خبرهای داغ:
فرمانده سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین:

جای گذاری چهره پنج شهید شاخص استان در تابلو هدیه معنوی استان به مقام معظم رهبری/ جذب مخاطب، یکی از ویژگی های آثار هنری است

سردار شاهرهی عنوان کرد: یکی از ویژگی آثار هنری این است که مخاطب را جذب کرده و ارتباط روحی خاصی با مخاطب خود ایجاد می کند.
کد خبر: ۹۰۵۷۵۵۴
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰

من عقیده ی راسخ دارم بر اینکه یکی از نیازهای اساسی کشور، زنده نگه داشتن نام شهدا است؛ این یک نیازی است که ما - چه آدمهای مقدّس مآب و متدینی باشیم؛ چه آدمهایی باشیم که خیلی هم مقدّس مآب نیستیم، امّا به سرنوشت این کشور و به سرنوشت این مردم علاقه مندیم - هرجور که فکر بکنید، بزرگداشت شهدا برای آینده ی این کشور، حیاتی و ضروری است. فرهنگ شهادت یعنی فرهنگ تلاش کردن با سرمایه گذاری از خود برای اهداف بلندمدّت مشترک بین همه ی مردم؛ که البتّه در مورد ما آن اهداف، مخصوص ملّت ایران هم نیست، برای دنیای اسلام بلکه برای جهان بشریت است.
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ستادهای «کنگره شهدای امور تربیتی»، «کنگره شهدای دانشجو»، و «کنگره شهدای هنرمند «1393/11/27
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، سردار شاهرخی فرمانده سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین در دیدار از روند ساخت هدیه معنوی و هنری بیان کرد: این هدیه ارزشمند پیش از برگزاری کنگره سه هزار شهید استان قزوین در دیدار با مقام معظم رهبری، به نیابت از خانواده شهدا و مردم استان به ایشان اهدا خواهد شد و ایشان نیز هدیه را به موزه آستان قدس رضوی اهدا می کنند.
 
وی گفت: این هنر فاخر و ارزشمند، یادگاری از خطه قزوین است تا نام فرزندان این سرزمین در جایگاه امام رضا(ع) قرار گیرد و هنر فرزندان این سرزمین ماندگار باشد.
 
فرمانده سپاه صاحب الامر(ع) استان قزوین اظهار کرد: یکی از ویژگی آثار هنری این است که مخاطب را جذب کرده و ارتباط روحی خاصی با مخاطب خود ایجاد می کند.
 
سردار شاهرخی عنوان کرد: این هنر زیبا، ارزش معنوی زیادی دارد و کاری مفهومی است برای بندگانی که جهت تحقق آرمانها و حفظ هستی مردم جانشان را تقدیم کردند و قطعا دعای شهدا در زندگی هنرمندان این اثر هنری جریان داشته و برای آنان برکت را همراه خواهد داشت.
 
وی با اشاره به نام شهدای شاخص استان که در این تابلو هنری جای گذاری خواهد شد خاطرنشان کرد: چهره شهیدان والامقام رجایی، ابوترابی، بابایی، لشگری، حسن پور با هنر دست سید احمد عقیلی، نگارگری شده و در قسمت های در نظر گرفته شده جای گذاری خواهد شد.
 
فرمانده سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین اضافه کرد: این اثر فاخر و ارزشمند هنری، اثری تاریخی و هنرمندانه است که با توجه به احساس معنوی هنرمندان، ماندگار خواهد بود.
به دست آسان نمی آید شهید راه او گشتن
که این آب حیات از خون آن شمشیر می آید
 در حاشیه این دیدار، سیدمرتضی عبدحسینی هنرمند قزوینی که با هنر دستان خود، چوب را منقش به نقوش برجسته زیبا کرده و اثری ماندگار را خلق می کند در خصوص کار گروهی هنرمندان در خلق این اثر بدیع می گوید: حدود یکماه است که به طور جدی مشغول به فعالیت در این طرح هستم. طرح اسلیمی ‌معرق که بر روی چوب گردو نقش می بندد‌، قابی برای این تابلو هنری خواهد بود. 
وی در خصوص هم تیمی های خود بیان می کند: در این کار تیمی که نفسی نو برجان و دل ماست، سید احمد عقیلی صورت چین، سید علی فخاری خطاط و مهرداد لطفی پور در بخش تذهیب این اثر، هنرنمایی کرده اند.
این هنرمند ارزشی قزوینی افزود: بیت زیبایی از اشعار واعظ قزوینی به انتخاب محمدعلی حضرتی ها مدیرکل میراث فرهنگی استان با خوشنویسی استاد فخاری جلوه گر این هدیه زیباست و انتخاب اعضای این تیم با همفکری و پیشنهاد هنرمندان استان می باشد.
عبدحسینی اضافه کرد: با توجه به نوع کار که اثری فاخر برای زنده نگه داشتن یاد شهدای استان قزوین است، معنویت خاصی وجود داشت چرا که قبل از انجام هر کار هنری، هنرمند باید با آن کار ارتباط برقرار کند و خلق اثر هنری برای شهدا، ناخودآگاه ارتباط بسیار عمیقی را برایم ایجاد کرده و همه امور مربوط به طراح در فضایی آرام و معنوی به خودی خود در حال انجام است.
در آثار سمبلیک باید گریزی به شهدا زد
مهرداد لطفی پور هنرمند تذهیب کار تابلو کنگره شهدای استان، متولد سال ۴۹ با تحصیلات آکادمیک در رشته گرافیک که حدود ۳۰ سال از عمر خود را در زمینه هنر زیبای نگارگری، گذرانده و نمایشگاه های مختلفی در این زمینه در داخل و خارج از کشور داشته عنوان کرد: بعد از انتخاب شعر توسط محمدعلی حضرتی ها و خطاطی زیبای استاد فخاری، نگارگری و تذهیب داخل خط و حاشیه به بنده سپرده شد که انتخاب تیم هنری با نظر و تایید هنرمندان استان بود.
وی ضمن اشاره به نحوه انجام کار گفت: از زمان تحویل کار، حدود یکماه است که به طوری جدی روزی هشت تا ده ساعت برای این کار زمان صرف می شود و به دلیل علاقه ای که به کارهای مفهومی دارم، بدون اغراق، با عشق و توجه این کار را تا زمان ارائه، انجام خواهم داد.
این هنرمند توانا و برجسته اظهار کرد: با توجه به مفهومی بودن موضوع و محتوا، در هنگام انجام نگارگری، بسیاری از ابیاتی که در خصوص شهدا سروده شده بود را با خودم زمزمه می کردم و این کار نشاط خاصی را به وجود آورده است.
لطفی پور ادامه داد: اطراف این تابلو شیوه نگارگری شده که ریشه در فرهنگ ما دارد و همچنین تذهیب هم در آن انجام شده است.
وی ضمن اشاره به مفهوم اشکال بکار رفته در تابلو اضافه کرد: در آثار سمبلیک باید گریزی به شهدا زد. پرنده مظهر آزادگی است که با حالت شیدایی در این تابلو به تصویر کشیده شده است همچنین به نیت هفتاد و دوتن هفتاد و دو پرنده در این اثر خلق شده و در داخل اثر نیز پنج پرنده به عنوان سمبل پنج شهید شاخص استان قزوین، طراحی شده است.
این هنرمند ارزشی استان تصریح کرد: لاله زار اطراف کار نیز به نشانه نمادین بودین این گل در یادآوری شهدای تاریخ و بر اساس شعر زیبای عارف قزوینی طراحی شده است.
1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها