خبرهای داغ:
گفتگو با مخترع جوان ایلامی

ظرفیت و سرمایه هر کشور نیروی انسانی و نخبگان هستند

سید کمال رجبی مخترع ایلامی : هر کشوری بتواند از ظرفیت نخبگان و اهالی فکر و اندیشه بصورت بالقوه استفاده نماید می تواند شاهد شکوفایی و اعتلای چشمگیری در عرصه های مختلف باشد .
کد خبر: ۹۰۵۴۸۴۲
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
ظرفیت و سرمایه هر کشور نیروی انسانی و نخبگان هستند 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از استان ایلام ، سید کمال رجبی 29 ساله، ساکن ایلام ، دارای مدرک دکترای تخصصی رشته شیمی تجزیه از دانشگاه گیلان است

پژوهشکر، مخترع و مبتکر ایلامی در گفتگو با سرویس خبری بسیج علمی از استان ایلام ، عنوان کرد: در کنار پژوهش و مطالعه در حوزه تخصصی ، به ورزش، موسیقی ، مطالعه رمان و شعر علاقمند است و اوقات فراغتش را به خواندن و  نوشتن ، موسیقی و شنا مشغول است.

وی در خصوص موفقیت های علمی و تخصصی خود بیان کرد:کسب رتبه اول دانش آموختگی مقطه دکتری 1396- رتبه اول آزمون جامع دکتری تخصصی 1394- تسلط نسبی به  زبان آلمانی (A2) و انگلیسی دارم- چاپ بیش از 7  عنوان مقالات معتبر ISI و علمی و پژوهشی- دارای 3 گواهی ثبت اختراع از سازمان ثبت مالکیت های صنعتی- دارای 11 طرع پژوهشی انجام شده و در دست انجام با سازمان های و مراکز علمی استان و کشور.- داوری 3 طرح علمی و پژوهشی و داورعلمی 4 مجله علمی معتبر از Elsevier و springer از جمله موفقیتهای بنده بوده است.

وی ادامه داد: دبیری کارگروه شیمی و مواد سازمان بسیج علمی پژوهشی استان ایلام از سال 96 - عضو کارگروه شیمی و مواد سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان ایلام از سال 92 تا 96- عضو انجمن شیمی و مهندسی شیمی ایران- عضو باشگاه پژوهشگران جوان- عضو انجمن مخترعان آسیان- دبیر اجرایی اولین دوره مسابقه مقاومت بتن دانشجویان استان ایلام(ISCC)- مدرس دانشگاه از سال 94 تا کنون.- دانشجوی مبتکر برتر جشنوار دانشجویان ممتاز مخترع و مبتکر بسیجی استان در سال های 88 و 89- دیپلم افتخار مسابقات برترین اختراعات و ایده های در سئول کره جنوبی 2013-2014- دیپلم افتخار مسابقات برترین اختراعات محیط زیست دانشگاه سیدنی-  کشور استرالیا 2014-2015- حضور در مرحله داوری سومین جشنواره بین المللی اختراعات و نوآریی  شکوفایی  دهه فجر-  1389- پژوهشگر برتر استان ایلام  1394-  سرپرست معاونت آموزشی و پژ.هشی موسسه آموزش عالی سفیر دانش ایلام 1394 تا کنون-  مسئول امور آموزشی موسسه آموزش عالی سفیر دانش ایلام از 1390 تا 1394 از دیگر افتخارات ایشان بوده است.

رجبی ، در خصوص اختراع جدید خود در سال 97 بیان کرد:اختراعات  و ابتکارات بنده متنوع هستند اما یک مسیر را طی می کنند و آن هم حرکت بر روی خط تخصص شخصی و آن هم در حوزه شیمی و نانو فناوری که از جمله کار های علمی تحقیقاتی بنده تولید نانو  ذرات نیمه هادی هادی مغناطیسی با خواص آنتی باکتریال فوق العاده و همچنین خاصیت فوتوکاتالیستی آنها و کاربرد آنها در صنایع دارویی و آرایشی و بهداشتی و دربخشی نیز به عنوان پاک کننده های سطوح و  حذف آلاینده ها بوده است.

وی در خصوص عوامل دخیل در موفقیت و پیشرفت خود بیان کرد: مسلما در کنار التفاف الهی و توکل داشتن، تلاش و پشتکار و علاقه  نقش بسیار  زیادی در رسیدن به هدف دارد که بنده هم از این امر مستثنی نیستم.

نخبه علمی استان ایلام در پاسخ به  سوال چه  عواملی باعث شده که ایشان روی به خلق این اثر بیاورند بیان کرد: بنده از دوران کودکی و نوجوانی بسیار کنجکاو  بودم به طوری همیشه چند ماده ای که معمولا در خانه بود را با هم مخلوط کنم تا  اثرات آن را مشاهده کنم که بعضا هم آسیب های مختصری ایجاد می شود و این روح پرسشگر در حقیقت به عنوان یک نیروی محرکه عمل می کرد.

وی ادامه داد: اوج خلاقیت هایم  به دوران تحصیلم و افزایش دانش علمی بنده در دانشگاه  بر می گردد که علاقه بسیار زیادی به  مطالعه در حوزه نانو فناوری داشتم و همیشه سعی داشته ام تا کارهای جدید در این حوزه  را از طریق سایت های معتبر علمی رصد کنم  و در این حوزه گسترده متمرکز باشم که مسلما منجر به خلق ایده ها و ابتکاراتی خواهد شد.

مدرس دانشگاههای استان ایلام، در پاسخ به پرسش نخبگان علمی چگونه میتوانند در رشد و پیشرفت کشور و استان سهیم باشند و مشکلات پیش روی نخبگان استان چیست ابراز داشت:ظرفیت و سرمایه هر کشور نیروی انسانی آن است و بالاتر از آن نیروهای نخبه و به طور خاص اهالی فکر و اندیشه می باشد و هر کشوری بتواند از این ظرفیت بالقوه استفاده نماید می تواند شاهد شکوفایی و اعتلای چشمگیری باشد.

وی ادامه داد: نخبگان ظرفیت بالقوه ای هستند که به منزله یک نیروی محرکه قدرتمند برای به حرکت درآوردن موتور یک کشور و جامعه  عمل می کند. این حرف باید از مرحله شعار تبدیل به عمل شود ،  امکانات و شرایط بسیار بهتر از قبل برای صاحبان فکر و اندیشه فراهم شده و این نقطه قوت به شمار می رود ولی باید فضا بیش از پیش برای ایده هایی که زاییده همین فکر و اندیشه است گسترده  تر شود که از بستر تحقیقات بنیادی به مرحله تولید برسیم و نمود آن را بیشتر در سبد کالایی مردم ببینیم  و این تحقق پیدا نمی کند مگر با اضافه کردن حلقه مفقوده ی ارتباط صنعت و دانشگاه که عضو اصلی این حلقه نخبگان و صاحبان اندیشه هستند.

فعال عرصه علم و فناوری استان  در پاسخ به پرسش ، چه نمره ای به اختراع خود با توجه به نیاز جامعه به این اختراع می دهید عنوان کرد: مسلما هر ایده به نوعی از نیاز جامعه سرچشمه می گیرد. حال ممکن است تاثیر مستقیم و قابل لمس  به عنوان یک کالا در جامعه مطرح شود یا تاثیر خود را در فرایند بهینه تولید کالا داشته باشد. ایده ها و طرح های بنده در بخش دوم جای می گیرد که مسلما تا حدی توانسته ام  نمره  قابل قبولی  برای خودم در نظر بگیرم.

مخترع و مبتکر ایلامی در خصوص  ظرفیت های استان برای رشد و توسعه و بخش هایی که استان ما  می تواند بهتر عمل کند بیان کرد:با توجه به اینکه استان ایلام از طرفی به واسطه منابع خدادادی نفت و گاز و معادن متعدد و طبیعت خدادادی با تاریخی کهن  و از طرفی دیگر دارای نیرو های تحصیل کرده و توانمند می باشد می تواند بهترین مشوق  و انگیزه برای جذب سرمایه گزار باشد.

وی ادامه داد : تاسیس صنایع پایین دستی و همچنین  ظرفیت طبیعی گردشگری با مدد گرفتن از ایده ها و اندیشه های نو به جذب توریسم و بالطبع جذب سرمایه از این طرق و در نهایت حرکت به سمت توسعه و شکوفایی استان صورت خواهد گرفت واگر مشاغل بخش خدماتی در بستر همین استعداد های بالقوه استان شکل بگیرد مطمعنا می توان اشتغال پویا تر و با رونق بیشتری در استان شاهد باشیم.

رجبی در خصوص  راهکارهای ارتقأ سطح علمی دانشجویان و نخبگان استان با توجه به تعدد دانشگاهها در سطح استان بیان کرد:کسرت دانشگاه هم یک تهدید است و هم یک فرصت، که اگر از این ظرفیت شکل گرفته بتوان به درستی استفاده بشود مطمئنا دانشگاه ها می توانند در توسعه استان نقش داشته باشند در هر صورت در شرایط فعلی به یک هم افزایی بین دانشگاه های استان نیاز است.

فعال عرصه علم و فناوری استان اظهار کرد:اگر هدف دانشگاه تربیت نیروی کارآمد برای صنعت و بازار است که یقینا همینطور است به نظر بنده باید کمیته علمی در استان مشتمل از مراکز پژوهشی دانشگاه ها و مراکز صنعتی استان شکل بگیرد و مصوبه های این کمیته به عنوان معیار برای تخصیص رشته که براساس ظرفیت و امکانات دانشگاه ها و نیازمندی های صنعت  به موسسات دانشگاهی در نظر گرفته شود و به دنبال آن وقتی دانشگاه ها هدفمند عمل کنند دانشجویان نیز کارآمد تر و با انگیزه تر در راستای چشم انداز تعیین شده که به دانشگاه واگذار شده گام بر می دارند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص راهکار بازگشت  نخبگان به استان و کشور و جلوگیری از مهاجرت و فرار مغزها بیان کرد: همه می دانیم که تا بستر مناسب برای هر چیزی فراهم نشود ساختن آن هم امکان پذیر نخواهد بود و دادن امکانات و ایجاد فضای مناسب یکی از مشوق های اصلی برای هر صاحب اندیشه و فکری است که بتواند توانایی خود را عرضه کند و آن را در خدمت توسعه و پیشرفت سرزمینش قرار دهد.

وی در پاسخ به سوال توصیه ایشان برای نخبگان استان بیان کرد: به خدا توکل داشته باشند و هیچگاه در برابر ناملایمتی ها ناامید نشوند و از رسیدن به هدفشان عقب نشینی نکنند ، که خداوند در سوره مبارکه روم می فرماید: ((فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ ۖ وَلَا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لَا يُوقِنُونَ))

مدرس دانشگاههای استان ایلام در اظهارات پایانی خود بیان کرد: در برابر الطاف بیکران خداوند مهربان، حمایت خانواده عزیز و دلگرمی اساتید بزرگوارم سرتعظیم فرود می آورم و اگر افتخاری هم کسب کرده ام خود را مدیون این عوامل می دانم و  بسیار خوشحالم و به خود افتخار می­ کنم، که فرزند ایران زمین و هم نسل شما هستم.

ارسال نظرات