خبرهای داغ:
زهرا باقری
به بهانه پایان مهلت فعالیت هاتگرام و طلاگرام
از زمان فیلتر سراسری تلگرام، از اردیبهشت ماه، تا امروز که مهلت فعالیت نسخه‌های فارسی تلگرام به پایان می رسد، فرصت مناسبی برای پیام رسان های بومی بود تا خود را در دل کاربرانِ از تلگرام خارج شده، جا کنند.
کد خبر: ۹۰۵۴۴۸۲
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱

 به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، با فیلتر تلگرام که پس از چند بار فیلتر موقت، از اردیبهشت سال جاری برای آخرین بار فیلتر شد و این روند تا امروز هم ادامه دارد، برخی از کاربران به پیام‌رسان‌های بومی روی آوردند و به اعتقاد برخی مسئولان، این اقدام توانست به رفع انحصار تلگرام به عنوان یک پیام رسان کمک کند.

پیش از فیلتر تلگرام استقبال از این پیام رسان روز افزون شده بود و در ایران حدودا ۴۰ میلیون کاربر داشت و پس از فیلترینگ، کاربران بین تلگرام با فیلترشکن، پیام‌رسان‌های داخلی و نسخه‌های فارسی‌شده‌ی تلگرام تقسیم شدند.

این فیلترشدن باعث شد که پیام رسان های داخلی در فضای بهتری بتوانند فعالیت های خود را گسترش بدهند وبه جذب مخاطب بپردازند، هرچند که با وجود نسخه‌های فارسی تلگرام(هاتگرام و طلاگرام) به قول عبدالصمد خرم‌آبادی - معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی- به عنوان فیلترشکن‌هایی قرار گرفتند که مانع از مهاجرت کامل کاربران به پیام‌رسان‌های بومی شدند، ضربه سختی به پیام‌رسان‌های داخلی وارد کرد. اما تقسیم شدن کاربران در پیام رسان های داخلی، توانست تلگرام را از کاربران 40 میلیونی به نصف و کمتر از آن تقلیل بدهد.

طبق آمار انجمن سواد رسانه ای ایران در 7 اردیبهشت 97، کمی بیش از 2میلیون و 500 هزار کاربر تاکنون پیام رسان بومی سروش را نصب کرده اند و این تعداد برای دیگر پیام رسان داخلی یعنی ویسپی به کمی بیش از 700 هزار کاربر می رسد. گفتنی است که طبق آمار انجمن سواد رسانه ای ایران، تعداد کاربرانی که به نصب پیام رسان بومی گپ پرداخته اند، کمی بیش از 300 هزار نفر است و این رقم برای شبکه اجتماعی بله به بیش از سیصد هزار نصب اپ می رسد. همچنین تاکنون تعداد کاربران پیام رسان بومی بیسفون پلاس نیز به بیش از شصت هزار نفر رسیده است.

پیام رسان سروش، دارای امکاناتی از جمله سرویس آب و هوا، خرید شارژ آسان، پرداخت قبوض، تماس صوتی رایگان، ایجاد کانال‌های تعاملی و انواع نظرسنجی پیام‌رسان سروش نسل جدیدی از کانال برای فراهم کردن ارتباط دو طرفه بین مدیران و کاربران کانال را به نام کانال تعاملی ایجاد کرده و در کنار آن، امکان تعریف انواع نظرسنجی و ارسال به دیگران با حفظ نتیجه مهیا شده است. بنابر گفته مدیر پیام‌رسان سروش، تعداد کاربران این پیام‌رسان از مرز هشت میلیون نفر گذشته است.

بله، پیام رسان دیگری است که توسط بانک مرکزی و در راستای بهبود شرایط کسب و کارها پشتیبانی می‌شود و امکاناتی را برای اشخاص و کسب و کارها مهیا کرده است. با استفاده از بله می‌توان انتقال پول(کارت به کارت)، پرداخت قبض، خرید شارژ، استعلام قبض موبایل، پرداخت عوارض خروج از کشور، گرفتن موجودی حساب بانکی و سایر خدمات مرتبط با فعالیت‌ها تجاری را در کنار استفاده‌های اجتماعی نظیر کانال، گروه و چت خصوصی انجام داد. کاربران این اپلیکیشن نیز از مرز 2 میلیون عبور کرده اند.

مدیر پیام رسان ایتا، محسن غفاری جرقه ایده طراحی این پیام رسان را از سه سال پیش عنوان کرده و تاکید کرد که در راستای تحقق شعار امسال یعنی حمایت از کالای ایرانی حجم بالایی از کاربران به میزان 100 هزار نفر روزانه به خانواده این پیام رسان افزوده می‌شوند و این به معنای یک شروع قوی در راه اندازی و حمایت از تولیدات داخلی است.

زمانی که این آمار را با آماری که در ابتدای فیلترینگ تلگرام منتشر شده است، مقایسه می کنیم، تفاوت فاحش آن مشخص می شود و می توان گفت که این پیام رسان ها توانسته اند با این فرصت چند ماهه تا حدی بین مخاطبان جا باز کنند اما تا جایگزین شدن هر یک از این پیام رسان ها به تلگرام فیلتر شده یعنی 20 میلیون فاصله زیاد است و باید تلاش هایی در جهت اعتماد سازی کاربران برای فعالیت در این فضا شکل گیرد و همچنین لازم است که بستر سخت افزاری این اپلیکیشن ها افزایش یابد تا شاهد استقبال بیشتر مردم از این پیام رسان ها، بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار