در این مطلب به برخی بایدها و نبایدهای غذایی و نوشیدنی و اینکه کدام خوراکی‌ها را نباید همراه هم مصرف کنیم، از منظر طب ایرانی اشاره شده است.
کد خبر: ۹۰۵۴۸۸۸
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مکتب طب سنتی ایران یکی از غنی‌ترین طب‌های جایگزین است و به‌عنوان یک مکتب کامل، پویا، علمی و با مبانی فکری آزموده شده، شناخته می‌شود.

طب سنتی ایران که ثمره تجربه‌های گسترده دانشمندان و حکمای این سرزمین طی قرون و اعصار متمادی است، توجه بسیاری به امر تغذیه در دو حیطه پیشگیری و درمان دارد؛ بدون شک یکی از عوامل مؤثر بر وضعیت سلامت، تغذیه است.

در این مکتب برای مزاج‌های مختلف انسان، غذاها و نوشیدنی‌های مختلف در نظر گرفته شده همچنین اصول صحیحی در خصوص نحوه خوردن و آشامیدن به‌ویژه پرهیز از روی‌هم‌خوری و زمان مناسب تغذیه با ذکر دلایل برای هریک از آنها را مورد تأکید قرار داده است.

در واقع، طب ایرانی بر این باور است که خوردن و نوشیدن دو غذای همجنس از نظر سردی، گرمی، نفاخیت، لزوجت، قابضیت و غلظت و ... ممنوع بوده و باعث ایجاد انواع بیماری‌ها می‌شود ضمن اینکه اساسا مصرف همزمان برخی خوراکی‌ها به دلیل ترکیب شدن با هم در معده و در نتیجه به دلیل اثراتی که روی تولید اخلاط می‌گذارند در این مکتب طبی منع شده‌اند.

در ادامه به برخی بایدها و نبایدهای غذایی و نوشیدنی و اینکه کدام خوراکی‌ها را نباید همراه هم مصرف کنیم، از منظر طب ایرانی اشاره می‌کنیم:

ـ سرکه با برنج (بسیاری عادت دارند که در سالاد خود به ویژه سالاد شیرازی،‌ سرکه اسفاده می‌کنند و آن را همراه غذای حاوی پلو، مصرف می‌کنند!)

ـ ماست با ترب و ماهى یا بعد از ترب و ماهى

ـ گوشت مرغ با ماست و ماهى و یا بالعکس

ـ شیر با گوشت مرغ

ـ شیر با ماهى

ـ انار با حلیم

ـ انگور با کلّه گوسفند

ـ سرکه با عدس یا با ماش

ـ خربزه با عسل

ـ مویز با عسل

ـ خربزه با انبه

ـ آب گرم با غذای شور

ـ "آب سرد" نباید بعد از این موارد استفاده شود: بعد از میوه‌های تر، حلوا، طعام گرم و شیرین، بعد از خواب، جماع، حمّام، ورزش سنگین، روزه‌داری، در بین خواب، در حمّام و در حالی که معده خالی است مانند صبح ناشتا.

ارسال نظرات