هر ساله در پنجم محرم مردم عزادار شهرستان شاهرود به یاد حضرت عباس، مراسم سنتی علمبندان با شعار یا عباس یا عباس را برگزار می کنند.
کد خبر: ۹۰۵۷۸۰۱
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، باز پنجم محرم فرا رسید، روزی که به یاد حضرت عباس، علمدار کربلا نامگذاری شده است و در شهرستان شاهرود سنتی قدیمی به یاد این علمدار باوفای صحرای کربلا برگزار می‌شود مراسم با عنوان «علمبندان».
در این مراسم عزاداران حسینی علم‌های که به یاد حضرت عباس از قدیم تهیه کردند که برخی از آن‌ها قدمت پانصد ساله دارد را در کوچه مسجد حاج نجفعلی در محله قدیمی قلعه جمع آوری کرده و آنجا آن‌ها را آماده مراسم می‌کنند سپس با حضور دستجات عزاداری علم‌ها به محله قدیمی بیدآباد یا زنجیری منتقل می‌شوند و مراسم سنتی یا عباس یا عباس با حضور خیل عزاداران اباعبدالله الحسین و حضرت عباس برگزار می‌شود.
در این مراسم عزاداران با ورود به تکیه زنجیری در رثای حضرت عباس به عزاداری می‌پردازند و علم‌ها و یا به عبارتی طوق‌ها به این تکیه وارد و از آن خارج می‌شوند و در مساجد و تکایا تا پایان صفر قرار می‌گیرند.
این آیین کهن شاهرودی نشان از ارادت مردمان این دیدار به خاندان عصمت و طهارت بویژه علمدار کربلا دارد که بر لب آب رفت، اما از امام خود شرم کرد و آب ننوشید و بازگشت و اوج ولایت مداری خود را به سالار شهیدان نشان داد.
هر ساله در پنجم محرم شور عجیبی در شاهرود برقرار است و عباسیون با اجتماع بزرگ خود یاد سپهسالار دست کربلا را زنده می‌کنند.
مشابه مراسم طوق بندان در روستا‌ها و شهر‌های دیگر شهرستان شاهرود نیز برگزار می‌شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها