حجت الاسلام والمسلمین جعفری گفت: بزرگ ترین منکر امروز از بین بردن اعتماد مردم به نظام اسلامی با چپاول بیت المال ودزدی است.
کد خبر: ۹۰۵۷۷۳۴
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ مراسم سوگواری پنجمین روز از دهه محرم در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد با حضور نماینده ولی فقیه در استان ، فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام، جمعی از مسئولین و کارکنان ادارات، کارکنان سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام و اقشار مختلف مردم با قرائت زیارت پرفیض عاشورا، سخنرانی و ذکر مرثیه و نوحه و سینه زنی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر امیرقلی جعفری در این مراسم، با اشاره به اهداف قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، گفت: یکی از فرائض اصلی دین، که بقیه واجبات به آن گره خورده و وابسته است، امر به معروف و نهی از منکر است.

استاد حوزه و دانشگاه، افزود: هر موجود زنده ای برای ادامه حیات، نیاز به تغذیه مناسب و آفت زدایی دارد و هر آنچه حیات این موجود زنده را به خطر می اندازد، باید با آن مبارزه کرد؛ که امر به معروف و نهی از منکر، همان آفت زدایی از جامعه بشری است.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری، ادامه داد: اینکه گفته می شود بنی آدم اعضای یک پیکرند، جای تعجب است که برخی بر ضرورت وجوب یک امر عقلایی مانند امر به معروف و نهی از منکر تشکیک می کنند.

دکتر جعفریف گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک اصل عقلانی است که وظیفه مبارزه با آفات، ویروس ها و بیماری های جامعه بشری را بر عهده دارد و طبق آیه شریفه قرآن کریم، بهترین امت ها کسانی هستند که امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

وی با اشاره به آیه شریفه 110 از سوره مبارکه آل عمران " كُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ..."، تصریح کرد: در این آیه شریفه امر به معروف و نهی از منکر قبل از ایمان ذکر شده است؛ که نتیجه گرفته می شود کسانی هم که ایمان نیاورده اند باید این وظیفه را انجام دهند.

استاد حوزه  و دانشگاه، خاطرنشان کرد: تمام دنیا این امر به معروف و نهی از منکر را دارد و اسم آن را به نام نظارت عمومی گذاشته اند. امر به معروف و نهی از منکر به حریم عمومی جامعه مربوط می شود و دخالت در حریم خصوصی افراد نیست؛ ولی نمی دانیم چرا برخی با اسم این فریضه دینی مشکل دارند، در حالی که در بیشتر کشورهای دنیا به آن عمل می شود.

دکتر جعفری، گفت: نهی از منکر و امر به معروف را نباید در یکی دو مورد خاص بیاوریم، مثلا بدحجابی یک منکر است؛ ولی دایره معروفات و منکرات خیلی وسیع تر است . کسی که تلاش می کند جای معروف و منکر را تغییر دهد، گناه بزرگ تری را مرتکب می شود.

وی، افزود: امام حسین علیه السلام در سال 61 هجری قمری برای امر به معروف و نهی از منکر به سمت کوفه حرکت کرد؛ معروف و منکری که این امام برای آن حرکت کرد چه بود؟ اکثر جامعه آن روز و حتی برخی امروز فکر می کنند منکر یزید و شرابخواری و قماربازی یزید بود، هرچند این ها هم منکر بودند؛ اما اگر مقابله با چنین چیزهایی را هدف قیام محسوب کنیم، مقام نهضت حسینی را خیلی پایین آورده ایم.

دکتر جعفری ادامه داد: منکرات سطوح و لایه های مختلفی دارند؛ سطوح اصلی مربوط به مبلغان و مروجان منکر است و در جامعه بشری، علمداران، حامیان و مبلغان منکر بویژه غول های رسانه ای دنیا همچون هالیود در این سطح قرار دارند که تلاش می کنند جای معروف و منکر را عوض کنند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: خون اباعبدالله الحسین علیه السلام و یارانش در کربلا به زمین ریخته شد تا جلوی مبلغ فشاد و فحشا گرفته شود که ام الفساد جامعه در آن زمان  و مادر همه منکرات بود.

وی، تصریح کرد: امروز نیز همانطور که بدحجابی یک خانم منکر است، عمل کسی که مفاهیم دینی و معروفات را تغییر می دهد و مدیری که در نظام اسلامی مسئولیت دارد،اما حمایت از اربعین و زائران خانه خدا را زیر سؤال می برد در حالی که از سفر تفریحی به آنتالیا و ... حمایت می کند، و کسانی که بیت المال مسملین را چپاول می کنند و به غارت می برند، مرتکب منکر بزرگ هستند.

دکتر جعفری، بزرگ ترین منکر در نظام اسلامی را از بین بردن اعتماد مردم به نظام دانست و تصریح کرد: بزرگ ترین منکر امروز گرفتن اعتماد مردم به نظام اسلامی با چپاول بیت المال ودزدی است و باید اساس منکرات در جامعه اسلامی را از رأس گرفت و با مبلغان و مروجان و حامیان فساد ابتدا مقابله کرد.

وی، تأکید کرد: امام حسین علیه السلام با اصل یزید مخالف بود، چون حاکمیتی را آورده بود که در آن دروغ و فحشا و اشاعه فحشا بود. امام به دنبال امر به معروف بود که بگوید حاکمیت از آن خدا و اهلبیت است و هر حکومتی غیر از حاکمیت الله و غیر امام معصوم و نایب امام زمان، حکومت طاغوت است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به خطبه امام حسین علیه السلام دو سال قبل از عاشورا سال 59 هجری قمری در منا و جمع یکهزار نفری مسلمانان، گفت: امام حسین علیه السلام در این خطبه پیرامون امربه معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی سخنانی را مطرح فرمودند و دایره آن را گسرتده بیان کردند.

وی، افزود: حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام با قیام خود، سنگ بنای حاکمیت نهایی و دولت ظهور را بنا نهاد، در حالی که هیچ پیامبری نتوانست کاملا با ظلم مقابله کند؛ ولی حاکمیت آخرالزمان، به گونه ای خواهد بود که هیچ ظلمی صورت نمی گیرد و زمین نیز تمام ذخایر خود را برای بشریت آشکار خواهد کرد.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان، حیات اسلام و مسلمین در این کره خاکی را مدیون قیام امام حسین علیه السلام و نهضت عاشورا دانست.

ذکر مرثیه، نوحه خوانی و سینه زنی و قرائت زیارت پرفیض عاشورا از دیگر برنامه های این مراسم معنوی در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد بود.

ارسال نظرات