار نامناسب که موجب وهن مردم می‌شود و از عظمت خاندان اهل بیت (ع) می‌کاهد پرهیز کرده و سعی کنند با مطالعه کتب و منابع معتبر منبر بروند.

وی همچنین از مسولان فرهنگی استان نیز خواست با حمایت‌های مناسب از کانون‌های فرهنگی شرایط ترویج تفکر و منطق حضرت اباعبدالله (ع) که همان امر به معروف و نهی از منکر است تلاش کنند.
ارسال نظرات