یکی از مهم ترین مشکلات و چالش هایی که اغلب روستاهای استان ایلام با آن دست و پنجه نرم می کنند خشکسالی،کمبود آب و برق است که جهادگران ولی امر(عج) در کنار مردم برای حل مشکلات مردم خدمت رسانی می کنند.
کد خبر: ۹۰۵۴۲۷۳
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، مقدمه: گروه های جهادی کانون مردان با اخلاصی است که  هیاهوی زندگی و کار و درس خود را کنارگذاشته اند و برای خدمت رسانی در کنار هموطنان خود حاضر می شوند. هیچ نقطه ای کشور وجود ندارد که روستا و یا مردم محروم از ابتدایی ترین امکانات زندگی،  در آن عمر بگذرانند.استان ایلام از مناطق غربی کشور است که روستاها و مردم نیازمند در آن به وفور یافت می شوند. در این بین  اعضای گروه جهادی «جهادگران ولی امر(عج)» لباس خدمت بر تن کردند و با ابزار ایمان و اعتقاد وارد عرصه ی خطیر جهادگری شده اند.

 

یکی از مهم ترین مشکلات و چالش هایی که اغلب روستاهای استان ایلام با آن دست و پنجه نرم می کنند خشکسالی،کمبود آب و برق باشد و علی رغم آنکه اغلب مناطق محروم با معضل فقر فرهنگی و تحصیلی مواجه هستند اما در این روستاها افراد تحصیل کرده تا مقطع دکتری نیز یافت می شوند.

 راه بهشت به روستای محروم رسید/از استقبال سرد تا همراهی صمیمانه روستاییان/ماجرای شهید هسته ای و قوت قلب جهادگران/وقتی جهادگران به تبعیدگاه می روند/خدمات جهادگران ولی امر(عج) به 500 روستایی

گروه جهادی جهادگران ولی امر (عج)، متشکل از نخبگان دانشگاهی، علمی، حقوقی با بهره مندی از طرح های ابداعی گامی نوین در خدمت رسانی به مردم مناطق محروم برداشته اند به گونه که  اعزام دانش آموزان کم بضاعت به اردوهای فرهنگی و مذهبی، فعالیت های عمرانی شامل احداث و تکمیل مساجد،مدرسه، خانه بهداشت،رنگ آمیزی و بهسازی مدارس تنها بخشی از اقدامات این جهادگران است.

حضور موفق و عملکرد شاخص گروه جهادی « جهادگران ولی امر (عج)» ما را برآن داشت تا گفتگویی با محمود کیوان، یکی از اعضای  این گروه جهادی داشته باشیم و از نزدیک از کم و کیف اقدامات انجام شده در روستاهای محروم، معضلات و چالش های فرهنگی،اقتصادی، اجتماعی در این مناطق آشنا شویم.

**به عنوان اولین سوال خود را معرفی و چند سال سابقه ی حضور در گروه های جهادی دارید؟

من محمود کیوان از اعضای گروه جهادی ولی امر(عج) از استان تهران هستم که به حول قوه الهی 4 سال است که لباس خدمت بر تن کرده و در قالب گروه های جهادی در مناطق محروم استان ایلام حضور دارم.گفتنی است با توجه به موقعیت خاص روستاهای استان ایلام این گروه جهادی با برنامه ریزی بلند مدت که چهار سال از آن می گذرد سعی در حل کامل مشکلات و محرومیت های این منطقه دارد.

****شاخص ترین فعالیت گروه جهادی «جهادگران ولی امر(عج)» چیست؟ در کدام منطقه به صورت متمرکز اردوی جهادی برگزار کرده اید؟

در مدت چهار سال فعالیت گروه جهادی «جهادگران ولی امر(عج)» مفتخر به حضور در روستاهای آبدانان،کلات،دهستان آب انار، روستای حبیبه، سیاهکل شده ایم و امسال نیز در بخشی از مناطق محروم استان کهگلویه و بویر احمد شامل دشت دنگون و سرپل ذهاب فعالیت داریم.

گفتنی از اهم فعالیت های این گروهی جهادی می توان به اعزام گروه 80 نفری از دانش اموزان بی بضاعت به مشهد مقدس برای نخستین بار از فردا 15 شهریورماه، برگزاری اردوهای تربیتی و احداث و تکمیل مدارس، مساجد، خانه های بهداشت، سرویس بهداشتی اشاره کرد.

گفتنی است هدف از برگزاری اردوی زیارتی مشهد مقدس تربیت جوانان و دانش آموزانی از مردم روستا برای امتداد راه جهادگری و کاشت بذر سازندگی در بین مردم محروم کشور است.سفر مشهد که زائران آن برای اولین بار پا در مسیر بهشت امام هشتم علیه السلام می گذارند.

گفتنی است جهادگران ولی امر(عج) با هدف عمق بخشی به فعالیت های عمرانی و خدماتی خود در مدت چهارسال حضور در مناطق محروم استان ایلام توانستند به 6 روستا معادل 500 نفر از روستائیان خدمت رسانی کند.

**مهم ترین ویژگی مناطق روستایی استان ایلام چیست که به عنوان جامعه هدف برای برگزاری اردوهای جهادی انتخاب شد؟

منطقه ایلام با توجه به ضریب محدودیت 8 از مناطق نیازمند کشور به حساب می آید که معضل اشتغال، خشکسالی و کمبود انرژی از اصلی ترین چالش های مردم در این مناطق است همچنین جالب است بدانید اغلب روستاهای ایلام از شاخص های علمی بالایی برخوردار هستند به گونه ای که دو نفر از ساکنین روستای آبدانان مدرک دکتری اخذ کردند.

اما شاید از لحاظ رشته های تحصیلی که برخی از افراد روستا در آن تحصیل کرده بودند با منطقه و موقعیت جغرافیایی ایلام مناسب نبود لذا گروه جهادی «جهادگران ولی امر(عج)» بر آن شد تا شبکه هدایت تحصیلی برای جوانان  جویای علم و دانش ایجاد کند.

راه بهشت به روستای محروم رسید/از استقبال سرد تا همراهی صمیمانه روستاییان/ماجرای شهید هسته ای و قوت قلب جهادگران/وقتی جهادگران به تبعیدگاه می روند/خدمات جهادگران ولی امر(عج) به 500 روستایی

**نحوه تعامل روستاییان با گروه جهادی «جهادگران ولی امر(عج)» چطور ارزیابی می کنید؟ مردم از فعالیت های شما استقبال می کنند؟

روزهای اول که برای رسیذگی به مناطق محروم سرکشی می کردیم مردم روستا می گفتند شما چطور این تبعیدگاه ها پیدا کردید. مردم روستا تصور می کردند که ما هم برای پول و خوش خدمتی آمدیم لذا ارتباط سردی داشتند اما پس از آنکه دیدند از دکترو مهندس گرفته تا روحانی بیل و کلنگ به دست برای خدمت به آنها بدون هیج مزدی زحمت می کشند ارتباط مردم با جهادگران صمیمی تر شد به گونه ای که حتی پس از پایان اردوی جهادی برخی از اهالی روستا برای کارهای شخصی از جهادگران کمک می گرفتند و حتی برای اسکان در منزل آنها به تهران می آمدند.

 

**لطفا اگر از زمان حضور در اردوهای جهادی خاطره ای دارید بفرمایید.

یکی از اتفاقات خاطره انگیز، برگزاری اردوی جهادی در روستای آبدانان زادگاه شهید ترور هسته ای داریوش رضایی نژاد بود که ما طی یکی از روز از همسر و آرمیتا دختر شهید دعوت کردیم تا ضمن سخنرانی قوت قلبی برای اعضای گروه جهادی و مردم شریف روستای آبدانان باشند.

 

**آیا در ارائه خدمات خود طرح و ایده ابداعی نیز داشته اید؟

در کنار اغلب خدماتی که گروه های جهادی انجام می دهند ، گروه جهادی «جهادگران ولی امر(عج)» توانست با ارائه مشاوره های حقوقی یکی از مهم ترین منازعات و مشکلات بین دو روستا را حل و فصل کند بر همین اساس جهادگران ولی امر(عج) در کنار خدمات پزشکی به بیماران و نیازمندان مناطق محروم و نیز ارائه ی خدمات عمرانی موفق به حل منازعات بین دو روستا و حل بسیاری از مشکلات حقوقی مانند طلاق و ازدواج در مناطق محروم شدند.

 

** همان طور که می دانید مقام معظم رهبری بر مقام سازی اقتصاد با تکیه بر اردوهای جهادی تأکید ویژه ای دارند، گروه جهادی «جهادگران ولی امر(عج)» برای این موضوع چه دستاوردهایی را به ارمغان آورده است؟

یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی تکیه بر توانمندی های داخلی و کمک به اشتغالزایی است برهمین اساس گروه جهادی ولی امر(عج) با ایجاد شبکه جهادی از میان روستائیان و اشتغالزایی برای مردم محروم به آنها می آموزد که روی پای خود بایستند.همچنین فرهنگ سازی، گفتمان سازی و آموزش های مهارتی از دیگر اقدامات گروه های جهادی است بر همین اساس یک تیم کشاورزی در زمینه کاشت و برداشت محصولات زراعی،  ضمن ارائه مشاوره های مناسب خواسته های به حق مردم را به مطالبه گری از مسئولین تبدیل می کند.

**به نظر شما چه تهدیدات فرهنگی از سوی دشمنان می تواند مناطق محروم کشور را تحت تأثیر قرار دهد؟

همان طور که می دانید منطقه روستایی آبدانان در نزدیکی مرز کشور واقع شده است که تهدیدهای خارجی بسیاری آن را تحت تأثیر قرار می دهد بر همین اساس ای تهدیدات گاهی به شکل فرهنگی است به طوری که متأسفانه تلویزیون داخلی در این منطقه قابلیت پخش ندارد و اغلب خانواده ها از شبکه های  ماهواره ای استفاده می کنند.همچنین از لحاظ اقتصادی نیز قاچاق دام به کشورهای عربی به وفور دیده می شود.

گروه جهادی «جهادگران ولی امر(عج)» توانست با ارائه خدمات مناسب اقدام به راه اندازی آنتن تلفن همراه و شبکه اینترنتی کرد و همچنین برای حل مشکل برق رسانی با مذاکرات انجام شده توانست مشکل کمبود بودجه ی شرکت برق این منطقه با یکی از پیمان کاران را حل و 2 مغازه در  روستای آبدانان که با مشکل جدی برق مواجه بودند را از نعمت روشنایی برخوردار کند.

ارسال نظرات