رئیس شورای هیئات مذهبی استان یزد:

۸۰ درصد هیئت‌های یزد مجوز فعالیت دارند / پخش زنده عزاداری هیئت‌های مذهبی یزد

رئیس شورای هیئات مذهبی استان یزد گفت: ۸۰ درصد از هیئت‌های فعال در استان به ثبت رسیده و مجوز دارند.
کد خبر: ۹۰۵۶۴۱۶
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، سید علی فقیه زاده، با اشاره به قرارگیری در آستانه محرم گفت: تقریباً یک هزار و 480 هیئت در استان فعالیت دارند که از این تعداد 480 هیئت در یزد و مابقی در 10 شهرستان دیگر فعال هستند که اقدامات تنها به عزاداری محدود نمی‌شود و کمک به مستمندان و مستضعفان، ایجاد صلح و صفا در اختلافات خانوادگی، کمک به دانش آموزان بی‌بضاعت، کمک به آزادی زندانیان و ... است.

وی با بیان اینکه 80 درصد از هیئت‌های فعال در استان به ثبت رسیده و مجوز دارند، ادامه داد: به تعدادی از هیئت‌ها که هنوز مجوز نگرفته‌اند نیز اعلام‌شده که برای ادامه فعالیت باید هیئت را به ثبت برسانند تا بتوانند در برنامه‌های پخش زنده تلویزیونی و یا برای حضور در آستان قدس شرکت داشته باشند.

رئیس شورای هیئات مذهبی استان یزد اعلام کرد: علاوه بر این هیئت‌ها، 30 هیئت خواهران نیز در استان بسیار فعال هستند و که در منازل مراسم‌های مختلف مذهبی در مناسبت‌های مختلف دارند، بیش از 150 هیئت خانگی نیز در رابطه با برنامه‌های خانوادگی و دورهمی برنامه‌های هفتگی یا ماهانه دارند و به مشکلات بستگانشان نیز در این هیئت‌ها رسیدگی می‌شود که بسیار موفق عمل کرده‌اند و جای تقدیر دارد.

فقیه زاده با اشاره به برنامه‌های هیئت‌های استان در ماه محرم گفت: چندین سال است که هیئت‌ها به صورت منسجم برنامه‌های خود را اجرا و عزاداری می‌کنند و از اشعار مناسب و در جهت اهداف و قیام امام حسین(ع) استفاده می‌کنند و صداوسیما نیز چند سال است که با هماهنگی انجام‌شده به پخش مستقیم عزاداری هیئت‌های استان می‌پردازد.

وی عنوان کرد: برای امسال نیز به مدت هفت شب از شب پنجم محرم تقریباً 12 هیئت به عزاداری و سینه‌زنی در حسینیه مریم‌آباد می‌پردازند که این مراسم به صورت زنده از شبکه تابان پخش می‌شود و رسانه ملی نیز بنا به نظر خود به پخش مراسم عزاداری هیئت‌های یزد به صورت زنده می‌پردازد. اجتماع بزرگی نیز در شام غریبان به طور شاخص در هیئت علقمه امامشهر با حضور 15 هیئت برگزار می‌شود.

وی گفت: در تاسوعا و عاشورای حسینی نیز مراسم عزاداری و سینه‌زنی با حضور هیئت‌ها در مسجد روضه محمدیه برگزار می‌شود و نماز ظهر عاشورا با امامت نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه یزد اقامه می‌شود و برنامه‌ریزی‌شده که در بعدازظهر روز عاشورا مراسم نخل برداری به عنوان نماد تشییع نمادین پیکر امام حسین(ع) در حسینیه امیرچخماق یزد برگزار شود.

رئیس شورای هیئات مذهبی استان یزد با اشاره به برنامه هیئت‌ها در 13 محرم نیز گفت: برنامه عزاداری این روز که 103 سال است به طور مداوم در مسجد ملا اسماعیل برگزار می‌شود نیز امسال از صبح تا اذان ظهر با حضور 15 هیئت در این مکان برگزار می‌شود که هر سال هیئت‌هایی که در این مراسم عزاداری دارند با قرعه‌کشی انتخاب می‌شوند تا بتوان طی چند سال از حضور همه هیئت‌ها در این مراسم استفاده کرد.

وی ادامه داد: بعد از مراسم سوم امام حسین(ع) نیز هیئت‌ها حرکت کرده و در حسینیه شهدای امیر چخماق حضور به هم می‌رسانند و اجتماع بزرگی با حضور عزاداران حسینی و هیئت‌های استان با یک پرچم با نام حسینیه ایران در حسینیه امیرچخماق برگزار می‌شود که از صداوسیمای استان نیز به صورت زنده پخش خواهد شد.

فقیه‌زاده با اشاره به برنامه‌های عمومی عزاداری ایام محرم در یزد گفت: هزار حسینیه که در استان فعال هستند برای دهه اول محرم خود را آماده کرده تا میزبان هیئت‌های عزاداری باشند و مراسم عزاداری هیئت‌ها در استان به صورت حسینیه به حسینیه و خانه به خانه در استان مانند گذشته برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برپایی ایستگاه‌های صلواتی در دهه اول محرم تصریح کرد: امسال برپایی ایستگاه‌های صلواتی نیاز به مجوز از سوی هیئت امنای مساجد و یا یکی از مدیران هیئت‌های فعال دارد و باید در جایی برپا شود که مشکلی برای رفت‌وآمد مردم ایجاد نکند و چنانچه ایستگاه صلواتی بدون مجوز فعالیت داشته باشد توسط شهرداری جمع‌آوری می‌شود.

رئیس شورای هیئات مذهبی استان یزد با بیان اینکه اشعار هیئت‌ها نیز توسط کارشناس این حوزه در سازمان تبلیغات مورد بررسی قرار می‌گیرد تا محتوای مناسب در جهت قیام و اهداف امام حسین(ع) داشته باشد، ادامه داد: خوشبختانه در هیئت‌های استان کمترین مشکل از هر لحاظ وجود دارد و محرم امسال نیز عزاداری منسجم و با وحدت و همدلی در استان اجرا خواهد شد.
ارسال نظرات