اتاقک هوشمند با قابلیت ایجاد آب و هوای مختلف، توسط محققان مجموعه جنرال تک طراحی و ساخته شد.
کد خبر: ۹۰۵۴۱۳۲
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
 
به گزارش سرویس خبری علم و فناوری بسیج از اصفهان؛ اتاقک هوشمند با قابلیت ایجاد آب و هوای مختلف، توسط محققان مجموعه جنرال تک طراحی و ساخته شد.
 
اتاقک هوشمند ایجاد آب و هوا طراحی و ساخته شد 

 محمدرضا اشکبوسی مدیر مجموعه جنرال تک در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری، با بیان این که اصولا در طراحی و ساخت دستگاههای مختلف شرایط بهینه در رابطه با آب و هوای مختلف برای کاربرد آن مورد توجه قرار گرفته و دستگاههایی هم وجود دارد که تست های لازم انجام شود، اظهار داشت: اما باور بر این است که انسان با شرایط اقلیمی مختلف سازگار می شود.

وی افزود: سازگاری با شرایط مختلف اقلیمی بتدریج و نه همیشه اتفاق می افتد، این مسئله عملکرد انسان را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد.

 مدیر مجموعه جنرال تک، بیان کرد: زمانی عملکرد می تواند تعیین شود که فرد در شرایط آب و هوایی مختلف مورد آزمایش قرار گرفته و علائم حیاتی آن بررسی شود.

وی در ادامه به طور مختصر به تشریح بخش های مختلف سیستم پرداخت و گفت: این اتاقک شامل یک بخش به عنوان محیط آزمایش تحت عنوان اتاقک ایزوله، بخشی دیگر پردازنده و سنسور ها که نقش کنترل کننده دارند و گزارش آب و هوای درون اتاقک را به سیستم مرکزی ارسال می کنند، است.

اشکبوسی افزود: این سیستم  با دریافت اطلاعات آب و هوایی از سرور های هواشناسی و پردازش اطلاعات درون اتاق، دستور تعیین نوع عملکرد را به دستگاه های ایجاد آب و هوایی ارسال می کند.

مدیر مجموعه جنرال تک، تصریح کرد: اتاقک هوشمند ایجاد آب و هوا کاربردهای مختلفی بویژه در رابطه با تعیین عملکرد نیروهای نظامی دارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کاربرد های متفاوت این دستگاه جهت جذب توریست می باشد، توریست ها در داخل این اتاقک با انتخاب محل جغرافیایی مورد نظر، آب و هوای منطقه را قبل از رفتن تجربه می کنند، که اتاقک با در نظر گرفتن این قابلیت نیز به صورت کاملا مدرن طراحی شده و در دست ساخت می باشد.

 

نحوه عملکرد این دستگاه چگونه است

مدیر فنی مجموعه جنرال تک در پاسخ به این سوال، تصریح کرد: نحوه عملکرد این دستگاه به این صورت است که در مرحله اول وسیله و یا شخص مورد نظر وارد اتاقک می شود و سپس با استفاده از سیستم مورد نظر در بیرون از اتاقک محل مورد نظر انتخاب می گردد، مثلا انتخاب آب و هوای فعلی سیدنی استرالیا و یا پکن چین و غیره که دستگاه پس از دریافت دستور سریعا اقدام به برداشت اطلاعات از سایت های هواشناسی بین المللی کرده و توسط دستگاه های خود شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر را درون اتاقک ایجاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: در ورژن شبیه سازی آب و هوا برای استفاده توریستها کنترلر دستگاه درون خود اتاقک  تعبیه شده است.

  اشکبوسی تاکید کرد: علاوه بر انتخاب موقعیت جغرافیایی می توان زمان را نیز انتخاب کرد، برای مثال فرد آب و هوای توکیو ژاپن را در تاریخ 22 جولای 2010 در اتاقک تجربه می کند.

 

ایده اتاقک هوشمند ایجاد آب و هوا چگونه شکل گرفت؟

اشکبوسی در پاسخ به این سوال، با اشاره به این که در یکی از فرودگاههای اروپایی سیستمی تقریبا مشابه طراحی و راه اندازی شده بود، اتاقکی که وضعیت فقط دمایی را برای فرد قبل از پرواز ایجاد می کند، تصریح کرد: با الگو گرفتن از آن توانستیم سیستم پیشرفته تری طراحی کنیم که  فرد وارد اتاقک شده شهر مورد نظر را انتخاب کرده، و در آن دما، رطوبت و نور سریعا ایجاد و شخص شرایط آب و هوایی را تجربه می کند.

وی افزود: تا به امروز دستگاه های مختلفی برای انجام آزمایشات در شرایط دمایی مختلف و حتی شرایط رطوبتی مختلف ارائه شده است، اما دستگاهی که بتواند بیشترین شباهت را برای شرایط آب و هوایی یک منطقه ایجاد کند وجود نداشته، چه رسد به اینکه  فرد بتواند خودرا در آن شرایط آب و هوایی قرار دهد.

مدیر مجموعه جنرال تک، گفت: کاربرد های وسیعی در زمینه پزشکی، نظامی، آزمایشگاهی، توریستی و غیره برای این اتاقک میتوان در نظر گرفت.

وی افزود: در ورژن نظامی این دستگاه سنسور هایی برای اندازه گیری تغییرات علائم حیاتی اشخاص درون اتاقک تعبیه شده است تا بهترین محل انتخاب و در نتیجه بهترین عملکرد حاصل شود.

آیا برنامهای برای تولید انبوه این دستگاه دارید؟

اشکبوسی بیان کرد: این دستگاه در رابطه با کاربرد های مختلف از قابلیتهای خوبی برخوردار است، اما به دلیل هزینه سنگین برای  تولید هر نمونه از آن، ‌در حال حاضر برنامه ای برای تولید انبوه این دستگاه نداریم.

وی خاطرنشان کرد: کاربرد این دستگاه برای سازمانها و ارگانهایی که توجیه اقتصادی داشته باشد، به صورت ثبت سفارش و مشارکت تولید خواهد شد، در واقع تولید آن مستلزم جذب سرمایه است.

طهورا طهماسبی مدیر طراحی مجموعه جنرال تک با تاکید بر این که مالکیت این پروژه متعلق به مجموعه جنرال تک می باشد ، بیان کرد: این دستگاه دربردارنده طراحی خاصی است و اولین ورژن آن در ابعاد کوچک تحت عنوان نمونه پایلوت در نمایشگاه rinotex2017 در بخش برق و الکترونیک رونمایی شد و در ادامه تکمیل آن انجام گرفت، هم اکنون نیز برنامه هایی برای ارتقا این سیستم با عینکهای واقعیت افزوده در دست طراحی قرار گرفته و در صورت اجرای آن فرد می تواندسفرهایی با حس مجازی تجربه کند.

ارسال نظرات