استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور با جای دادن هفت اقلیم از 13 اقلیم دنیا و خاک مناسب، زمینه را برای رشد همه نوع گیاه به ویژه گیاهان دارویی فراهم کرده و شناسایی یکهزار و 700 گونه نشان دهنده این فرصت است.
کد خبر: ۹۰۵۷۰۷۶
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، طبق گزارش دستگاه‌های مرتبط با گیاهان دارویی در گلستان، از مجموع گیاهان شناسایی شده دراستان ۴۰۹ گونه آن دارویی است کـه ۱۵۶ گونه درجنگل ها، ۹۸ گونه در مراتـع، ۴۷ گونه درحاشیه مزارع و ۱۰۸ گونه دیگر به صورت مشترک در اراضی جنگلی، مرتعی و زراعی رشد می‌کند. 
به گفته مسوولان حوزه باغبانی جهاد کشاورزی گلستان هم اینک سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان (به جز گونه‌های خودرو) افزون بر ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار است.
کارشناسان و دست اندرکاران حوزه گیاهان دارویی در گلستان معتقدند: این استان با داشتن شرایط اقلیمی و آب و هوای مناسب می‌تواند به قطب گیاهان دارویی کشور تبدیل شود، زیرا بسیاری از گونه‌های آن به صورت خود رو وجود دارد.
این کارشناسان در شرایط کنونی بر اولویت بندی طرح توسعه کشت گیاهان دارویی متناسب با شرایط آب و هوایی و خاک استان و بویژه برای مقابله با فرسایش خاک در اراضی جنوبی و ممانعت از گسترش بیایان در اراضی مناطق شمالی و تحول در اقتصاد ساکنان آن‌ها تاکید دارند.
در این راستا، نشست تخصصی فرصت‌ها و چالش‌های تولید و تجاری سازی زیره سبز و گل گاوزبان به همت بنیاد نخبگان استان با حضور مسوولان، دست اندارکاران و شماری از فعالان بخش خصوصی، کارشناسان و محققان دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی در راستای بررسی راهکار‌های استفاده از ظرفیت کشت در گرگان برگزار شد.
*گلستان بهشت گیاهان دارویی کشور است
یک عضو انجمن صادر کنندگان گیاهان دارویی و مواد غذایی گلستان در این نشست گفت: این استان با داشتن تنوع آب و هوایی و خاک مناسب، بهشت گیاهان دارویی در کشور است، چون گونه‌های دارویی خود رو یا کشت شده در این خطه بالاترین اسانس و ماده موثره را دارند.
کمال الدین جلالی افزود: سرمایه گذاری در حوزه گیاهان دارویی از ضرورت‌هایی است که باید بیش ازگذشته مورد توجه در زمینه حمایت از تولید تا فرآوری گیاهان دارویی به منظور بازاریابی قرار گیرد.
وی به زیره سبز تولید شده در ایران از جمله گلستان اشاره کرد و گفت: قیمت این محصول تا ۱۵ درصد نسبت به تولیدات سایر کشور‌ها بالاتر است و ترکیه، هند، سوریه، افغانستان، مصر و یونان از رقبای اصلی در صادرات این محصول به شمار می‌روند.
این صادر کننده گیاهان دارویی همچنین ابراز نگرانی کرد که تولید زیره سبز در ایران از جمله گلستان به دلیل کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی، به ۹ هزار تن کاهش یافته است.
جلالی بر سرمایه گذاری در توسعه کشت زیره و سایر گونه‌های گیاه دارویی متناسب با اقلیم و خاک در استان‌ها تاکید کرد.

*ضرورت بازاریابی گیاهان دارویی
رییس کارگروه گیاهان دارویی بنیاد نخبگان گلستان هم گفت: موضوع بازاریابی تولید گیاهان دارویی در این استان به منظور کوتاه کردن دست واسطه‌ها و فراهم سازی زمینه صادرات محصول باید جدی گرفته شود
خدایار همتی اظهارداشت: همچین راه اندازی میدان فروش گیاهان دارویی در استان پیشنهاد می‌شود تا استفاده از این ظرفیت رونق یابد.
به گفته وی، گلستان زمینه مناسبی برای پرورش گیاهان دارویی دارد و تاکنون ۲۲ گونه آن و از جمله زیره سبز و گل گاو زبان شناسایی و جهت توسعه کشت به بهره برداران منطقه معرفی می‌شود.
وی اضافه کرد: زمین‌های مناطق شمالی استان برای توسعه کشت زیره سبز و مناطق جنوبی برای رونق کشت گل گاو زبان مستعد هستند که این اقدام باعث می‌شود تا ضمن کمک موثر به اقتصاد ساکنان آنها، از فرسایش خاک و تهدید به بیابانی شدن این اراضی در آتی ممانعت شود.

*گیاهان دارویی ظرفیت گلستان
رییس بنیاد نخبگان گلستان بر توجه به توسعه کشت گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: سرمایه گذاری در این حوزه، کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی بوده و باید از این ظرفیت استفاده بهینه شود.
ابوالقاسم خزائیان افزود: نخبگان در حوزه تولید گیاهان دارویی می‌توانند دانش خود را در اختیار دستگاه‌های مرتبط و بهره برداران در استان قرار دهند تا از این ظرفیت برای توسعه کشت گیاهان دارویی و رونق اقتصادی ساکنان استان استفاده شود.

*زمین‌های شمال گلستان مستعد کشت زیره
رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: زمین‌های شمال گلستان به ویژه در منطقه گنبدکاووس مستعد کشت زیره سبز به شمار می‌رود و در گذشته بیشترین سطح کشت گیاهان دارویی استان را این محصول به خود اختصاص می‌داد.
مختار مهاجر افزود: تولید زیره سبز در سال‌های گذشته حدود ۲۵ هزار تن بود که به دلیل مشکلات و مسائل مختلف امسال به حدود ۲ هزار تن کاهش یافته است.
وی اظهار داشت: ۲۱ گونه گیاه دارویی شناسایی شده و برای توسعه کشت در استان در اولویت بوده که زیره، زعفران و شیرین بیان از جمله هستند.
مهاجر اضافه کرد: همچنین توسعه کشت گیاهان دارویی در این استان در قالب برنامه ششم توسعه دیده شده است که طی پنج سال اجرا و سطح زیرکشت به ۱۰ هزار هکتار می‌رسد.
به گفته وی، این استان زمینه کاشت، داشت و فرآوری ۴۰۰ گونه گیاه دارویی را با داشتن شرایط اقلیمی و خاک مرغوب دارد.
وی همچنین سرمایه گذاری بیش از گذشته در توسعه کشت گیاهان دارویی، استاندارد سازی، فرآوری و بازاریابی را ضروری دانست.
مجری طرح کشت گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی نیز پیشنهاد کرد که با توجه به سیاست مد نظر مسوولان و دست اندرکاران گلستان؛ انجمن زیره سبزه و گل گاوزبان در استان تشکیل شود.
حسین زینلی افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی در استان‌ها به ویژه گلستان متناسب با اقلیم و خاک آن‌ها جزو اولویت‌ها به شمار می‌رود که برنامه ریزی به صورت استانی برای توسعه و استفاده از این ظرفیت با فعال کردن شورای راهبردی در دست پیگیری است.
به گزارش ایرنا درمجموع شرکت کنندگان در این نشست بر ارایه الگوی کشت زیره سبز، پیگیری مکانیزه شدن عملیات کاشت، داشت و برداشت محصول، استاندارد سازی روش‌های تولید زیره سبز و گل گاوزبان، انجام مطالعات تحقیقاتی و ترویج بهترین روش کاشت و جلوگیری از آفات این گونه ها، توانمندسازی بهره برداران، راه اندازی بازارچه و عمل به اجرای اولویت کشت گیاهان دارویی در استان گلستان تاکید کردند.
اقتصاد اصلی ساکنان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت بر پایه کشاورزی استوار است.
 
منبع: ایرنا
انتهای پیام/
ارسال نظرات