درس عاشورا این است، که ببینیم تا کجا از ولی خدا تبعیت می کنیم، هنگام امتحان در کدام صف قرار داریم، چقدر حاضریم در مسیر خدا هزینه بدهیم، تا کجا پای کار انقلاب و رهبری هستیم؟
کد خبر: ۹۰۵۴۹۷۸
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ حجت الاسلام روح الله اسماعیلی، در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تسلیت فرارسیدن ایام محرم و سوگواری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به تشریح اهمیت گرامیداشت با معرفت و شناخت این ایام پرداخت.

وی افزود: اکنون که در آستانه فرارسیدن ماه محرم و برگزاری جلسات عزاداری برای امام حسین علیه السلام هستیم، بهتر است با آمادگی کامل وارد ماه عزای سیدالشهدا شویم و از واقعه عاشورا عبرت بیاموزیم.

حجت الاسلام اسماعیلی، در خصوص ثواب گریه و عزاداری برای امام حسین علیه السلام گفت: اکثر انبیاء و اولیاء زندگیشان به واقعه عاشورا گره خورده، بطوری که وقتی حضرت آدم می خواهد توبه کند، نام پنج تن را که می برد؛ زمانی که به نام مبارک امام حسین علیه السلام می رسد منقلب شده و اشک از چشمانشن جاری می گردد.

این کارشناس مسایل دینی اظهار کرد: یکی از مهمترین توصیه هایی که بزرگان دین همیشه از ما خواستند مرور کنیم؛ عبرت گیری از تاریخ است؛ بطوری که امام علی علیه السلام در خطبه 31 نهج البلاغه به فرزند خویش تاکید می کند که تاریخ را مطالعه کند و مطالعه تاریخ نه به این معناست که به عنوان داستان بخوانیم؛ بلکه به این معناست که تاریخ محل عبرت ما باشد، چرا که تاریخ در حال تکرار است و این نقش هاست که جابجا می شود.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین مقاطع تاریخ که از ما خواسته اند همیشه مرور کنیم، تاریخ شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است، که همه انبیاء و اولیاء الهی با سیر و سلوک در این واقعه رشد می کردند و همچنین عرفای بزرگ شیعه مثل آیت الله قاضی، معتقدند که ابواب معنویت، در حرم و روضه سید الشهدا باز می شود  و محال است بدون وصل شدن به حضرت به جایی برسیم.

این کارشناس مسایل مذهبی،گفت: حضرت ابراهیم که از پیامبران اولوالعزم است، پس از امتحانات و ابتلایات سنگین، در جریان قربانی کردن فرزندش نیت گریه بر حضرت سیدالشهداء علیه السلام به درجات قرب و مقام امامت می رسد.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: این توصیه به گریه بر امام حسین علیه السلام دو جنبه دارد؛ یکی جنبه ثواب گریه برحضرت که ناگفتنی است، تا حدی که یک قطره اشک بر حضرت، گناهان بزرگ را از بین می برد که به چند روایت در این مورد  اشاره می شود.

وی با نقل روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلام گفت: رسول گرامی اسلام فرموده اند؛ فاطمه جان! روز قیامت هر چشمی گریان است، مگر چشمی که در مصیبت و عزای حسین گریسته باشد، که آن چشم در قیامت خندان است و به نعمت‌های بهشتی مژده داده می‌شود.

اسماعیلی به روایت از امام رضا علیه السلام نیز اشاره کرد، که فرموده‌اند؛ هر گاه ماه محرم فرا می‌رسید، پدرم (موسی بن جعفر علیه السلام) دیگر خندان دیده نمی‌شد و غم و افسردگی بر او غلبه می‌یافت تا آن که 10 روز از محرم می‌گذشت، روز دهم محرم که می‌شد آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود.

این کارشناس مسایل دینی روایتی از امام سجاد (علیه السلام) را یادآوری کرد و گفت: امام چهارم شیعیان فرمودند؛ هر مؤمنی که چشمانش برای کشته شدن حسین بن علی علیه السلام و همراهانش اشک‌بار شود و اشک بر صورتش جاری گردد، خداوند او را در غرفه‌های بهشتی جای می‌دهد.

وی در تبیین جنبه دوم اهمیت سوگواری در ایام شهادت امام حسین علیه السلام اظهار کرد: جنبه دوم تاکید و درس گرفتن از تاریخ است. بصیرت افزایی است، درس عاشورا این است، که ببینیم تا کجا از ولی خدا تبعیت می کنیم، هنگام امتحان در کدام صف قرار داریم، چقدر  حاضریم در مسیر خدا هزینه بدهیم، تا کجا پای کار انقلاب و رهبری هستیم؟ و در همین وقایع اقتصادی اخیر چقدر تحمل خون دل خوردن برای انقلاب را داریم.

ارسال نظرات