وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه «تهران۲۰» شبکه ۵ سیما از افزایش ۴۷درصدی فروش در سینما طی ۴ماهه نخست سال نسبت به سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۹۰۵۵۴۶۲
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته در برنامه تهران20 شبکه 5 سیما حضور یافت و به سؤالاتی در حوزه فرهنگ و هنر پاسخ داد. مشروح این گفت‌وگو به‌شرح ذیل است»:‌

سید‌عباس صالحی در این برنامه از خرید جلد دوم کتاب «خاطرات فروغی» برای مطالعه شخصی خبر داد و گفت:‌ این کتاب بخشی از تاریخ معاصر ما را در بر دارد.

وی هم‌چنین نبود فرهنگ کتابخوانی را مهمترین دلیل برای کمبود سرانه مطالعه در ایران دانست و گفت:‌ تولیدات آثار فرهنگی چهل سال گذشته نشان می‌دهد ما در بخش شاخص‌های کمی در حوزه تولیدات فرهنگی هنری پیشرفت‌هایی را داشته‌ایم و این یعنی چهل سال به‌لحاظ کمیت شتاب خوبی را تجربه کرده‌ایم. در سال گذشته حدود 100 هزار کتاب چاپ اول و دوم وارد بازار نشر شده است، هم‌چنین  در حال حاضر توان تولید 80 تا 100 فیلم را در سال داریم. حدود 4500 فیلم سینمایی بلند، کوتاه، همچنین مستند تولید شده که با قبل از انقلاب مقایسه نیست در واقع سال گذشته 7 هزار تئاتر با 101 اجرا به‌نمایش درآمد که در این حوزه هم با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیستیم.

وزیر ارشاد به جشنواره فیلم کودک و نوجوان و تولید 200 فیلم در حوزه کودک و نوجوان پس از انقلاب اشاره کرد و گفت:‌ در حوزه رسانه هم پیشرفت‌هایی داشته‌ایم در حال حاضر 7 هزار مجوز رسانه مکتوب صادر شده و 3800 رسانه فعال هستند. هم‌چنین 2300 پایگاه خبری به‌ثبت رسیده‌اند که از این میان 1300 پایگاه فعال هستند، تعداد خبرگزاری‌های فعال در کشور نیز به 30 واحد رسیده است.

 صالحی تصریح کرد: پیش از انقلاب ما در حوزه رسانه تنها خبرگزاری پارس را داشتیم و این نشان می‌دهد که در بخش کمیت و تعداد پس از انقلاب پیشرفت‌های خوبی را شاهد بوده‌ایم. همچنین به‌لحاظ منابع انسانی در حوزه فرهنگ و هنر شاهد رشد 1.5میلیونی پس از انقلاب هستیم، چرا که ما حدود این میزان فارغ‌التحصیل در رشته هنر داریم. مجموعاً کمیت قابل توجهی را در حوزه فرهنگ به‌لحاظ محصولات و منابع انسانی شاهد هستیم.

وزیر ارشاد با اشاره به رشد در بخش سینما گفت: در این بخش زیرساخت‌ها از اهمیت بسیاری برخوردارند. سینماها در دهه‌های 70 و 80 دغدغه‌های زیادی را برای اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کرده بود، چرا که شاهد بسته شدن سینماهای بسیاری بودیم اما نهضت سینماسازی در کشور پدید آمد و سال گذشته 100 سینما  و طی چند ماه سال جاری (از ابتدای سال 97) 30 سینما ساخته شده است.

وزیر ارشاد ادامه داد: طبیعتاً زیرساخت‌ها به بسیاری از اتفاقات کمک می‌کند چرا که در سال 1392 حدود 30 میلیارد تومان و پارسال 186 میلیارد تومان و امسال 110 میلیارد تومان طی چهار ماه شاهد افزایش فروش بوده‌ایم، یعنی 47 درصد بیش از سال گذشته؛ بخش خصوصی در حوزه سینما ورود کرده و سرمایه قابل توجهی به عرصه سینما تزریق کرده است.

صالحی سینمای مطلوب را سینمای سوپرمارکتی دانست و گفت:‌ باید ژانرهای مختلف و مکمل یکدیگر در این سوپرمارکت وجود داشته باشد، اگر این توازن برهم بخورد، در درازمدت پاره‌ای از مخاطبان سینما را از سینما دور می‌کند، سینمای کودک و نوجوان ما باید شرایط بهتری پیدا کند، هرچند مسیر روبه‌رشدی دارد اما مقدار متوقع حاصل نشده است. البته این نکته را نیز باید مدنظر داشت که جذب مخاطب به‌معنای فرو رفتن در ابتذال نیست. ما سینما را فرو نمی‌آوریم تا مردم را جذب کنیم.

وی با اشاره به گردش مالی حوزه تئاتر افزود:‌ تئاتر باید بیش از گذشته بتواند در فضای ارتباطی با مخاطب ارتباط پیدا کند، اینکه مخاطب ما در تئاتر طی دو سال گذشته یک میلیون نفر افزایش داشته در حالی که در تعداد اجرا افزایش نداشتیم‌، حاکی از افزایش  مخاطب تئاتر است،  این هنر توانسته جمعیت بیشتری را جذب کند که در اقتصاد اثرگذار است.

صالحی در پاسخ به این پرسش که رویکرد وزارت ارشاد در حوزه تئاتر چیست، گفت:‌ ما در این حوزه چند مسئله را دنبال می‌کنیم بخشی، حوزه اصلاحاتی است که در آن حمایت‌هایی از گروه‌های تئاتر صورت می‌گیرد، آیین‌نامه این مسئله در حال تدوین است و ما در پی آن هستیم که بتوانیم حمایت‌های مالی را افزایش دهیم و بدانیم که چگونه می‌توانیم گروه‌های پایدار با بقای بالا ایجاد کنیم چرا که تئاتر یک کار تیمی است و این کار تیمی کمک می‌کند گروه قوام داشته باشد،‌ اکثر گروه‌های تئاتر عمر کوتاهی دارند.

وزیر ارشاد ادامه داد: ما در تلاش هستیم که به‌لحاظ مالی و پشتیبانی در مسیری حرکت کنیم که موجب قوام گروه‌های تئاتر  شویم، ما در تهران و شهرستان‌ها مشکل زیرساخت‌ فضاها را داریم اما به‌نظر می‌آید مسیر تئاتر شبیه مسیر سینما شده و تماشاخانه‌های خصوصی در حال یافتن جایگاه خود هستند، تماشاخانه‌های خصوصی نباید به دکان اقتصادی تبدیل شوند. گسترش کمی تماشاخانه‌ها و تحت نظارت بودن آنها کمک می‌کند فضای زیرساختی تئاتر را افزایش دهیم.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوزه نشر کتاب گفت:‌ حوزه کتاب به‌لحاظ کمیت قابل توجه است،‌ حجم تولید قابل توجه بوده است،‌ به‌ویژه در حوزه کتاب کودک و نوجوان که هم در تصویرگری و هم در محتوا شاهد تولید آثار خوبی هستیم. هرچند نمی‌گویم در 100 هزار عنوان تولیدشده کتاب‌سازی نداریم اما انصافاً آثار بامحتوایی تولید شده است.

وی در مورد حوزه رسانه و مطبوعات نیز افزود:‌ در حوزه مطبوعات طی این چند دهه اخیر چالشی را داشته‌ایم چرا که ما عملاً از حوزه فرهنگ شفاهی وارد حوزه فرهنگ تصویری شده‌ایم از سوی دیگر فضای شبکه‌های اجتماعی و موبایل‌های هوشمند در حوزه مطالعه مکتوب اثر گذاشته است.

گرانی کاغذ دیگر موضوع مورد اشاره در گفت‌وگوی شب گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود،‌ وی راجع به موضوع گرانی کاغذ گفت:‌ ما در حوزه کاغذ از بحران فاصله گرفته‌ایم. کاغذ وارد فهرست کالاهای اساسی شد و این خود یک مسئله مهم بود، این‌که کاغذ بتواند کنار غذا و دارو وارد فهرست کالاهای اساسی شود با نگاه مثبت رئیس جمهور و دولت انجام شد. در مراحل بعدی اتفاقاتی که افتاد این بود که موجودی کاغذ در گمرک با گفت‌وگوهای صورت‌گرفته تخلیه شد در واقع همه کاغذهای موجود در گمرک تخلیه شدند، از سوی دیگر انبارها موظف به اعلام موجودی شده‌اند و ثبت سفارش با توجه به نرخ مبنای کارگروه کاغذ برای 160هزار تن صورت گرفت. کاغذ به‌اندازه مورد نیاز تأمین شده است اما کارگروه نرخ مبنا را تعیین کرده و با یک فاصله در حال حرکت هستیم.

وی با اشاره به حوزه ادبیات به ویژه داستان و رمان گفت:‌ در بخش داستان و رمان و به‌نوعی ادبیات به‌طور عام و رمان به‌شکل خاص نگاهی وجود دارد. با این نگاه که رمان خوب زمینه اتفاقات قابل توجه و خوب را رقم می‌زند، در حوزه حمایت‌های قبل از چاپ حمایت‌هایی در حوزه آثار چاپی ارزشمند و پس از چاپ یعنی خرید صورت گرفته است‌، به‌عبارت دیگر برگزیده‌های جوایز ادبی هم مورد حمایت وزارت ارشاد قرار می‌گیرند.

وی هم‌چنین به تفاهم‌نامه‌هایی که در سفرهای استانی چندماهه اخیر صورت گرفته است،‌ اشاره کرد و گفت: طی این تفاهم‌نامه‌ها که در سفر به 8 استان صورت گرفته 460 میلیارد تومان برای زیرساخت‌ها توافق شد.

صالحی درباره وضعیت معیشت هنرمندان نیز گفت:‌ ما مسئله معیشت هنرمندان را در فضای پیشکسوتان داریم. بخشی از آنها که کم هم نیستند در سطح منزلتی مالی و اعتباری مناسبی قرار ندارند، پاره‌ای از هنرها فاصله سنی موجب عدم دیده‌شدن هنرمند می‌شوند، اما ما قبول داریم که حمایت‌های‌مان محدود است ولی قدم‌های روبه‌‌جلو را برداشته‌ایم که یکی از آنها این است با منابع محدود مستمری 200 هزار تومان را به 800 هزار تومان افزایش دادیم که از شهریور اعمال می‌شود. همچنین در حوزه بیمه باید عنوان کرد بخشی از هنرمندان مشکلاتی داشتند که برطرف شده مثلاً در حوزه سینما همه مشمول شدند و در سایر حوزه‌ها هم به‌سمت حداکثری کردن در حال حرکت هستیم، چرا که فراگیر کردن حوزه بیمه پیشکسوتان نیز مورد تأیید است.

وزیر ارشاد در پایان در خصوص برنامه‌های ماه محرم گفت: در 32 استان کشور با تنوعی از موضوعات و برنامه‌ها همزمان با ماه محرم مواجه خواهیم بود. سازمان اوقاف در 3 هزار بقعه برنامه‌هایی دارد ضمن اینکه 385 شب شعر و سوگواره شعر، 264 تئاتر عاشورایی، 388 تعزیه، 181 نمایشگاه کتاب عاشورا، 41 فیلم، 85 مسابقه عکس و 76 همایش و نشست عاشورایی را در ماه محرم برگزار خواهیم کرد.

ارسال نظرات