کد خبر: ۹۰۵۷۷۵۳
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷

 

 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه ۲۴ شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر تهاجم وسیع و پرحجم ضد انقلاب به افکار عمومی، با روشنگری و مطالبه‌گری آرمان‌ها روبه‌رو نشود، قطعاً ویرانگر خواهد بود. لشکر جوانان مؤمن و انقلابی باید وارد میدان مطالبه دائم آرمان‌ها شود و در مقابل تخریب افکار عمومی سد ایجاد کند.(۱۳۹۷/۳/۷)

پایگاه بصیرت

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

مشاجره ترامپ و کری درباره ایران موضوع حرف روزِ امروز، به درگیری کلامی روزهای گذشته بین ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا درباره ایران اختصاص دارد. جان کری در مصاحبه با سی‌ان‌ان مدعی شده است در ماه‌های گذشته با ظریف، وزیر امور خارجه ایران سه‌چهار مرتبه دیدار کرده است! اما ترامپ عنوان کرده این دیدارها خرابکاری از سوی جان کری در روند سیاست‌گذاری دولت آمریکا محسوب می‌شود. رئیس‌جمهور آمریکا این را هم افزوده که جان کری با حکومت ایران جلسات غیر قانونی داشته و در آن جلسات به ایرانی‌ها گفته منتظر پایان دولت ترامپ باشید. این منازعه موجب شده است برخی با شوق و ذوق اعلام کنند چنانچه جان کری در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود، می‌توان به حل مسائل بین ایران و آمریکا امیدوار بود؛ در این باره توجه به چند نکته حائز اهمیت است: ۱ـ بخشی از این مشاجرات به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا برمی‌گردد که در آبان ماه ۱۳۹۷ برگزار می‌شود. این وضعیت سبب شده است جان کری و حتی باراک اوباما در یک رقابت حزبی وارد گود انتخابات شوند تا شاید با فرستادن تعداد بیشتری از نامزدهای دموکرات به کنگره، اکثریت مجلس نمایندگان را از جمهوریخواهان بگیرند. بنابراین منازعه پیش آمده، در سطح رقابت‌های داخلی بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها که معمولاً در جریان است، تحلیل می‌شود؛ ۲ـ این افراد گویی به دیگر اظهارات جان کری کمترین اعتنایی نکردند؛ وزیر خارجه پیشین آمریکا مدعی شده است باید از برجام برای وادار کردن ایران به امتیازدهی در موضوعات دیگر، از جمله موشکی[توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران] و مسائل منطقه‌ای استفاده می‌کردیم؛ وی این را هم گفته است که حصول توافق هسته‌ای موجب نشد آمریکا از اعمال تحریم‌های موشکی، حقوق بشری و منطقه‌ای کوتاه بیاید و حتی در حالی که درباره برجام با ایرانی‌ها در حال مذاکره بودیم، تحریم‌ها را افزایش دادیم. این نکات گویای آن است که درباره جنگ اقتصادی و مهار توانمندی موشکی و منطقه‌ای ایران یا به عبارت دقیق‌تر از بین بردن مؤلفه‌های قدرت کشورمان، بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان تفاوتی نیست و اگر تفاوتی هست، در این نکته خلاصه می‌شود که یکی مسیر برجام را اهرم فشار سیاسی و اقتصادی می‌داند و دیگری خروج از برجام را چاره تقابل با ایران تلقی می‌کند. ▼ گزارش روز

بازتاب یک تفکر! روز گذشته عکسی کوچک و بسیار کم کیفیت که به وضوح تفاوت سبک زندگی، منش و روش  برخی‌ها را نشان می‌دهد، منتشر شد و واکنش کاربران در شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت؛ تصویری از حضور احمد، فرزند سیدحسن خمینی در جایگاه ویژه‌ای با دیواره‌های شیشه‌ای و کولر گازی در یک مراسم عزاداری ویژه ماه محرم و عزای امام حسین(ع)! درباره این عکس سخن و نکته بسیار است و مطالب فراوانی از مقایسه منش حضرت امام(ره) و وارثان نام ایشان تا بالانشینی در مجلس سید و سالار شهیدان وجود دارد. بحث و نوشتن درباره توضیح و توجیه عجیب و تأسف‌برانگیز وی درباره عکس مذکور نیز مسئله‌ای است که در فضای رسانه به آن بسیار پرداخته شده و خواهد شد؛ اما دغدغه این نوشتار فارغ از همه این مسائل و تأکید بر اهمیت و وجوب گفتن و نوشتن مکرر درباره سلوک و راه امام(ره) این است که تصاویر احمد خمینی چه آن روز که در کابین هواپیما و سوار بر اسب و... منتشر شد، چه آن روز که مراسم عجیب عمامه‌گذاری‌اش برگزار شد و...، اهمیت خاصی ندارد؛ مهم‌تر از آن جریانی است که این اشخاص را رشد داده است؛ جریانی که معتقد به نگاه از بالا به پایین مسئولان به مردم است، جریانی که فرزند مسئول بودن را فضیلت می‌شمرد، جریانی که برای خودش حق و حقوقی قائل است و سبک زندگی متفاوت از مردم، بالانشینی و غذای چرب‌تر و تفریحات بیشتر و... را حق خود می‌داند! عکس منتشر شده بازتابی از آن سبک تفکر است؛ همان تفکر اشرافی که امام خمینی(ره) فرمودند: «آن روزی که دولت ما به کاخ توجه پیدا کرد، آن روز است که باید ما فاتحۀ دولت و ملت را بخوانیم. آن روزی که رئیس‌جمهور ما خدای نخواسته، از آن خوی کوخ‌‏نشینی بیرون برود و به کاخ‌‌نشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند، پیدا می‌‏شود. آن روزی که مجلسیان خوی کاخ‏نشینی پیدا کنند خدای نخواسته و از این خوی ارزندۀ کوخ‏نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم.» همان تفکری که در مقابل انقلابی‌گری قرار دارد و طرد و نقد آن وظیفه همه ما است.

 

▼ اخبار ویژه                          

گزارش مهم وزارت اقتصاد مرکز حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی طی گزارشی اعلام کرد: بر اساس طرح همکاری مشترک وزارت خارجه، خزانه‌داری و دستگاه اطلاعاتی آمریکا، برنامه عملیاتی اغتشاش در بازار ارزی ایران از طریق القای شوک‌های زمان‌بندی شده در راستای افزایش نااطمینانی به پایداری ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، با بهره‌گیری از پایگاه‌های آمریکا در برخی کشورهای همجوار در جریان است. این گزارش با تأکید بر اینکه پژوهشگران این وزارتخانه، فرایندهای عملیاتی را شناسایی و رصد می‌کنند، افزود: بیشتر عوامل میدانی این پروژه که در ایران عمل می‌کنند، از هدایت چنین سازوکار اطلاعاتی آمریکا اطلاع نداشته و تصور می‌کنند در فرایند عملیات سوداگران بازار، مشارکت و کسب سود می‌کنند.  

مقاومت خزانه‌داری در مقابل ترامپ! چند مقام دولت آمریکا در گفت‌وگو با «واشنگتن‌پست» ادعا کرده‌اند «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا روش جدیدی برای مقاومت در برابر راهبرد دولت ترامپ علیه ایران پیدا کرده است. دولت ترامپ، پس از خروج از برجام سیاست‌هایی را با هدف افزایش فشارها علیه ایران به کار گرفته است؛ یکی از همین سیاست‌ها خارج کردن بانک‌های ایران از سامانه «سوئیفت» است. سه مقام آمریکایی می‌گویند منوشین و وزارتخانه او با اعمال فشار بر سوئیفت برای اقدام علیه ایران مخالفند. به همین دلیل او به قصد ایجاد تأخیر در رأی نهایی رئیس‌جمهور در این باره، فرایندهای تصمیم‌گیری را کند کرده است.   ▼ اخبار ۱ـ «پارلمان اصلاحات» در دستور کار احزاب اصلاح‌طلب محمد سالاری، قائم‌مقام دبیرکل حزب همبستگی ایران اسلامی با بیان اینکه طرح پارلمان اصلاحات، طی جلسات متعددی در کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مورد بحث و تبادل نظر جدی قرار گرفت، گفت: نتیجه نهایی بررسی شده در کمیته سیاسی، در اختیار تمامی احزاب اصلاح‌طلب عضو شورای هماهنگی برای بررسی و اظهارنظر اصلاحی قرار گرفت. دبیر کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ادامه داد: در همین راستا، طرح پارلمان اصلاحات به عنوان یک نهاد بالادستی در فرایند تصمیم‌گیری‌های جریان اصلاحات در دستورکار حزب همبستگی ایران اسلامی به منظور بررسی و پیشنهادهای اصلاحی قرار گرفت. وی اضافه کرد: طی هفته‌های آتی حزب همبستگی ایران اسلامی نظر نهایی خود را به صورت رسمی به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ارائه خواهد داد. گفتنی است، طرح ایجاد تشکل جدید در حالی است که در هفته‌های اخیر اختلاف نظرها درباره عملکرد شورای عالی اصلاح‌طلبان بالا گرفته است.  

۲ـ پایان شاهزاده جوان نزدیک است روزنامه انگلیسی «تایمز» در یادداشتی به قلم «مایکل برلی» تحولات عربستان سعودی را پس از روی کار آمدن بن‌سلمان بررسی کرد و نوشت: امیدها به ولی‌عهد عربستان به ‌عنوان یک فرد اصلاح‌گرا که قرار بود جراحت منطقه را درمان کند، بی‌نتیجه مانده است. شکاف بین هیاهو و جاروجنجال تبلیغاتی درباره ولی‌عهد و حقیقت شخصیت و توان او کاملاً آشکار شده است. این روزنامه با اشاره به اینکه چیز زیادی از ادعاهای مدرنیته بن‌سلمان باقی نمانده است، افزود: سرکوب شیعیان عربستان در منطقه شرق این کشور ادامه دارد و با وجود تبلیغات گسترده‌ درباره اجازه زنان برای رانندگی، همچنان شاهد برخورد با آنها هستیم؛ چنانکه در تازه‌ترین نمونه، ۱۳ فعال زن عربستانی که به دنبال جنبه‌های دیگری از آزادی هستند، بازداشت شدند. این نشریه انگلیسی در پایان نوشت: بن‌سلمان نه اصلاح‌گر است و نه یک فرد قوی و این اتفاق (برکناری ولی‌عهد) ممکن است به زودی رخ دهد.  

۳ـ مشکلات اقتصادی تنها با کمک مردم قابل حل است محمدباقر قالیباف با بیان اینکه اکنون ماهواره‌های ما در مدار زمین و موشک‌های ما در دو هزار کیلومتری نقطه‌زنی می‌کنند و در صنعت تولید تجهیزات نظامی بدون شک جزء پنج کشور اول جهان هستیم، گفت: امروز در چهارمین دهه انقلاب، بحران ما بحران اقتصادی است؛ چرا قادر نیستیم بر این بحران فائق بیاییم؟ چرا نمی‌خواهیم از این تجربه بزرگ تاریخی و فرهنگ اهل بیت(ع) استفاده کنیم؟ وی با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصادی تنها با کمک مردم قابل حل است، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم، باید اقتصاد را مردمی کنیم؛ چطور مردم توانستند در آن زمان جنگ را اداره کنند؟ آیا نمی‌توانند اقتصاد را اداره کنند؟ وی افزود: به جای اینکه در اقتصاد به مردم تکیه کنیم، به دنبال تکیه بر ابرقدرت‌ها و بیگانگان هستیم، بیگانگانی که حداقل در ۱۰۰ سال گذشته کاری جز خیانت برای ما نکرده‌اند.  

۴ـ طرحی برای اجاره اجباری خانه‌های خالی ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس گفت: طرح اجاره دادن اجباری خانه‌های خالی به امضای حدود ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس رسیده و به تازگی به هیئت‌رئیسه مجلس ارائه شده است، در وضعیت کنونی این طرح در مرحله چاپ قرار داشته و احتمالاً مهر ماه اعلام وصول خواهد شد. بر اساس این طرح، سامانه‌ای ایجاد خواهد شد و مردم طبق قانون، خانه‌های خالی را گزارش و معرفی می‌کنند، پس از آن با حکم دادستانی، یک ماه به صاحب‌خانه مهلت داده می‌شود تا آن خانه را اجاره دهد، در غیر این صورت کارشناس رسمی دادگستری با حکم دادستان، از خانه بازدید کرده و پس از آن خانه را اجاره می‌دهد و مبلغ دریافتی را به حساب دادگستری می‌ریزد. ▼ اخبار کوتاه ◄ شبکه ای‌بی‌سی گزارش داد دولت آمریکا یک دانشجوی ایرانی دانشگاه کوئینزلند استرالیا را به ارسال تجهیزات نظامی به ایران متهم کرده و خواهان استرداد او به آمریکا شده است. طبق این گزارش، رضا دهباشی‌کیوی، ۳۸ ساله، بدون هیچ‌گونه سابقه سفر به آمریکا از سوی مقامات آمریکایی به خرید و ارسال تجهیزات راداری پیشرفته به ایران برای شناسایی موشک و جنگنده‌های رادارگریز متهم شده است. این در حالی است که طبق مستندات پرونده، او هم‌اکنون دانشجوی مقطع دکتری است و بر روی ساخت یک دستگاه تشخیص سرطان پوست کار می‌کند. ◄ وبگاه صهیونیستی «عروتص شوع» در یادداشتی با عنوان «آمریکا جنگ بر سر عراق را به ایران می‌بازد» با اشاره به بیانیه کاخ سفید مبنی بر باقی‌ماندن ۷ هزار تا ۹ هزار نفر از نظامیان آمریکا در خاک عراق، آورده است: «دو هفته پس از آنکه دولت ترامپ «برت مگ‌گورک» فرستاده ویژه در ائتلاف ضد داعش را به بغداد فرستاد تا مانع تسلط ایران بر آن شود، بیش از پیش مشخص شده آمریکا طرف بازنده در عراق است.» ◄ رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: قیمت‌های نجومی که برای خودرو اعلام می‌شود، نادرست و به اصطلاح فِیک است. برای نمونه، موجی که درباره پراید ۴۵ و ۵۰ میلیون تومانی در جامعه به راه افتاد مربوط به همین دسته از اقدامات بود؛ در حالی که در بازار واقعی خودرو به هیچ وجه شاهد چنین قیمت‌هایی نبودیم. ◄ حسین کاظم‌پوراردبیلی، نماینده ایران در اوپک گفت: کمبود عرضه در بازار نفت به معنای آن است که آمریکا قادر به رسیدن به هدف خود، یعنی به صفر رساندن صادرات نفت ایران نیست. پیش از این یکی از مشاوران قدیمی وزارت انرژی عربستان نیز گفته بود، تحریم‌های فعلی آمریکا علیه ایران بعید است موجب توقف کامل صادرات نفت این کشور شود. ◄ صادق زیباکلام به تازگی با انتقاد از دولت، گفته است: با شعار و حرف‌های امیدوارکننده نمی‌توان مردم را برای مدت زیادی نگه داشت. آقای روحانی فکر می‌کند در نتیجه بدگویی‌ها از دولت مردم ناامید می‌شوند؛ باید اذعان داشت مردم امیدوار هستند، اما زمانی که نتایج عملی و ملموسی از دولت نمی‌بینند، ناامید می‌شوند. ◄ ‌مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری به رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تأمین اعتبار مورد نیاز تکمیل و تحویل پروژه‌های باقی‌مانده مسکن مهر، گفت:‌ بیش از ۹ ماه از این دستور می‌گذرد؛ اما هنوز اقدامی در زمینه آن صورت نگرفته است.

منبع: سایت بصیرت

ارسال نظرات