خبرهای داغ:
طبق یک تحقیق که در ۳ سپتامبر در مجله کالج قلب آمریكا منتشر شد، کودکان مبتلا به فن آوری های تولید مثل (ART) ممكن است در معرض افزایش خطر ابتلا به فشار خون شریانی در اوایل زندگی، از جمله عوارض قلبی و عروقی باشند.
کد خبر: ۹۰۵۴۸۳۹
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
تولد از طریق IVF خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی  از اصفهان، به نقل ازtechnologynetworks، طبق یک تحقیق که در 3 سپتامبر در مجله کالج قلب آمریكا منتشر شد، کودکان مبتلا به فن آوری های تولید مثل (ART) ممكن است در معرض افزایش خطر ابتلا به فشار خون شریانی در اوایل زندگی، از جمله عوارض قلبی و عروقی باشند.

شایع ترین روش های ART عبارتند از لقاح داخل وریدی و تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمیک که می تواند گامت و جنین را قبل از لانه گزینی در معرض عوامل مختلف محیطی قرار دهد. کودکان  متولد شده با استفاده از ART هر ساله 1.7 درصد از نوزادان متولد شده در ایالات متحده را تشکیل می دهند و در حال حاضر بیش از شش میلیون نفر در سراسر جهان هستند.

امشاس رکساج و همکارانش، سیستم خونرسانی 54 نوجوان ART با میانگین سن 16 سالگی را با اندازه گیری فشار خون آمبولیتیک، افزایش پلاک، عملکرد رگ های خونی و سفتی شریان، مورد ارزیابی قرار دادند. شاخص توده بدنی، وزن تولد، سن حاملگی، BMI مادر، وضعیت سیگار کشیدن و مشخصات ریسک قلب و عروق بین نوجوانان ART و سن و جنس 43 شرکت کننده شاهد مشابه بود.

از طریق نظارت 24 ساعته فشار خون سرپایی، محققان دریافتند که نوجوانان ART دارای فشار خون سیستولیک و دیاستولیک بالاتر mmHg ۱۱۹/۷۱نسبت به گروه شاهد آبستنی طبیعی  با فشار خون سیستولیک و دیاستولیک  mmHg ۱۱۵/۹۶هستند.

مهمتر از همه، هشت نفر از نوجوانان ART به معیارهای تشخیص پرفشاری خون شریانی (بیش از ۱۳۰/۸۰میلی متر جیوه) رسیده بودند، در حالی که تنها یکی از شرکت کنندگان کنترل  (آبستنی طبیعی)این معیارها را داشت. نویسندگان همچنین این شرکت کنندگان را پنج سال قبل از این  بررسی مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که فشار خون شریانی بین ART و کودکان گروه شاهد متفاوت نیست.

 

محدودیت های این مطالعه شامل موارد زیر می شود: تنها کودکان تک زاد، مورد مطالعه قرار گرفتند و همچنین شرکت کنندگان از یک مرکز تولید مثل استخدام شدند. نارسایی، وزن کم هنگام تولد و پره اکلامپسی (همه عوامل شناخته شده بیماری قلبی عروقی) از مطالعه حذف شدند. این محدودیت ها ممکن است منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی در میان شرکت کنندگان در مقایسه با جمعیت کلی ART شود.

لاری ای وینراخ، در سرمقاله همراه می گوید: کوچکی این گروه مورد مطالعه ممکن است  بزرگی این مشکل را برای نوجوانان ART  کاهش داده باشد، به ویژه این که حاملگی های چند  تای و عوامل خطر زای مادر (مانند اکلامپسی، فشار خون مزمن و دیابت) از مطالعه حذف شدند.

وینراخ می نویسد: "بررسی زودرس، تشخیص و درمان افراد مبتلا به ART ممکن است دوره مناسب اقدام پیشگیرانه باشد"

"ما باید در افزایش فشار خون بالا در میان کودکان مبتلا به ART و برای اصلاحات مبتنی بر شیوه اولیه زندگی و در صورت لزوم داروهای تجویزی به کار گرفته شده است، هوشیار باشیم. "

ارسال نظرات