در جلسه نقد و بررسی کتاب "بدرود ای پنج ضلعی خونین" مطرح شد
یک منتقد ادبی گفت: باید از نگاه کلیشه‌ای به جنگ در آثار دفاع مقدس فراتر رفته و تنها بر اتفاقات روتین و حوادث جنگی اتکا نکنیم.
کد خبر: ۹۰۵۷۶۶۶
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱

 به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، محمد علی ضیایی منتقد ادبی در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب ارومیه گفت: باید از نگاه کلیشه‌ای به جنگ در آثار دفاع مقدس فراتر رفته و تنها بر اتفاقات روتین و حوادث جنگی اتکا نکنیم.

وی در جلسه نقد کتاب "بدرود ای پنج ضلعی خونین" مطرح کرد: در نگاه کلیشه‌ای به جنگ، از روتین‌ترین حوادث جنگ شروع و اتفاقات معمول جبهه‌ها را بیان می‌کنیم و از شخصیت‌ها، خود افراد و خانواده آن‌ها غافل می‌شویم.

ضیایی افزود: در داستان نویسی باید توجه شود که تغییر زمان‌ها در راستای یک عرض باشد، همچنین از ترجمه‌های محاوره‌ای اجتناب شود.

این منتقد ادبی معقتد است: دوران دفاع مقدس هشت سال بوده است و با گذشت 30 سال از پایان دوران جنگ تحمیلی، باید کتاب‌های بیشتر و قوی تری به چاپ می‌رسید و کوتاهی در این زمینه کم‌لطفی است.

وی در خصوص کتاب "بدرود ای پنج ضلعی خونین" بیان کرد: اوج هنرنمایی نویسنده این کتاب انتخاب عنوان است اما در متن کتاب گاهی جمله‌ها بلند بوده که نهاد و شناسه فعل و برخی از اجزای جمله هماهنگی ندارند، استفاده از صفت‌های غیر ضروری و برخی اصطلاحات نیز از دیگر نقاط ضعف این کتاب است.

رحیمی دیگر منتقد ادبی حاضر در جلسه نقد نیز عنوان می‌کند: فضای نقد را در جامعه ما جدی نمی‌گیرند، در نقدها نیز بیشتر  شخص مورد عتاب قرار می‌گیرد تا خود اثر.

وی خاطر نشان کرد: در کتاب‌هایی که در قالب خاطره نویسی هستند به دلیل عدم آشنایی مصاحبه کننده با اصول مصاحبه نمی‌توانند به کند و کاو شخصیت فرد بپردازند و معمولا مصاحبه‌گر در خدمت خاطره گو قرار می‌گیرد.

این منتقد ادبی اضافه کرد: در قسمت‌هایی از متن که هیجان‌انگیز است باید کلمات نویسنده نیز اوج بگیرند نه اینکه کلمات و لحن یکسان باشند.

لازم به ذکر است کتاب "بدرود ای پنج ضلعی خونین" خاطرات جانباز دوران دفاع مقدس ابوالقاسم محتشمی است که به قلم طاهری نگاشته شده است.

انتهای پیام

ارسال نظرات