فریضه امر به معروف و نهی از منکر مچ‌گیری نیست؛ بلکه نوعی احساس مسئولیت است که در مبانی قرآنی از آن به نام «نظارت عمومی همگانی» تعبیر می‌شود.
کد خبر: ۹۰۵۵۶۹۴
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهار محال و بختیاری؛ کارشناس مسائل دینی و مذهبی در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: حاکمیت نیاز به امر به معروف و نهی از منکر دارد و امر به معروف هم نیاز به ورود حاکمیت.

حجت الاسلام عباس رضی افزود: امر به معروف و نهی از منکر باید از مدیران آغاز شود و به اقشار جامعه برسد؛ لذا ثمره حکومت صالحان اقامه نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر است و اگر این موارد وجود نداشته باشد، نشان دهنده این است که صالحان در آن جامعه حکومت نمی کنند .

حجت الاسلام رضی گفت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر مچ‌گیری نیست؛ بلکه نوعی احساس مسئولیت است که در مبانی قرآن از آن به نام «نظارت عمومی و همگانی» تعبیر می شود، که افراد نسبت به یکدیگر دارند؛ لذا حاکمان نظام اسلامی و ولایی باید به فکر ارتباط روحی و رشد معرفتی مردم در کنار رفع مشکلات معیشتی و دنیایی آنان باشند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: امر به معروف یک اصل مسلم دینی است و ما در طول چند دهه گذشته به هر مقدار از اجرای این فریضه در ابعاد مختلف آن چشم پوشی کردیم به همان مقدار دچار آسیب های شدید اجتماعی و فرهنگی شدیم و خواهیم شد.

رضی تصریح کرد: هر انسان مومن اعم از مسئول و غیر مسئول باید در خصوص اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر برای خود برنامه اجرایی تعریف کند و ابتدا از خود و خانواده اش شروع نماید.

این کارشناس مسایل دینی گفت: هر فرد مسلمانی باید خیرخواهی، نصیحت مشفقانه، صرفه جویی، کار درست و درستکاری، توجه به فقرا و مستمندان، آبادانی شهر و دیار، ممانعت از تحقق آلودگی ها و خلاصه معروف گستری را در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود: گسترش و همگانی شدن این روحیات منجر به حاکمیت ارزش های الهی و ایجاد محیط امن و آرام برای برادران و خواهران دینی خواهد شد.

ارسال نظرات