خبرهای داغ:
روانشناس بالینی و مدرس بهزیستی کشور:

اقدام به خودکشی در زنان سه برابر بیش از مردان است

اسدبیگی گفت: برای پیشگیری از خودکشی می توان فعالیت های نشاط انگیز را در سطح شهرها افزایش داد از جمله برگزاری برنامه های مفرح و گروهی همچون مسابقات ورزشی و دوچرخه سواری، اجرای کنسرت ها، پخش موسیقی در امکان عمومی مانند پارکها می تواند در ایجاد فضای آرام برای افراد مفید باشد.
کد خبر: ۹۰۵۶۲۸۴
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج قزوین، همزمان با روز جهانی پیشگیری از خودکشی دکتر حسین اسد بیگی، روانشناس بالینی و مدرس بهزیستی کشور در حاشیه کارگاه آموزشی که به همت معاونت اجتماعی اداره کل بهزیستی قزوین برگزار شد بیان کرد: خودکشی، معضلی اجتماعی در تمام کشورهای پیشرفته و در حال رشد است و بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی سالانه یک میلیون نفر در جهان بر اثر خودکشی، جان خود را از دست می دهند.
وی با اشاره به آمار موجود در کشور گفت: یکی از فعالیتهای اصلی اورژانس اجتماعی در کنار کودک آزاری و همسرآزاری، خودکشی است که در سال گذشته تعداد ۴ هزار و 625 مورد مرگ مشکوک به خودکشی و در سال 95، ۴ هزار و 405 مورد خودکشی در کشور ثبت شده است و در سال گذشته با توجه به افزایش تعداد مراکز اورژانس اجتماعی، این مراکز از 200 مرکز به 350 مرکز رشد یافته که به تناسب این رشد، شاهد هشت هزار پذیرش در حوزه خودکشی بوده ایم.
روانشناس بالینی و مدرس بهزیستی کشور با اشاره به تاثیر مداخلات مراکز اورژانس اجتماعی در کاهش خودکشی عنوان‌ کرد: خودروهای خدمات سیار به مناطق اعزام شده و کسانی که تمایل به مشاوره دارند به مراکز مداخله اجتماعی مراجعه می کنند و بیش از ۹۰ درصد خودکشی افراد ناشی از اختلالات روانی بوده و اگر بخواهیم نرخ خودکشی کم شود بهتر است به اوضاع اقتصادی و معیشتی آنها رسیدگی شود.
اسدبیگی عنوان‌کرد: خدمات مراکز اورژانس اجتماعی سهم موثری درکاهش موارد اقدام به خود کشی و جلوگیری از مرگ های ناشی از آن داشته است و براساس آمار موجود در سال 95، ۵ هزار و 241 مورد خودکشی در سه فعالیت خط تلفنی 123، خودروهای سیار و مرکز مداخله در بحران اورژانس اجتماعی به ثبت رسیده است.
رئیس سابق اورژانس اجتماعی کشور ضمن اشاره به اهمیت اطلاع رسانی و تعامل رسانه ها اضافه کرد: رسانه ها می توانند مراکز اورژانس اجتماعی بهزیستی را با شماره 123 به مردم معرفی کنند تا بین جامعه هدف و کارشناسان اورژانس اجتماعی ارتباط دوسویه ای ایجاد کرده تا با اقدامات مداخله ای از سوی کارشناسان امر، از وقوع اتفاقات ناخوشایند پیشگیری شود.
این کارشناس امر بیان کرد: با توجه به لزوم وجود فضای مجازی در بحث آگاهی بخشی و افزایش سواد رسانه ای مردم، این فضا مانند تیغ دولبه ای است که با القای ناامیدی و اخبار ناخوشایند گاهی منجربه تمایل فرد به خودکشی می شود.
اسدبیگی خاطرنشان کرد: ایران در رتبه صد و هشتم خودکشی دنیا قرار دارد و بر اساس آمار، رقم خودکشی در دنیا 14 در 100 هزار نفر و در ایران 6 در 100 هزار نفر است.
این مسوول ادامه داد: اقدام به خودکشی در زنان سه برابر بیش از مردان برای پیشگیری از خودکشی می توان فعالیت های نشاط انگیز را در سطح شهرها افزایش داد از جمله برگزاری برنامه های مفرح و گروهی همچون مسابقات ورزشی و دوچرخه سواری، اجرای کنسرت ها، پخش موسیقی در امکان عمومی مانند پارکها می تواند در ایجاد فضای آرام برای افراد مفید باشد.
وی مهمترین عوامل در ایجاد خودکشی را عوامل اقتصادی، اختلالات روانی، افسردگی، مشکلات اجتماعی و خانوادگی و شکست های عاطفی برشمرد و گفت: با توجه به این عوامل، اقدام به خودکشی در زنان سه برابر بیش از مردان و مرگ های ناشی از خودکشی در مردان سه برابر بیشتر از زنان است و خودکشی در کشورهای خارجی بیشتر با سلاح گرم و در ایران این روش از طریق مصرف سموم، داروها و حلق آویز کردن می باشد.
1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها