دشمن در تلاش است تا به کمک ۲۶۰ رسانه فارسی زبان و فضای مجازی تصاویر اشتباهی از جامعه ارائه کرده و با اثرگذاری منفی روی دستگاه محاسباتی مسئولین و سیاه نمایی از وضعیت کشور مردم را نسبت به آینده مایوس کند.
کد خبر: ۹۰۵۵۱۱۳
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، جنگ پیش روی ملت ایران را به دوبخش می توان تقسیم کرد،  در یک بخش جنگ اقتصادی است که در بخش های نفتی ، کالایی و خدماتی و ارزی در حال شکل گیری است و  بخش دوم  مربوط به عملیات روانی است که به اندازه جنگ اقتصادی اهمیت دارد.                                                                                                                                                      

در حوزه عملیات روانی دشمن با سیاه نمایی به دنبال القا عدم کارآمدی نظام و ایجاد یاس و ناامیدی نسبت به آینده در بین مردم است، که برای رسیدن به این هدف تاکتیک های مختلفی را به کار گرفته است.

مطالعه هدف گذاری دشمن در عملیات روانی  علیه ملت ایران ، حاکی از آن است که دشمن در حال تلاش است تا نقاط قوت کشور را شناسایی و توان خود را روی آنها متمرکز کند تا بتواند با تضعیف نقاط قوت، به اهداف خود برسد.

یکی از نقاط قوت ایران ایجاد ثبات و امنیت در منطقه است که با مجاهدت مدافعان حرم در سوریه و عراق مستکبران جهانی  در منطقه شکست سنگینی را متحمل شدند و دستاورد برون مرزی موفقیت آمیزی برای جمهوری اسلامی ایران حاصل شد و محور مقاومت در منطقه شکل گرفت.

استکبار جهانی و در راس آن آمریکا که سیاست های خود را نقش بر آب دید، با طرح مسائلی هم چون دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عراق و سوریه سعی بر ایجاد دشمنی بین مردم کشورهای منطقه با ایران را دارد.

البته دشمنان در ارتباط با عراق برنامه های عمیق تری را دنبال می کنند و از طریق شیوه های مختلف عملیات روانی به دنبال  ایجاد اختلاف و دشمنی بین مردم ایران و عراق هستند.

با توجه به حضور جمعیت شیعه در کشور عراق و ایران و ارتباطات تنگانگی که بین دو ملت به خاطر سفرهای زیارتی ایجاد شده و باعث عمیق شدن روابط دو ملت گردیده است، این وحدت باعث هراس هر چه بیشتر دشمنان در منطقه گردیده ، عملیات روانی را برای ایجاد تفرقه در بین شیعیان ایران و عراق طرح ریزی کردند که در ادامه خبرگزاری علم و فناوری به بررسی پشت پرده این عملیات روانی می پردازد. 

۳ سال پیش در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ وب‌سایت روزنامه انگلیسی «گاردین» جرقه آتش فتنه جهت ایجاد تفرقه بین دو ملت ایران و عراق را ایجاد کرد، و گزارشی در مورد حضور زوار عراقی در مشهد با عنوان «زیارت، غذا، سکس و پارک آبی در شهر مقدس مشهد» منتشر کرد.

گاردین از  «افزایش چند برابری توریست‌های عراقی مشهد پس از ظهور داعش» خبر داد. در این گزارش ادعا شده است که «ده‌ها هتل پنج ستاره و مسافرخانه از میدان برق (بسیج) تا حرم وجود دارد. بسیاری از مدیران این مراکز اقامتی تأیید می‌کنند که درخواست مشترک گردشگران عراقی عبارت است از جایی که زنان فاسد را بیابند».

در ادامه در روز یکشنبه، 4 شهریور سال جاری  ، روزنامه «شهروند» ، عمدا یا سهوا (که واکاوی آن مربوط به مسئولین امنیتی کشور است و خبرگزاری علم و فناوری قضاوتی در این مورد ندارد) در تکمیل پروژه گاردین ، در گزارشی مدعی شد که "توریست‌های مرد عراقی با هدف بهره گیری جنسی از زنان ایرانی به شهر مقدس مشهد می روند"

بلافاصله بعد از انتشار این گزارش، روزنامه «شرق» در زمین دشمن بازی کرد(عمدا یا سهوا که واکاوی آن مربوط به مسئولین امنیتی کشور است و خبرگزاری علم و فناوری قضاوتی در این مورد ندارد) و  همین خبر را بی درنگ در اکانت رسمی توئیتر خود منتشر کرد.. "

 

در ادامه این فضاسازی ها کلیپی تهیه شد که درآن با نشان دادن فیلم خانه ای که شخصی با زبان عربی ارزش دینار عراقی با ریال ایرانی به تحقیر ایران پرداخته و در ادامه تصویر یک زن با سه مرد را نشان می دهد و به مخاطب این مفهوم را منتقل می کند که زائان عراقی به نیت استفاده جنسی از دختران ایرانی به مشهد سفر می کنند و در ادامه کلیپ  با کات کردن بخش هایی از سخنان امام جمعه مشهد آیت اله علم الهدی و تحریف آن ، قصد دارد موضوع حمایت حاکمیت از حضور زائران عراقی برای مسائل جنسی  را به مخاطب منتقل کند که این کلیپ به صورت گسترده در فضای مجازی دست به دست چرخید.

و در ادامه این عملیات روانی، شبکه های بی بی سی ، برنامه من و تو با گزارشات مختلف  به عنوان توپ خانه این عملیات روانی تلاش کردند تا بر افکار عمومی در ایران برای تخریب رابطه ملت ایران و عراق تاثیر بگذارند و بی بی سی در فضای مجازی به دنبال ایجاد مستندات برای این موضوع  برای ارسال فیلم ، صدا و ...  فراخوان داد.

 

با توجه به اثرات این عملیات روانی ، درشبکه‌های مجازی واکنش نسبت به این موضوع بسیار شدید بوده و هست. در روزهای آغازین در توئیتر هشتگی با عنوان «مشهد_تایلند_تشیع» داغ شد که در آن کاربران با ارجاع به اتفاقات مختلف حاکمیت ایران را بابت این رویدادها نقد کردند..

عملیات روانی  با موضوع تشکیک افکار عمومی با موضوع جنسی در جهت تخریب روابط دو ملت شیعه عراق و ایران محدود به تحریک مردم ایران علیه عراق نگردید و عملیات روانی مشابه آنچه که در ایران رخ داده است جهت تحریک مردم عراق علیه ایران صورت نیز گرفته است، که طی آن گزارشی دروغین در ارتباط با  روابط نا مشروع با زنان عراقی طی سفر اربعین توسط  روزنامه الشرق عربستان سعودی در سال ۹۵منتشر شده بود.

در این گزارش آمده بود، گریگوری هارتل، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرده است: که مناسبت‌های دینی در عراق شاهد درهم آمیخته شدن هیئت‌هایی است که از خارج از عراق به ویژه از ایران و کشورهای مجاور می‌آیند. در پی زیارت اربعین پارسال ۱۶۹ زن عراقی به صورت ناخواسته حامله شدند. که موجبات خشم مردم عراق و راهپیمایی گردید.

در ادامه تحرکات استکبار در منطقه جمعه شب ساختمان کنسولگری ایران در بصره به آتش کشیده شد و  در افکار عمومی ملت ایران این واقعه را به مردم بصره نسبت دادند در حالی که مردم بصره شهدای بسیاری را در مباره با داعش در لباس حشد الشعبی تقدیم کرده است و قطعا این کار توسط تروریست ها ی آمریکایی  در جهت تکمیل پروژه جنگ روانی آمریکا ودیگر همدستان مستکبرش انجام شده است.

در این بین دشمن برای تکمیل عملیات جنگ روانی درست زمانی که به سرکنسولگری ایران حمله شد فیلمی  را در فضای مجازی منتشر کرد که مدعی اعتراضی گروهی از مردم آبادان نسبت به حضور عراقی ها در این شهر بود و با ادبیات تند خواستار خروج عراقی ها از این شهر شده است.

در بررسی عمیق تر این موضوع می توان به  انجام این عملیات روانی در نزدیکی با  ایام محرم و صفر اشاره کرد،که کمتر از دو ماه دیگر قریب به دو میلیون زائر ایرانی برای حضور در پیاده روی اربعین به عراق سفر می کند . دشمن دنبال تاثیر گذاری بر افکار عمومی است تا بحث عرب و عجم را ایجاد کرده و در ایران عراقی ها را مردمی هوس ران و ضد ایران معرفی کند و از طرف دیگر در عراق نیز دولت ایران را دولتی مداخله جو در امور عراق معرفی کند.

از طرف دیگر با حمله اقتصادی دشمن به ایران و کاهش ارزش ریال ، سفرهای کشورهای همسایه از جمله عراق ،افغانستان، ترکیه به ایران با رشد چشمگیری مواجه شد و در واقع کاهش ارزش ریال که تهدیدی برای اقتصاد کشور به شمار می آید در بحث جذب گردشگر و ورود ارز به کشور به نقطه قوت تبدیل شد که دشمن با انجام عملیات روانی قصد دارد این نقطه قوت را تضعیف کند.

علاوه بر موضوع گردشگری همکاری اقتصادی ایران با کشورهای همسایه از جمله عراق و ایجاد بازار کالای ایرانی در کشور همسایه از دیگر فرصت های جمهوری اسلامی ایران جهت تحکیم روابط با همسایگان و توسعه اقتصادی کشور از طریق صادرات است که با تخریب روابط بین ایران و همسایگان قصد دارد موقعیت های همکاری ایران و همسایگان را تخریب کند.

جنگ روانی دشمن در روزهای اخیر به اینجا بسنده نمی کند و همان طور که در ابتدای گزارش گفته شد مطالعه هدف گذاری دشمن در عملیات روانی  علیه ملت ایران ، حاکی از آن است که دشمن در حال تلاش است تا نقاط قوت کشور را شناسایی و توان خود را روی آنها متمرکز کند تا بتواند با تضعیف نقاط قوت، به اهداف خود برسد، بنابراین در دیگر پروژه جنگ روانی ، آتش خمپاره های رسانه ای دشمن به سمت قدرت و توان بازدارندگی موشکی کشور نشانه رفته است.

با توجه به سومدیرت های موجود در کشور و احتکار و عدم تامین پوشاک نوزادان، با طرح شعار پوشک و موشک قدرت بازدارندگی موشکی کشور را مورد هدف قرار داده است.

محمّدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام،  در هجدهمین اجلاس سراسری بسیج اساتید که در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد، اذعان داشت:دشمن در دو عرصه با ما در حال نبرد است؛ در عرصه اقتصادی و در عرصه رسانه ای و  جنگ روانی دشمن در حال برنامه ریزی و نبرد است.  مهم ترین هدف دشمن این است که ما را با درگیر کردن در این دو عرصه از آرمان های انقلاب منصرف سازد.

وی با بیان اینکه دشمن برای وارد کردن فشار روحی- روانی می‌کوشد از این ناکارآمدی‌ها بهانه تراشی کند و مردم را ناامید کند، اظهار داشت: این شعار «پوشک،موشک» یک جنگ روانی است که بگویند مردم اینها پول برای موشک دیگران را دارند اما برای پوشک کودکان شما ندارند.

وقتی دشمنان در جنگ روانی شعارهای هم وزن درست می کنند و می گویند "موشک و پوشک"، جنگ رسانه ای و روانی ایجاد می کنند. دشمنان القاء می کنند که مسئولان ایرانی فناوری تولید موشک دارند ولی نمی توانند تولید و عرضه پوشک را مدیریت کنند!

 

قطعا در روزهای پیش رو شاهد جنگ رسانه ای بیشتری  برای موثرتر واقع شدن  جنگ اقتصادی از طرف دشمن خواهیم بود.برای باز کردن ابعاد بیشتر جنگ روانی علیه ملت ایران و نقش مهمی که رسانه ها  و مردم درجهت خنثی کردن توطئه ها بر عهده خواهند داشت، گفت و گوی شبکه خبر با کارشناسان رسانه و جامعه شناسی  را  مورد ارزیابی قرار می دهیم.

حسن عابدینی کارشناس رسانه در ارتباط تلفنی با برنامه تیتر امشب شبکه خبر  با اشاره به عملیات منفی 260 شبکه تلویزیونی فارسی زبان علیه جمهوری اسلامی ایران، بیان داشته است: مردم و رسانه باید فهم درستی از شرایط جامعه داشته باشند، ناتوانی در فهم مشترک تا حدودی به عملیات روانی و منفی رسانه های غربی بر می گردد.

عابدینی 50 درصد مشکلات کشورمان را مربوط به جنگ رسانه های غربی و عملیات روانی علیه کشور دانسته و گفته است: 20 درصد مشکلات جامعه به سوء مدیریت مرتبط است

وی در ارتباط با وظیفه در شرایط کنونی اذعان داشته است: رسانه ها در کمک به شرایط جامعه باید پشت پرده عملیات رسانه های غربی را افشا کنند.

این کار شناس رسانه در بیان اثر عملیات روانی روی جامعه و مسئولین اذعان داشته است:عملیات روانی جامعه را ملتهب می کند و روی دستگاه محاسباتی مسئولین تاثیر می گذارد و تصویر سازی دروغین از شرایط جامعه به   نمایش می گذارندو همچنین تصویر دروغین نسبت به خارج از کشور ارائه می کنند.

 دکتر ابراهیم فیاض  جامعه شناس مهمان دیگر برنامه  در ارتباط با شرایط حاکم بر جامعه ایران اذعان داشته است: واقعیت ها با سرعت زیادی صورت می گیرد و از نظر علوم اجتماعی جامعه ایران در حال بلوغ است و نگرانی وجود ندارد.

وی بیان داشته است : رسانه، زبان مردم نشده است به همین دلیل به سمت شبکه های اجتماعی روی می آورند و تحت تاثیر جریان سازی آنها قرار می گیرند.

فیاض با بیان اینکه مردم در بین رسانه های مختلف ابزار موثقی برای اطمینان بخشی ندارند، گفت: با وجود تبلیغ منفی رسانه های مختلف غربی مردم باز هم توجه بیشتری به رسانه های داخلی دارند.

کارشناس جامعه شناسی در بیان وظایف رسانه ها گفته است: رسانه ها باید استنطاق کنند، مطالبه رسانه ای فقط بعد منفی نیست و خدمات مثبت برای مردم نیز باید به اطلاع مردم برسد.

در ادامه برنامه امید علی مسعودی کارشناس  رسانه دیگر مهمان برنامه  بیان داشته است: باید به مردم اعتماد کرد، مشکل امروز جامعه در بخش رسانه پاسخ ندادن به نیاز خبری جامعه است.

وی افزوده است: رسانه ها می توانند شکاف بین گروه ها و برخی مسئولین را پر کنند.

او به تجربه انقلاب اسلامی در بحران های گذشته اشاره کرد وبیان داشته است: رسانه ها منافع مردم را به منافع اشخاص و گروهها ترجیح دهند.

همان طور که مقام معظم رهبری (مظله العالی) در جلسات اخیر فرمودند احتمال حمله نظامی به ایران و جنگ نظامی وجود ندارد، در واقع شرایط  کنونی شبیه به دوران جنگ سرد است که دشمن از حربه های عملیات روانی نیز استفاده می کند و با ارائه   تصویر نادرست از شرایط کشور و جامعه جهانی، ایجاد اشتباه در نحوه تصمیم گیری مسئولین از طریق ایجاد اختلال در دستگاه محاسباتی مسئولین، ارائه تصاویر غلط نسبت به اولویت های کشور، سیاه نمایی و مایوس کردن مردم بر افکار عمومی تاثیر می گذارد تا از این طریق به اهداف خود برسد.

از این رو وظیفه مردم ، مسئولین و رسانه ها جهت ارتباط هر چه منسجم تر جهت اداره هرچه بهتر کشورو مقابله با  توطئه های دشمن برای مدیریت بحران های احتمالی که دشمن در آینده ایجاد می کند بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است تا انشااله با توکل به خداوند متعال برگ سبز دیگری در تاریخ ملت بزرگ ایران ثبت شود و همچون گذشته امید عدالت خواهان جهان باشد.

ارسال نظرات