یک مقام وزارت خارجه آمریکا خبر داد، مقام‌های این کشور در حال حاضر گفت‌وگوهای مفصلی با مقام‌های هند درباره توقف واردات نفت هند از ایران دارند.
کد خبر: ۹۰۵۴۵۹۴
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵


به گزارش خبرگزاری بسیج ، وزارت خارجه آمریکا امروز (پنج شنبه) خبر داد آمریکا و هند گفت‌وگوهای مفصلی درباره درخواست واشنگتن برای قطع کامل واردات نفت هند از ایران دارند.

خبرگزاری «رویترز» نوشت، یک مقام وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «ما نه تنها از هند بلکه از همه می‌خواهیم واردات نفت خود از ایران را به صفر برسانند و من مطمئنم این بخشی از گفت‌وگوی ما با هند خواهد بود».

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: «گفت‌وگوهای مفصلی درباره مسائل فنی مربوط به صفر رساندن [واردات نفت هند از ایران] میان آمریکا و هند در حال انجام است». 

با وجود تلاش‌های دولت آمریکا،‌ هند که سومین وارد کننده نفت جهان و دومین وارد کننده نفت ایران بعد از چین است، درخواست ادامه روابط تجاری بویژه در زمینه نفت با ایران را داشته است.

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا به همراه «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور امروز (پنج‌شنبه) به هند سفر کرده‌اند. پامپئو و متیس با «سوشما سواراج» وزیر خارجه و «نیرمالا سیتارامان» وزیر دفاع هند دیدار کردند. دو طرف در دیدار روز پنج‌شنبه درباره تعمیق روابط سیاسی و امنیتی گفت‌گو و توافقی کلیدی در مسائل دفاعی امضا کردند. 

رویترز پیش از این دیدار گزارش داده بود، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در صدر هیاتی به دهلی‌نو رفته است و انتظار می‌رود که بحث خرید نفت ایرانی و تلاش هند برای خرید تسلیحات روسی بیشتر، روی میز مذاکره باشد.

آنطور که رویترز گزارش داده بود، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا پیش از این سفر از تصمیم آمریکا برای اعمال موردی تحریم نفتی خود در هند خبر داد که این یعنی یعنی هند برای خرید هر محموله نفت ایرانی، از آمریکا مجوز بگیرد. هندی‌ها پیش از این گفته بودند که در صورت پیدا کردن جایگزینی مطمئن برای خرید نفت، از خرید نفت ایرانی صرف‌نظر می‌کنند.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور ماه در اظهاراتی عنوان کرد: «با همه دنیا در حال مذاکره هستیم و به دنبال ایجاد مسیرهای بانکی و مسیرهای فروش نفت هستیم که مورد تحریم آمریکا واقع نشود، با اروپا هم همزمان مذاکره می‌کنیم و به آنها امیدوار نیستیم که اقتصاد ما توسط آنها سامان یابد ولی امیدواریم از طریق اروپا راه‌هایی برای تجارت و مسائل بانکی خود با اروپا ایجاد کنیم».

همچنین «بهرام قاسمی» سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران روز ۲۵ تیر ماه درباره تلاش ترامپ برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، با بیان اینکه ترامپ آرزوهای زیادی دارد و خواب‌های زیادی می‌بیند، گفت «این تلاش و ادعا برای اینکه بتوانند نفت ایران را متوقف کرده و به صفر برسانند، گزافه گویی است و شدنی نیست. تجربه گذشته در موارد بسیار این را نشان می‌دهد که چنین چیزی در جهان امروز میسر نیست». 

خرید نفت ایران از ۱۳ آبان در فهرست تحریم‌های آمریکا وارد می‌شود و کسانی که بخواهند خرید نفت ایران را ادامه بدهند، احتمالاً هدف تحریم‌های ثانویه آمریکایی‌ها قرار می‌گیرند.

ارسال نظرات