حجت الاسلام والمسلمین دکتر امیرقلی جعفری در اولین روز از سوگواری دهه محرم، امامت و ولایت را مهم ترین عنصر و عامل بقای مکتب تشیع عنوان کرد.
کد خبر: ۹۰۵۶۳۲۳
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ مراسم سوگواری دهه اول محرم به میزبانی هیئت ثارالله علیه السلام سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام با همکاری هیئت رزمندگان اسلام استان در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد با قرائت زیارت پرفیض عاشورا، سخنرانی، ذکر روضه و نوحه خوانی، برگزار شد.

استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم ضمن تسلیت فرارسیدن محرم و تشکر از برگزار کنندگان این محفل عزا، به فلسفه عزاداری و گریه بر مصیبت شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و واقعه عاشورا اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر امیرقلی جعفری، گفت: لباس مشکی پوشیدن و برپایی مجالس عزای اهلبیت علیهم السلام بویژه امام حسین علیه السلام، یک فلسفه و علت قوی دارد؛ زیرا اگر من و تو لباس مشکی می پوشیم برای این است که تمام فضائل را در کربلا سربریدند.

استاد حوزه و دانشگاه ، تصریح کرد: در واقعه کربلا و عاشورا، عقل مجسم را سربریدند و گریه ما برای این است.

وی، با اشاره به اینکه جمعیت کلی مسلمانان دنیا به خاطر دشمنی دشمنان کینه توز دقیقا معلوم نیست، خاطرنشان کرد: امروز مسلمانان یک و نیم میلیارد از جمعیت 7و نیم میلیاردی جهان را تشکیل می دهند، و خیلی از مسلمین در گوشه و کنار جهان مخفیانه زندگی می کنند، زیرا مانند میانمار ممکن است آنها را دشمنان زنده زنده بسوزانند.

دکتر جعفری خاطرنشان کرد: شیعیان نیز حدود یک پنجم جمعیت کل مسلمانان هستند که حدود 200 تا 300میلیون نفر می شوند و در طول تاریخ نیز دشمنان بسیار زیادی همچون داعش و طالبان و وهابیون داشته اند که معتقد هستند با کشتن شیعیان به بهشت می روند؛ اما شیعه توانسته با این همه دشمنی جمعیت و موجودیت خود را حفظ کند.

وی، برخورد تند بنی امیه و بنی العباس با شیعیان را نیز یادآور شد و گفت: متوکل برای رفتن به کربلا مجازات و جریمه سنگینی گذاشته بود و هرکسی به زیارت امام حسین علیه السلام می رفت باید دستش را قطع می کردند؛ اما با این همه و حتی شخم زدن کربلا و ...، نتوانستند حیات شیعه را از بین ببرند.

استاد حوزه و دانشگاه، به چگونگی استمرار حیات شیعه در طول تاریخ اسلام پرداخت و افزود: وجود عناصری قوی در این اقلیت جمعیت مسلمانان جهان توانسته حیات مکتب تشیع را حفظ کند، که این ظرفیت در سایر مکاتب و جاهای دیگر پیدا نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفری، بیان داشت: ما باید این نقاط مثبت و ظرفیت های مکتب تشیع را برجسته کنیم و حفظ نماییم.

وی، امامت و ولایت را مهم ترین عنصر و ظرفیت مکتب تشیع عنوان کرد و گفت: اهل تسنین خلافت دارند و سایر مکاتب نیز چنین چیزی ندارند؛ اما شیعه در حال حاضر نیز امام و نایب امام دارد. و شرایط نایب امام را نیز خود امام زمان قبل از غیبت کبری اعلام فرموده است.

دکتر جعفری، عشق و ارادت و عقلانیت را از دیگر ظرفیت های مکتب تشیع برشمرد  و افزود: جایی که عقل هم قد ندهد، عشق و ارادت مسیر حرکت را مشخص می کند و واقعه کربلا و حضور یاران حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام مصداق این عشق است.

وی، تصریح کرد: عقل بعضی جاها را درک نمی کند و سر دادن شهید حججی ها نمونه ای از اقدام با عشق و ارادت است.

گفتنی است: ذکر روضه و توسل به اهلبیت علیهم السلام، نوحه خوانی و سینه زنی از دیگر بخش های این مراسم معنوی در اولین روز دهه نخست محرم بود که با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولین، بسیجیان و سپاهیان در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد برگزار شد.

ارسال نظرات