در سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری، بیش از ۲۰۰ مذاکره بین رؤسای پارک های علم و فناوری داخلی و خارجی انجام گرفت.
کد خبر: ۹۰۵۵۱۲۲
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری علم و فناوری؛ در سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری (IASP)، بیش از 200 مذاکره بین رؤسای پارک های علم و فناوری داخلی و خارجی انجام گرفت، هم چنین مجمع عمومی انجمن بین المللی پارکهای علم و فناوری برگزار شد که پارک فناوری کارتوخوا اسپانیا برای میزبانی کنفرانس 2020 انتخاب گردید.

حسن خاکباز، دبیر اجرایی سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، با بیان این که درخواست میزبانی سی و پنجمین کنفرانس به سال 2015 برمی گردد، گفت: با ارائه این درخواست کاندیدایی شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برای میزبانی در هیات مدیره انجمن بین المللی پارکهای علم و فناوری تصویب شد.

معاون پشتیبانی فناوری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، ادامه داد: در سال 2016 در سی و سومین دوره این کنفرانس در مسکو، مجمع عمومی انجمن برای انتخاب میزبان 2018 برگزار شد.

وی با اشاره به این که در این مجمع  از ایران، اصفهان، جاذبه های و شهرک علمی تحقیقاتی آن که اولین پارک علم و فناوری در کشور است ارائه ای انجام گرفت، ادامه داد: سپس با رای گیری از 85 عضوی که در مجمع عمومی انجمن حاضر بودند، ایران با کسب 73 رای مثبت بعنوان میزبان 2018 این کنفرانس انتخاب شد.

خاکباز تصریح کرد: کارهای اجرایی برای برگزاری کنفرانس تقریبا دو سال طول کشید، که محورهای اصلی کنفرانس به سوی جوامع و شهرهای پایدار، و پرورش وترویج اکوسیستم های نوآوری تعیین شد.

وی با بیان این که سی و پنجمین کنفرانس IASP در طی ده سال گذشته بیشترین تعداد  158 مقاله از کشورهای مختلف (30 کشور) را دریافت کرد، گفت: عمده  مقالات از کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، ایتالیا، سوئد، آلمان، انگلیس، همچنین چین، امریکای جنوبی دریافت شد.

خاکباز تاکید کرد: در واقع عمده کشورهای توسعه یافته در حوزه پارکهای فناوری در این کنفرانس مقاله داشتند، و نهایتا مقالات توسط شورای راهبری کنفرانس که 17 نفر از 5 قاره جهان و ده کشور بودند، مقالات را داوری  که 50 مقاله پذیرفته شد.

وی افزود: حدود 27 تا 30 مقاله بصورت شفاهی در این کنفرانس در زمینه مدیریت پارکهای فناوری، حمایت از شرکتهای دانش بنیان، و مقالاتی در راستای شعار اصلی کنفرانس یعنی شهرها و جوامع پایدار ارائه شد.

 خاکباز گفت: در رابطه با محور اصلی کنفرانس شهرها و جوامع پایدار، مقالات دربردارنده نقش پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان برای رفع مشکلات زیست محیطی، آلودگی هوا، خشکسالی و حتی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی بود.

 

بخش نمایشگاهی کنفرانس

دبیر اجرایی سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری، گفت: از جمله مهمترین برنامه های جانبی کنفرانس نمایشگاهی با حدود 20 غرفه بود.

وی افزود: در چهار غرفه خارجی، سه پارک علم و فناوری از فرانسه، چین و اسپانیا غرفه داشتند، همچنین تقریبا نیمی از پارکهای داخل کشور در این نمایشگاه غرفه داشتند.

 

بیش از 200 مذاکره بین روسای پارک های علم و فناوری داخلی و خارجی انجام شد

خاکباز در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مهمترین دستاورد این کنفرانس چه بود، اظهار داشت: یکی دیگر ازبرنامه های جانبی که بعنوان دستاورد بزرگ این کنفرانس می توان از آن یاد کرد، پیاده سازی پلت فرمی بود که افراد حاضر در این کنفرانس من جمله رؤسای پارکهای فناوری داخل و خارج  بتوانند مذاکره رو در رو با همدیگر داشته و زمینه های همکاری مشترک خود را بررسی کنند.

وی با تصریح این که بیش از 200 مذاکره در این کنفرانس بین رؤسای پارکهای علم و فناوری داخل و خارج از کشور انجام گرفت، اذعان کرد: این مذاکرات بیشتر در چهار چوب همکاری مشترک شرکتهای دانش بنیان، انتقال فناوری، توسعه صادرات محصولات دانش بنیان و خدمات دانش بنیان  بود.

دبیر اجرایی سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری، با یادآوری این که این کنفرانس 2016 در مسکو روسیه، 2017 در استانبول ترکیه، برگزار شد، گفت: سی و ششمین کنفرانس بین المللی پارکهای علم و فناوری در نانس فرانسه برگزار می شود.

 

پارک فناوری کارتوخوا اسپانیا میزبان کنفرانس ۲۰۲۰ شد

خاکباز تصریح کرد: در سی و پنجمین کنفرانس در اصفهان، مجمع عمومی انجمن بین المللی پارکهای علم و فناوری نیز برگزار شد، که پارک علم و فناوری مکزیک، اسلونی و اسپانیا سه کاندید میزبانی کنفرانس  2020 بودند.

وی خبرداد: رای گیری برای میزبانی 2020 هم انجام شد، که از 102 رأی داده شد، پارک فناوری کارتوخوا اسپانیا  با کسب 62 رای مثبت، میزبان کنفرانس IASP سال 2020 شد.

 

بنظر شما میزبانی بعدی ایران برای کنفرانس IASP چند سال طول می کشد  

معاون پشتیبانی فناوری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، در پاسخ به این سوال، با بیان این که حداقل 30 سال زمان می برد چون این کنفرانس تا به حال 35 دوره برگزار و این اولین بار است که ایران بعنوان میزبان انتخاب شد، گفت: در تمام این سالها کمتر کشوری وجود دارد که دوبار میزبان این کنفرانس باشد، کشورهایی مانند کره جنوبی و چین هم تا بحال یکبار میزبان بوده اند.

این کنفرانس از یازدهم تا چهاردهم شهریور ماه در مهمانسرای عباسی اصفهان با بیش از 500 شرکت کننده از 50 کشور جهان برگزار شد.

ارسال نظرات