خبرهای داغ:
پس از ابلاغ سیاست های مقام معظم رهبری و الزام دولت به حمایت از نهاد خانواده برای ازدیاد نسل و ترغیب آنان به فرزندآوری، لیکن وضعیت اسف بار بهداشتی و درمانی استان کهگیلویه و بویراحمد علیرغم نرخ مثبت باروری ۴/۲ درصدی در مقایسه با نرخ باروری ۱/۲ درصد در سطح کشور، به هیچ عنوان زیبندۀ مسئولان بهداشت و درمان استان نیست.
کد خبر: ۹۰۵۶۰۷۸
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
ترویج فرزند آوری در سایه نابسامانی بهداشت و درمان 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از کهگیلویه و بویراحمد ؛ در سال های گذشته مقام معظم رهبری سیاست های کلی جمعیت  را ابلاغ کردند که به چند مورد از آن اشاره می شود:

-ارتقاء پویایی،بالندگی و جوانی جمعیّت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی.

-رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل نهاد خانواده و افزایش فرزند آوری، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و نیز توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های معیشت زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد.

-اختصاص تسهیلات مناسب و مطلوب برای مادران بویژه بهره گیری از حمایت های مالی دولت در دوره بارداری و شیردهی و پوشش فراگیر بیمه‌ای برای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط.

 

با همۀ این اوصاف و پس از ابلاغ سیاست های مقام معظم رهبری و  الزام دولت به حمایت از نهاد خانواده برای ازدیاد نسل و ترغیب آنان به فرزندآوری، لیکن  وضعیت اسف بار بهداشتی و درمانی استان کهگیلویه و بویراحمد علیرغم نرخ مثبت باروری 4/2 درصدی در مقایسه با نرخ باروری 1/2 درصد در سطح کشور، به هیچ عنوان زیبندۀ مسئولان بهداشت و درمان استان نیست، لذا برای بررسی وضعیت نابسامان بهداشتی و درمانی در استان به سراغ داروخانه های شهر یاسوج رفتیم تا موضوع کمبود شیر خشک در مراکز بهداشتی و دارویی و مشکلات موجودرا در مراجعه والدین به مراکز بهداشتی جویا شویم.

در گام نخست مسئولان داروخانه در پاسخ به چرایی افزایش بی‌ سروصدای قیمت شیرخشک آن را امری قانونی و برگرفته از مصوبۀ دولت دانستند و اظهار داشتند؛ ما هم تا اندازه ای می توانیم به مراجعه کنندکان تخفیف دهیم وقتی شیر خشک آزاد است ما که نمی توانیم به نرخ دولتی بفروشیم.

گفتنی است قیمت شیر خشک در داروخانه های سطح کشور حدأقل 16 هزار تومان و حدأکثر 45 هزار تومان به فروش می رسد که تداوم این نابسامانی در قیمت شیرخشک،به عنوان یکی از اصلی ترین وعده های  غذایی کودک،فشار مضاعف را بر خانواده های نیازمند به شیر خشک تحمیل خواهد کرد. و در طی روزهای اخیر داروخانه ها با توجه به وضعیت بازار اعلام کرده اند که شیر خشک در بازار موجود نیست.

هم چنین یکی از مادران که ناچار از تغذیۀ کودک خود با شیرخشک است درهنگام خرید شیرخشک اینچنین می گوید: چند روز است فرزندم را شیر نداده ام  و به خاطر تغذیه نتوانستم به بچه ام شیر بدهم مجبورم به او آب قند و چای شیرین بدهم .

و یا پدری که  هنگام ورود به داروخانه از برخی نابسامانی ها در عرصۀ گرانی و نحوۀ توزیع شیر خشک گلایه می کند و می گوید:ما از توانایی مالی خوبی برخوردار نیستیم،داروخانه ها ما را به مراکز بهداشتی ارجاع می دهند،آن ها هم طبق ضوابط و دستور العمل ها، کوپنی به ما می دهند که البته اگر شرایطش را داشته باشیم شیر خشک می دهند.

 

لازم به ذکر است در حالی که پزشکان این نوع تغذیه را به عنوان  یکی از عوامل کم خونی در آینده می دادند، لیکن  طبق بخشنامه ابلاغی وزارت بهداشت و درمان در سال 80 تبصره 2 ماده 11 قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیر دهی در صورت ضرورت پزشکی،مطلوب نبودن نمودار رشد شیرخوار،چند قلویی بودن،بیماری های مزمن و صعب العلاج مادر، فرزند خواندگی، جدایی والدین و فوت مادر ،ضوابط توزیع شیر خشک در موارد محرومت کامل از شیر مادر منحصراً شامل این موارد می شود.

 

در این زمینه فرحناز شجاعی کارشناس بهداشت خانواده در گفت و گو با این خبرگزاری  اظهار داشت: شناسایی افراد واجد شرایط در سنین باروری و آموزش های مؤثر در زمینه بهداشت دوران بارداری و فرزند آوری و فرزند پروری در کلیه مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستای از مهمترین فعالیت های مراکز بهداشتی است.

 

وی تأمین مکمل های دارویی در دوران بارداری و پس از زایمان را جزو مهمترین برنامه های مراکز بهداشتی بیان کرد و ابراز داشت: تقویت برنامه  مراقبت های پیش از بارداری و توزیع بسته های آموزشی به زوجین از دیگر برنامه هایی است که در جهت ابلاغ سیاست های جمعیتی رهبر معظم انقلاب اجرا می شود.

 

لیکن آنچه باید مورد نظر مسئولان محترم بهداشت و درمان قرار گیرد این است که گرچه مراکز بهداشت هم طبق بخشنامه های قانونی عمل می کنند، لیکن آنچه مسلم است این که با توجه به تغذیه نامناسب و یا حتی کمبود تغذیه در برخی از مناطق استان، مادر شیر کافی برای تغذیه کودک را ندارد و در این صورت مسئولان بهداشت و درمان استان باید با پیگیری های مجدّانه در راستای رفع نیازمندی کودکان وابسته به شیر خشک برآیند تا تبعات و پیامدهای خطرناک آثار گرانی و کمبود شیر خشک  از قبیل سوء تغذیه کودک و نیز مشکلات روحی کودک و  تبعات ناشی از فشار مضاعف بر اقتصاد خانواده های مستحق دریافت بسته های حمایتی به ویژه شیر خشک از آنها دور گردد.

 

هم چنین باید گفت پس از تأکیدات فروان رهبر معظم انقلاب بر ازدیاد نسل  و ابلاغ  سیاست های مرتبط با مقولۀ فرزندآوری، لیکن آنچه به صورت عینی ملموس و مشخص است وجود  نابسامانی های متعدد در اجرای این سیاست ها و راهبردهای کلیدی توسط  دولت محترم  است که پارادوکس میان شعار و عمل اعتدالیون  را دربخش بهداشت و درمان تقویت کرده است.

 

 امید است نهادهای مسئول به ویژه سازمان های مرتبط با امر بهداشت و درمان با اتخاذ تدابیر کارآمد در راستای حمایت فراگیر از نهاد مقدس خانوده در امرازدیاد نسل حرکت کنند،زیرا مشکلات و معایبی همچون کمبود شیرخشک در داروخانه های سطح استان در حالی که دولت بعضاً تنها به صورت شعاری بر حمایت از خانواده درموضوع فرزنداوری تأکید می کند تنها موجبات سلب اعتماد مردم را نسبت به برخی مسئولان فراهم خواهد کرد.

لذا رفع سریع مشکل مذکور مورد خواست و نظر همۀ خانوده ها است که امید است مسئولان بخش بهداشت و درمان در راستای تأمین تغذیۀ کودک و حمایت همه جانبه از نهاد مهم خانواده و افزایش فرزندآوری در جامعه گام بردارند.

ارسال نظرات