خبرهای داغ:
موفقیتی دیگر برای بخش پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز

درخشش دوباره شیراز در دنیا

رییس بیمارستان خیریه پیوند بوعلی سینا، بخش پیوند شیراز را به عنوان یکی از بخش های بزرگ و مطرح پیوند در دنیا معرفی کرد و گفت: مجموع تعداد مراکز پیوند کشورهای اروپایی و آمریکایی در یک سال، حدود ۵۰۰ پیوند کبد انجام می‌دهند در حالی که در شیراز با داشتن یک مرکز و یک تیم پیوند، سالانه بیش از ۵۰۰ عمل پیوند کبد انجام می شود.
کد خبر: ۹۰۵۶۴۵۸
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴

درخشش دوباره شیراز در دنیا 

 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از فارس، دکتر «حشمت الله صلاحی» با بیان اینکه هم اینک تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق شده چهار هزار و ۵۷۷ پیوند کبد، ۲۳۹جراحی پیوند پانکراس و ۳۶ عمل موفقیت آمیز پیوند روده را در کارنامه خود به ثبت برساند، افزود: این تیم در چند سال گذشته موفق شده در شیراز پیوند‌های مختلفی مانند کلیه، لوزالمعده، کبد و پانکراس انجام دهد که موفقیت های حاصل از آن، امروز بخش پیوند شیراز را به مرکزی شناخته شده در سطح مجامع بین المللی تبدیل کرده است.

او جراحی پیوند اعضا را یک اقدام گروهی عنوان کرد و ادامه داد: انجام چنین پیوند‌های نادری را مدیون یک تیم دلسوز و با تجربه هستیم و با آموزش به تمام مراکز درمانی کشور می توان در کمترین زمان، اعضای بدن یک فرد مرگ مغزی را به صورت تخصصی برای پیوند عضو آماده کرد.

دکتر «صلاحی» مهم ترین مشکل پیوند اعضا را پیوند از زنده غیرفامیل برشمرد و گفت: باید از ظرفیت‌ های اهدای عضو از مرگ مغزی استفاده بیشتری شود؛ زیرا پیوند از افراد زنده غیر فامیل بزرگ ‌ترین مشکل پیوند عضو به شمار می ‌رود.

رییس بیمارستان خیریه پیوند بوعلی سینا با اشاره به تعداد قابل توجه افرادی که روزانه بر اثر بی احتیاطی و سوانح ترافیکی دچار مرگز مغزی می شوند، بر ضرورت نهادینه سازی فرهنگ اهدای عضو در جامعه تاکید کرد و افزود: هم اکنون از جمعیت پنج میلیون نفری استان فارس، تنها ۱۴۵ هزار نفر برای این اقدام نیک داوطلب شده و کارت اهدای عضو دریافت کرده اند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر با تلاش تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز، حتی یک مورد پیوند خارج از روند اداری انجام نشده است، افزود: بیش از ۹۹ درصد از پیوندها درا ستان از جسد به زنده و کمتر از یک درصد مربوط به پیوند از وابستگان درجه یک بیمار انجام شده که این موضوع برای متولیان تیم پیوند افتخار بزرگی به شمار می رود.

عضو تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به آمار پس زدگی جراحی پیوند می گوید: بر اساس آمارها، هم اکنون در دنیا حدود ۱۰ درصد از پیوندها در مراحل اولیه پس زده می شود، اما در شیراز این آمار، کمتر از ۱۰ درصد گزارش شده است .

دکتر «صلاحی» در ادامه از انجام ۸۴ پیوند کلیه از ابتدای امسال تا پایان تیر، به همت و تلاش تیم پیوند عضو در بیمارستان پیوند بوعلی سینا خبر داد و اضافه کرد: تمامی این پیوندها از جسد انجام شده است.

این پزشک جراح، شهروندان را به مشارکت و همکاری بیشتر برای اهدای عضو دعوت می کند و از آنان می خواهد که به این امر خداپسندانه اقدام کنند، چرا که ناجی چند زندگی و حیات دوباره آنان خواهند بود.

به گفته او کارت اهدای عضو نخستین بار به ابتکار تیم پیوند بیمارستان نمازی در شیراز رونمایی و به سایر نقاط کشور ارسال شده است.

دکتر «صلاحی» یادآور شد: از هر متوفی مرگ مغزی، امکان پیوند کلیه، پانکراس، قرنیه، قلب، ریه، کبد و پوست امکان دارد و افراد می ‌توانند در کارت اهدای عضو خود تعداد اعضای اهدایی را با علامت مشخص کنند.

روزانه سه بیمار کلیوی به جمع بیماران مورد حمایت انجمن حمایت از بیماران کلیوی فارس افزوده می‌شود که قسمت عمده علت افزایش این بیماری ها، سبک نادرست زندگی است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار