رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت رشد حقیقی یک جامعه زمانی است که آن جامعه به عدالت برسد و در آن عدالت برپا شود .
کد خبر: ۹۰۵۴۳۰۰
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰

اسلامی بودن مهم ترین ویژگی انقلاب / برپابی عدالت رشد حقیقی یک جامعه است

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج،  آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در هجدهمین اجلاسیه بسیج اساتید کشور گفت فعالیت بسیج در قشر های مختلف بخصوص اساتید یک حرکت بسیار پسندیده است که در چند دهه اخیر تحولات فراوانی یافته است که باعث شده خواه ناخواه بسیج با قشرهای مختلف تعامل بسیار خوبی در جهت رشد و تکامل داشته باشد  وی عنوان کرد هدف از تشکیل بسیج در گام نخست دفاع نظامی بوده است و امروزه بسیج در عرصه هایی همچون علم و فرهنگ و اجتماع فعالیت چشم گیری دارد .

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)  در ادامه تصریح کرد در میان این جمع مخلص بسیجی، اساتید بسیجی باید به ویژگی مهم انقلاب که اسلامی بودن آن است توجه ویژه داشته باشند چرا که با حذف اسلامی بودن  هویت انقلاب تغییر خواهد کرد و همانند سایر انقلاب های بی هویت و بی هدف جهان می شود . 

 آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه هر انسان به صورت فطری تابع رشد خود است هر کس در هر پستی که باشد یک امر فطری است که می خواهد به سمت ترقی حرکت کند و نکته مهم اینجاست که قدرت حقیقی چیست و این قدرت حقیقی از ابتدای جوامع خدا بوده است . 

وی با اشاره به سوال اینکه رشد حقیقی چیست گفت دانشگاه باید به این سوال پاسخ دهد . از نظر امام علما و فقها هدف از حرکت اسلام در جامعه برپایی عدالت است و جامعه ارزشی جامعه ای است که در ان عدالت حکم فرما است .

 مصباح یزدی با اشاره به مهم بودن دو عنصر در جامعه خاطرنشان کرد معرفت صحیح و اراده قوی برای عمل دو عنصر مهم برای تعالی و رشد جامعه محسوب می شود و باید در این میان یافت که چه کسی باید این دو عنصر را تحقق بخشد ایا کشاورز. کارگر  یا صنعتگر عهده دار این موضوع است ، یا استاد دانشگاه ؟

وی عنوان کرد اساتید قشری هستند که می توانند بزرگ‌ترین نقش را برای تقویت جامعه و هرآنچه برای تحقق اهداف جامعه لازم است فراهم آوردند. مصباح یزدی تصریح کرد یکی از عوامل اثباتی برای شناخت معرفت صحیح ایجاد شرایطی برای جوانان است تا به این معرفت برسند در ضمن در این مسیر باید عوامل منفی را دور کنیم را که سمی برای رشد جامعه محسوب می شود .

وی گفت اساتید باید عوامل اثباتی مثبت را در جامعه جا بیاندازد و عوامل منفی را دور کنند و این مستلزم آن است که در خوب ایفا کردن این دو نقش عوامل مثبت و آفت ها را خوب بشناسند .

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)  افزود حال باید نگاه کرد به مسئولیت اساتید از ابتدای انقلاب در این نزدیک به ۴۰ سال عمر انقلاب و این سوال را بپرسیم آیا این وظیفه درست انجام شده ، حقیقت این است که در جهت عوامل مثبت پیشرفت های خوبی کسب کرده ایم .

مصباح یزدی عنوان کرد نسل ما موفقیت های زیادی داشته اما در کنار ان عوامل منفی هم بوده که قوت و ضعف این‌ها در دهه‌های متفاوت مختلف بوده است و نگرانی این است که این عوامل در تعادل نباشند اگر توجه نکنیم عقب گرد خواهیم داشت و خدایی نکرده سقوط می‌کنیم.

   وی خاطرنشان کرد این باور مااست که مهم است و منجر به پیشرفت می شود باورهای فاسد خطرناک هستند .

رفتار را با توبیخ و سرزنش می توان  جلویش را گرفت  اما وقتی باور از بین رفت دیگر قابل جبران برای اساتید نخواهد بود .  

ارسال نظرات