خبرگزاری بسیج: بهرام ناجی، مسئول بسیج مداحان شهر قدس و نفر اول مسابقات بسیج مداحان استان تهران، منبر گریزی و عدم ارتباط با اساتید و پیرغلامان را از آسیب های مداحی دانست و بر ارتباط هر چه بیشتر مداحان جوان با ذاکران پیشکسوت تاکید کرد.
کد خبر: ۹۰۵۶۶۰۱
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹

 ناجی، اظهار داشت: مداحان جوان باید مقابل اساتید بنشینند و زانوی ادب بزنند و از تجارب ارزنده آنان استفاده کنند. وی با بیان اینکه مطالب و احکام دینی و شرعی مهم است، افزود: منبر گریزی از آفت های مداحی است و اغلب مداحان جوان بعد از اینکه حاج آقا از منبر پایین می آید تازه وارد مسجد می شوند؛ در صورتی که مداح باید پای منبر و صحبت های روحانی بنشیند و مطالب مهم حاج آقا را در کار های خود بکار بگیرد؛ وقتی مداح پای منبر بنشیند بقیه بویژه جوانان و نوجوانان هم ترغیب می شوند.

این مداح جوان و موفق با تشریح اهداف تشکیل کانون مداحان، فعالیت ها و دلایل موفقیت خود را برشمرد و گفت: با بررسی و تحقیقات بسیار نقص هایی که در حوزه مداحی وجود داشت، احصاء کردیم کارهای مختلف را مطالعه کرده و برای رفع این نواقص راهی بجز آموزش بر پایه اطلاعات کتاب های مختلف پیش روی ما نبود؛ در   بررسی های میدانی مشخص شد که در مقتل خوانی و انتخاب شعر مشکل داریم، از   فرهنگ مطالعه مقتل را در بچه ها جا انداختیم، مجلس شناسی را تعریف کردیم.

مسئول بسیج مداحان شهر قدس با اشاره به اینکه نحوه مداحی در حسینیه، مسجد و سایر مجالس را باید بشناسیم، اظهار داشت: در زمینه مجلس شناسی بین آقایان و خانم ها و اینکه هر مجلسی خوراک خاص خودش را می طلبد کار کردیم.

اصول خواندن، مداحی، مجلس داری، شعر،غزل، مرثیه، روضه و آنچه یک محفل نیاز دارد و فرمول آن را تبیین کردیم. آنچه خیلی مهم بود به صورت پایدار و اصولی کلاس ها را برگزار کردیم. وی یکی از اشکالات جامعه مداحان را عدم پیگیری و ارتباط مستمر با جامعه هدف عنوان کرد و گفت: کسانی که می خواهند مداح شوند ثبت نام می کنند اما فقط در این مرحله می مانند و به حال خود رها می شوند؛ ما وضعیت ثبت نام افراد را پیگیری کردیم، هر هفته با آنان دیدار داشتیم، برنامه ها، اشکالات، نقاط ضعف و قوت آنها را آنالیز کردیم و توانستیم در سطح استان مداحان با سواد که به اصول مداحی مسلط و آشنا باشند تربیت کنیم.

بهرام ناجی، متولد 15 شهریور سال 56 است؛ او از نوجوانی به مداحی علاقه مند بوده و از سال 73 به طور رسمی در پایگاه شهید رجایی با خواندن زیارت عاشورا کار خواندن را شروع کرد و چندین سال است که در کلاس های آموزش مقتل خوانی شرکت می کند.

وی در مورد جایگاه خود در مداحی و اینکه در چه رتبه ای قرار دارد گفت: باید حضرات معصومین و اهل بیت(ع) به کار ما نمره بدهند.

این مداح موفق، در مورد آسیب ها و آفات مداحی، به  شهرت رسیدن را یکی از آسیب های مداحی دانست و اظهار داشت: بعضی ها به هر دری می زنند تا دیده شوند برخی افراد از طریق رسانه و عده ای هم در هیات ها تلاش می کنند مشهور شوند.

  ناجی، قطع ارتباط مداحان جوان با ذاکران پیشکسوت را از دیگر آسیب های مداحی دانست و گفت: مداحانی که به مقتل و اساتید مراجعه نمی کنند، وسط راه می مانند و چیزهایی را که نباید با موضوع قاطی می کنند که از حالت اخلاص خارج می شوند. با پیشینه و بزرگان خود قطع رابطه می کنند و هیجانی می خوانند. فرهنگ عاشورایی با برخی خواندن ها منافات دارد . خواندن اشعار بدون محتوا با فرهنگ غنی عاشورایی فاصله دارد، نتیجه این می شود که بعد از مدتی همه از کنار شما می روند.

وی به مداحان جوان تر توصیه کرد: احترام و ارتباط با پیشکسوت را رعایت کنند و مقابل پیرغلامان و اساتید بنشینند زانوی ادب بزنند و از تجارب ارزشمند آنها بهره ببرند.  

مداح هنگام نوحه خوانی برای اهل بیت باید واقعا عزادار باشد. باید سیره بزرگان و علما و کسانی که زندگی خود را صرف امام حسین(ع) و اهل بیت کردند مطالعه کنیم.

وی همچنین در مورد شایعاتی که به یکی از مداحان مطرح و پیشکسوت نسبت داده شده بود، خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از مداحان شهرستان های نزدیک استان تهران که صدای او شباهت زیادی به این مداح مطرح و پیشکوت دارد، ترانه یک خواننده طاغوتی را با همان سبک در قالب نوحه و با حالت محزون خوانده بود که این حرکت او باعث بدبین شدن مردم نسبت به مداح پیشکسوت به عنوان الگوی جامعه شده بود؛ اما به دنبال   موج نارضایتی شیفتگان اهل بیت(ع) از مداح پیشکسوت، خوشبختانه این مداح جوان بعد از اینکه متوجه بازتابهای منفی حرکت خود شد، اظهار ندامت کرد.

مسئول بسیج مداحان شهر قدس تاکید کرد: برای مطرح شدن و دیده شدن نباید دست به هر کاری بزنیم قبل از اینکه پرچم خودمان را بالا ببریم باید پرچم امام حسین(ع) را بالا ببریم. باید مداحی که با روضه خوانی و مرثیه خوانی انقلاب به راه می انداخت و سرنوشت رژیم را عوض کرد الگوی ما باشد. ما نیز باید با پرهیز از بدعت و پیشگیری از انحراف هایی که در این مسیر در کمین مادحان قرار دارد به گونه ای رفتار کنیم  که بتوانیم سرنوشت جهان را عوض کنیم.

   

گفت و گو: علی اشرف خانلری

ارسال نظرات