اجتماع از آن حالت سنتی خارج شده و بر لزوم بکارگیری استعدادها و ظرفیت‌های بالای زنان صحه گذاشته است و امروز بانوان به عنوان نیمی از جمعیت فعال کشور با حضور در بیشتر زمینه‌ها به رشد و بالندگی نزدیک شده و اموری را که در دیدگاه سنتی جامعه به آن نگریسته می‌شد را تغییر داده‌اند.
کد خبر: ۹۰۵۶۶۹۴
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، نقش زن در جامعه ما همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان سازندگی جامعه در عرصه‌های مختلف به‌شمار می‌رود و حتی می‌توان گفت که نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است زیرا قشرهای فعال را در دامن خودشان تربیت می‌کنند.

زن در جامعه به‌عنوان مکمل شخصیت اخلاقی فرد، وظیفه بسیار مهمی دارد و صحنه‌های اجتماعی همواره سرشار از حضور زنان با توانمندی‌هایی است که پا به میدان گذاشته‌اند و هر کدام تأثیرات سازنده‌ای از خود بر جای نهادند.

اما با این حال هنوز در گوشه و کنار این جامعه زنانی دیده‌ می‌شوند که به دلایل مختلفی دچار آسیب‌های روحی و روانی شده‌اند و تأثیرات آن جامعه را نیز بی‌نصیب نگذاشته است.

برای آگاهی بیشتر درباره این موضوع با رئیس کمیسیون اجتماعی استان مازندران و رئیس کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورای شهر نوشهر گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

جمیله هاشمی در گفت‌وگویی، با اشاره به اینکه جایگاه زنان در جامعه امروزی با تغییراتی بنیادین در حال بروزرسانی است، اظهار کرد: اجتماع از آن حالت سنتی خارج شده و بر لزوم بکارگیری استعدادها و ظرفیت‌های بالای زنان صحه گذاشته است و امروز بانوان به عنوان نیمی از جمعیت فعال کشور با حضور در بیشتر زمینه‌ها به رشد و بالندگی نزدیک شده و اموری را که در دیدگاه سنتی جامعه به آن نگریسته می‌شد را تغییر داده‌اند.

وی افزود: زنان از حالت تک‌بعدی که صرفاَ به حضور در خانه، تربیت فرزندان و وظایف خانه‌داری و همسرداری منوط می‌شد پا را فراتر گذاشته و در دانشگاه‌ها به تحصیلات خود ادامه دادند و متخصص و صاحب ‌فن و تکنولوژی شده و از ظرفیت و استعدادهای خویش به نحو احسن استفاده می‌کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی استان مازندران عنوان کرد: چندبُعدی شدن زنان، اعتمادسازی جامعه نسبت به زنان و همچنین بهبود نگرش زنان به استعدادهای خود جایگاه مناسبی را در حال تهیه و تدارک در جامعه دارد و مشارکت‌های سیاسی، اجتماعی در خلال سیستم‌های جامعه و نظام می‌تواند جایگاه درخوری را نصیب بانوان سرزمینمان کند.

وی گفت: بهبود جایگاه زن با علم به اینکه هنوز به آن درجه از سطح والایی خود نرسیده است و آن ناشی از موانع توسعه‌ای و غیرتوسعه‌ای است و انگیزه را در بانوان بیشتر خواهد کرد تا با تغییر نگرش و پنداشت‌های سنتی در جامعه حضور فعال داشته باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای شهر نوشهر تصریح کرد: اهمیت حضور بانوان از همین منظر که نیمی از جمعیت فعال جامعه را تشکیل می‌دهند کافی است تا اثبات این ادعا باشد که حضور بانوان به اشکال مختلف از جمله مشارکت‌های سیاسی مانند انتخابات چه به‌عنوان کاندیدا و چه به عنوان رأی‌دهنده، مشارکت اجتماعی به صورت مردم‌نهاد، NGO، امور خیریه و...، مشارکت اقتصادی به عنوان بازوی اقتصادی و منبع انسانی در افزایش درآمد سرانه و تولید ناخالص داخلی، افزایش ضریب تأثیر در تولید ثروت و توزیع آن و تبدیل از نقش مصرف کننده محض به تولیدکننده، مشارکت علمی همچون کرسی‌های بالای دانشگاهی، رتبه‌های بالای علمی، تولید علم به ویژه در حوزه پزشکی و دارویی، مشارکت فرهنگی مانند نهاد خانواده، تربیت فرزند، تهیه نشاط در خانواده و تزریق آن در جامعه و پرورش نسلی شاد و پر امید و دارای سلامت روحی و روانی، همه این عوامل نقش و اهمیت بسزای زن را تأکید می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در جامعه زنان کمتر در پست‌های کلیدی حضور دارند، اظهار کرد: این سؤال بسیار خوبی است و گاهی ذهن بنده را نیز درگیر می‌کند و می‌توان از چند دیدگاه پاسخ را بیان کرد که نخستین دیدگاه، وجود ساختار مردسالارانه در نظام‌های جامعه ما است و در نگاه بعدی عدم باور خود زنان به نیروها، استعدادها، شایسته بودن خودشان، نگاه سرگرمی و گذران زندگی در ورود به دانشگاه‌ها در صورتی که اگر نگاه علمی زنان افزایش یابد و تحصیل را این‌گونه ادامه دهند که به عنوان نیروی متخصص باشند بر لزوم بکارگیری از دانش خویش تأکید داشته و سعی در اشتغال دارند.

هاشمی با اشاره به اینکه رویکرد بعدی، نبود فرصت‌های برابر شغلی به علت نگاه سنتی و ذاتی جامعه به تفاوت‌های جنسیتی است، ادامه داد: وجود زنان در سطوح میانی مدیریت این نکته را تأکید می‌کند که هنوز اعتماد عمومی نسبت به زنان در سطحی قرار ندارد که آنان را در پست‌های کلیدی به کار گیرند ولی اگر شایسته‌سالاری، تخصص و استعداد ملاک قرار گیرد به صورت خودبه خودی فرصت‌های بالای شغلی برای زنان مهیا خواهد شد.

وی عنوان کرد: متأسفانه زنان در جامعه قشر آسیب‌پذیری محسوب می‌شوند زیرا از یک طرف مسؤول تربیت فرزندان، همسرداری، خانه‌داری هستند و از سوی دیگر توان اقتصادی، مالی و اجتماعی کمتری نسبت به مردان در جامعه دارا هستند.

رئیس کمیسیون اجتماعی استان مازندران درباره مشکلات زنان بدسرپرست، بیان کرد: زنان بدسرپرست به علت اینکه علاوه بر مسؤولیت‌های ذاتی خود، نگرانی‌ها و اضطراب‌های فراوانی را برای اداره خانه متحمل می‌شوند دیگر توان وظایف ذاتی خویش از جمله تربیت نسل را نخواهند داشت و به موجوداتی افسرده و خموده تبدیل می‌شوند و همین امر تأثیر مستقیم در تربیت فرزندان خواهد داشت.

وی افزود: عدم حمایت‌های مالی مطلوب از سوی دولت یا جامعه  نسبت به این‌ قشر از زنان، آنها را منزوی‌تر و تنهاتر خواهد کرد و سلامت روانی جامعه دچار خلل خواهد شد.

هاشمی تصریح کرد: متأسفانه زنان بدسرپرست یا بی‌سرپرست برای تأمین مالی خانواده دچار مشکلات بسیار بزرگی هستند که ممکن است خدای نکرده آنان را به سمت و سویی نادرست بکشاند و این پیامدها از یک سو به خود فرد و خانواده بر می‌گردد و از سویی دیگر بار منفی در جامعه را افزایش خواهد داد زیرا تأثیر خانواده‌ها به این شیوه مستقیماً بر بدنه جامعه است و ضررهای اجتماعی و فرهنگی بالایی را برای جامعه خواهد داشت که برای مسؤولان نگران کننده است و بنابراین با پیشگیری و حمایت از این زنان، جلوی پیامدهای منفی را خواهد گرفت و ضریب تأثیر کمتر و آسیب‌های روانی، اجتماعی و فرهنگی کمی خواهد داشت.

وی با تأکید بر تشخیص زنان بدسرپرست و تقویت قوای روحی و روانی به منظور سلامت زنان و امیددهی به آنها در راستای آگاه‌مندی از استعدادهای خود و اشتغال‌زایی مناسب و درخور وضعیت، گفت: هر دختری در کشورمان با استعدادها و ظرفیت‌های خاص خود زندگی می‌کند و به اقتضای مکان و زمان و شرایط زندگی خویش در جامعه حضور خواهد یافت و اما از نگاه بنده مهم‌ترین دغدغه دختران، تغییر نگرش آنها نسبت به خودشان است، ایجاد اعتماد به نفس در خویش و همچنین جایگاه مناسب در جامعه است.

نایب رئیس شورای شهر نوشهر اظهار کرد: نگرش جامعه به یک دختر دغدغه‌ای است که در زمان تحصیل، ازدواج و تربیت نسل خواهد داشت و بنابراین باید به او و استعدادهایش و لطفات روحی و اعتماد داشته باشند و فرصت‌های برابر را در اختیار دختران قرار دهند.

وی درباره اهیمت توانمندسازی زنان در جامعه شهری مازندران تصریح کرد: اخیراً شورای شهر نوشهر نخستین همایش توانمندسازی زنان در زندگی پایدار را برگزار کرد و این رویکرد مناسب و مثبت تمامی اعضای شورای شهر نسبت به این امر است که زنان شهرمان نقش بسیار مهمی را در مجموعه شهری ایفا می‌کنند و در تلاش است سمینارها و دوره‌های آموزشی پیوسته‌ای را برگزار کند.

هاشمی افزود: ابتدا باید به بانوان آموزش‌های صحیح و درخور جامعه داده شود تا به خودشناسی برسند و بتوانند دوشادوش همسران خود، بار مسؤولیت زندگی را بر دوش بکشند و همانگونه که تا به حال به بهترین نحو این وظیفه را انجام می‌دادند.

وی عنوان کرد: ایجاد امکانات رفاهی، اجتماعی، فراهم کردن زمینه‌های رشد و توسعه در شهر برای زنان با برنامه‌های مدون و پایه‌ریزی شده، طرح‌های اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای زنان، شناسایی زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست و معرفی آنان به مراکز ذیصلاح، افزایش امید، نشاط و شادابی در زنان به منظور انتقال آن به خانواده و تربیت صحیح فرزندان، کارگاه‌های آموزش کار در خانه به منظور اینکه زنان در خانه خویش شروع به فعالیت کرده و سهم هر چند کوچکی در اقتصاد خانواده داشته باشند، می‌تواند به خودشناسی و خودباوری آنها کمک کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی استان مازندران درباره اینکه شوراهای شهر مازندران چه برنامه‌هایی در راستای ایجاد و توسعه امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بانوان دارند و موانع موجود بر سر تحقق این برنامه‌ها چیست، گفت: موانع موجود به نظر بنده، موانع فکری و ذهنی است که باید برطرف شود و به زنان این حق داده شود که آنان نیز مانند مردان از حقوق برابری برخوردار هستند و شایستگی و لیاقت ان را دارند که به بهترین فرصت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دست یابند.

 

 

فارس/

ارسال نظرات
پر بیننده ها