خبرهای داغ:
یادداشتی به قلم دکتر مزارعی/کارشناس روابط بین الملل و غرب آسیا
حادثه جمعه هفته گذشته فصل نوینی از روابط ایران و عراق را در دو بعد داخلی و خارجی رقم زد . اتفاقی که علاوه بر تاثیر در وضع موجود ارتباطات ایران و عراق در وضعیت اینده حکومت مرکزی عراق نیز تاثیر مستقیمی خواهد داشت .
کد خبر: ۹۰۵۶۳۵۶
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷

از آنجا که یکی از اصلی ترین پایگاه های حشد الشعبی در عراق در استان بصره و جنوب این کشور قرار دارد و این گروه نقش بسیار ممتازی در نابودی تروریسم با محوریت داعش در کشور عراق داشته است عملا به طور طبیعی در دکترین نظامی و استراتژیک ایران از موقعیت ممتازی برخوردار است .
در جمعه رمز دار ایران و عراق بناست که بر اساس ان مردم ایران ، عراقی ها را عرب های سودجو بنامند و مردم عراق نیز ایران را بعنوان کشور مداخله گر تلقی کنند . بر اساس این پازل فتنه انگیز که در آن تنش و تخاصم مستقیم موج میزند قرار است که دو ملت ایران و عراق رو در روی هم قرار گیرند و از این طریق هدف و چشم انداز اصلی آن که مراسم اربعین میباشد ، مورد هدف قرار گیرد و یا بطریقی از عظمت این همایش میلیونی با ایجاد بحرانهای بطئی و کند ، کاسته شود .
با این مقدمه و طرح مسئله در این جا به طور خلاصه به اهداف این عملیات رمز دار بین ایران و عراق می پردازم .

۱- تصویر سازی منفی از وجهه ایران در عراق . با این هدف که از ارتباط عمیق مذهبی و فرهنگی دو کشور مخصوصا در جنوب که اوج آن را در حشد الشعبی میبینیم ، کاسته شود .
۲-- معرفی یک چهره منفی از جایگاه و موقعیت حشد الشعبی ، که در اوج محبوبیت در جنوب عراق است و معرفی این جریان بعنوان بخشی از مشکلات موجود عراق نه بخشی از راهکار و راحل موجود این کشور
۳- استفاده از ظرفیت بحران در جنوب عراق در راستای تعیین نخست وزیر جدید و از این طریق قدرت تصمیم گیری نمایندگان جنوب عراق را در سرنوشت نهایی کشور کم رنگ کنند .
۴- تعامل همه جانبه مثلث شوم ، اسراییل ، آمریکا و عربستان جنبه عملیاتی بگیرد و این مثلث نسبت به همدیگر بیشتر متعهد بشوند و
۵- واگرایی دو ملت ایران و عراق نسبت به هم و از این طریق منتج به افزایش تنش بین دو دولت شود و در بعد منطقه ای نیز شاهد کاهش اثرگذاری جریان مقاومت شود .

اما باید گفت که این حوادث چندان هم بر اساس رمز موجود و طراحی شده پیش نرفت و حیدر العبادی بزرگترین بازنده این بازی شد و عملا مقتدر صدر بدنامی العبادی در مدیریت سیاسی کشور را تحمل نکرد و از ضرورت استعفای او سخن بمیان آورد و از این طریق بحث عبور از کاندیداتوری العبادی را رقم زد . بموازات این شرایط انتقادات مستقیم و مقتدرانه مسولین حشد الشعبی به العبادی نیز باعث شد که نخست وزیر نتواند از حوادث بصره استفاده لازم را ببرد .
بنابراین با توجه به این شرایط به نظر میاد که کشمکش و تنش بین گروهای سیاسی عراق در این روزها به اوج خود برسد و عملا نقش تعیین کننده ای در فرایند تعیین نخست وزیر اینده عراق داشته و صد البته شاهد بازی رمزدار پیچیده تری در آینده عراق باشیم .

دکتر ایرج مزارعی
کارشناس روابط بین الملل و غرب آسیا

ارسال نظرات
پر بیننده ها