خبرهای داغ:
کارآفرین سیستانی با پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر با احداث مرکز آموزشی تحقیقاتی در زاهدان، موفق به جذب ۵۰ نفر در دومین شعبه خود در نصرت آباد شد.
کد خبر: ۹۰۵۶۰۶۷
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
خشکسالی تسلیم کارآفرینی زیست اقلیمی سیستان و بلوچستان 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از سیستان و بلوچستان، مرکز آموزشی تحقیقاتی گل نرگس با مدیریت دکتر غلامرضا نوری، استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان علاوه بر کارآفرینی به نتایج علمی قابل توجه ای رسیده است.  

مدیر مرکز آموزشی بیان داشت: سیستان و بلوچستان از قابلیت ها و توانمندیهای بالقوه فراوان زیست محیطی-  اقتصادی، بازرگانی، کشاورزی و منابع طبیعی برخوردار است. فرصت های دشتی و استراتژیکی کوهستانی بودن آن سبب شده است که شمال و جنوب استان از نظر تنوع محصولات و تولیدات کشاورزی مکمل یکدیگر باشند و علاوه بر آن در بین استان های کشور از نظر تنوع گونه ای در بعضی از محصولات باغی مثل خرما در رده های نخست کشور قرار گیرد.

نوری تصریح کرد: مع الوصف اثبات قابلیت های استان منوط به کارهای علمی، تحقیقاتی، میدانی و ارزیابی عملکرد در دو سناریوی تر سالی و خشک سالی در کنار سالهای نرمال می باشد. لذا مرکز آموزش تحقیقات و فناوری گل نرگس نیز با شناخت میدانی و علمی از توانمندی‌های محیطی، اقلیمی و سرزمینی در شرایط خشکسالی حاکمه جهت برون رفت از این وضعیت همچنین با تجربه مردم محلی استان و کمبود و بحران آب اقدام به راه اندازی پروژه های عامل المنفعه و مردمی از جمله مجتمع تکثیر و پرورش انواع محصولات کشاورزی اعم از جانوری و گیاهی نموده است.

وی گفت: استان سیستان و بلوچستان می تواند علاوه بر انرژی های نو، قطب محصولات کشاورزی، دام های سبک و سنگین و شترمرغ و پرندگان خاص با گوشت های گرم باشد که این امر نیازمند برنامه ریزی و اجرای مدل های میدانی دانش بنیان، کشاورزی پایدار و زیست اقلیمی جهت بازدید، ترویج اشتغال و کارآفرینی درآمدزا می باشد که نمونه آن فعال شدن و اشتغال ۵۰ نفر از اهالی نصرت آباد به طور تمام وقت، پاره وقت یا ذینفع در این مجتمع می توان اشاره کرد.

مدیر مرکز آموزشی تحقیقات گل نرگس در خصوص راه اندازی این مجموعه و مشکلات پیش روی آن بیان کرد: ایده حرکت اقتصاد مقاومتی با تکیه بر خانواده ها از خرداد 92 با تهیه و تکثیر مرغ محلی در حدود 100 قطعه آغاز شد و در سال 93 موضوع اقتصادی بودن این طرح و هزینه فایده آن آنالیز شد. در اردیبهشت 94 طرح از مرغ بومی به انواع محصولات گیاهی و جانوری تحت پوشش جهاد کشاورزی و مخصوصاً گوشت های گرم و لوکس مثل شترمرغ، کبک، بلدرچبن، قرقاول و ... مطرح شد. در اردیبهشت 95 ضرورت راه اندازی مرکز با نگاه انجام کار میدانی علاوه بر کار علمی و توانمندسازی اقشار مختلف استان بخصوص گروههای آسیب پذیر و مددجویان و اقشار کم درآمد حاشیه نشین شهری علاوه بر جامعه روستایی و عشایری مطرح و با نگاه تولید محصولات ارگانیک و سالم با شعار هر خانه یک کارخانه و مشاغل خانگی مطرح و شروع به ارزیابی و شناسایی نوع کارهای سازگار با توانمندیهای محیطی و اقلیمی و تجربه محلی و مردمی نمود. در مهرماه جمع بندی و الویت ها مشخص شد و کار رایزنی با منابع مالی استان از جمله بانک های دولتی و خصوصی و حامی طرحهای تولیدی و اشتغالزا و مؤسسات مالی و صندوق ها آغاز گردید. دیدارهای دوجانبه و چندجانبه و همچنین برگزاری جلسات با مدیران کل رفاه وکار و امور اجتماعی، کمیته امداد، بهزیستی، امور زندان ها، دفتر حمایت از سرمایه گذار استانداری و  ...که بیشترین نیازمند را دارند به مدت پنج ماه ادامه پیدا کرد ولی نتیجه مثبتی مبنی بر کمک مالی اتفاق نیفتاد. مع الوصف تیم تصمیم گرفت به دلیل زمان بر بودن تصمیمات و تسهیلات بانکی از سویی و از سوی دیگر یاس و ناامیدی حاکم بر قشر قالب جامعه کشاورزی و دامپروری استان ناشی از خشکسالی و کاهش درآمد شدید خانواده ها با موافقت امهال شش ماهه تسهیلات بانکی و عدم بازپرداخت وام خرید کالای گروهی اما مجزا، حدود پنجاه میلیون تومانی به ازای هر نفر از بانک ملی و تجارت و هزینه کرد آن در این پروژه همراه با حداقل آورده اعضا و کمک مردم مرکز را به صورت مجتمع تحقیقاتی تولیدی راه اندازی نماید.

وی ادامه داد: لذا این مرکز رسماً از بهمن 1۳۹5 کار میدانی و تحقیقاتی خود را با راه اندازی واحد شتر مرغ مولد با 11 خانواده و 36 قطعه شروع کرد. بلافاصله بعد از شتر مرغ، واحد تحقیقات قرقاول با خرید 95 قطعه فعال شد و بعد از آن واحد تحقیقات بلدرچین با 5 نژاد امور تحقیقاتی خود را شروع کرد. در راستای تحقق شعار سال 96  مرکز آموزشی، تحقیقاتی، فناوری گل نرگس به همت مردم، با نگاه اقتصاد مردم نهاد، با فعالیت موضوع آموزش، تحقیقات، فناوری و تولید به شرح صنعت، معدن، تجارت، انرژی، دام، طیور، کشاورزی، گیاهان داروی، صنایع تبدیلی، صنایع غذایی وگردشگری در محدوده ی استان مجوز گرفت.  

مدیر مرکز آموزشی خاطرنشان کرد: این مرکز دارای 21 کارگروه علمی-تخصصی و میدانی است که اعضا هیأت علمی یا خبرگان در راس و بدنه کارشناسی بعنوان همکار و عمل کننده تصمیمات، هر گروه را تشکیل می دهند و براساس فلوچارت شناخت، نیازسنجی، امان سنجی، ظرفیت سنجی و کنترل و ارزیابی امورات مربوطه را پی گیری می نماید.

نوری در انتها افزود: چشم انداز مرکز در صورت تامین منابع مالی مناسب و حمایت جهاد کشاورزی استان، همچون گذشته و ارگان های ذیربط با ایجاد اشتغال هزاران خانواده، راه اندازی صنایع تبدیلی و خوشه های صنعتی مربوطه با حجم بالای تولید سالم و ارگانیک جهت کسب درآمد های ارزی با وجود مرزهای خشکی و آبی کشورهای همسایه سیستان و بلوچستان مقدور می‌باشد.

ارسال نظرات