خبرهای داغ:
معاون فرهنگی کمیته امداد استان قزوین:
معاون فرهنگی کمیته امداد استان قزوین در نشست شبانه زکات روستای نیکویه با تشریح برنامه‌های فرهنگی کمیته امداد و تبیین جایگاه زکات در جامعه پرداخت.
کد خبر: ۹۰۵۴۰۸۷
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، امیر محبی، معاون فرهنگی کمیته امداد استان قزوین با تقدیر از حضور کشاورزان و دامداران این روستا در عرصه پرداخت زکات بیان کرد: زکات دستور دینی است که همانند سایر ابعاد دین با کار فرهنگی فراگیر می‌شود.
وی ادامه داد: فرهنگ سازی زکات عامل مهمی در ترویج این فریضه الهی است ولی باید توجه داشت که باید این جریان سازی از دوران کودکی آغاز شده و در نظام آموزشی نیز وارد شود.
معاون فرهنگی کمیته امداد استان قزوین 32 بار اشاره قرآن به زکات را نشانه‌ای از اهمیت این امر مهم دانست و افزود: در پرداخت زکات تنها پرداخت مبلغ ریالی و وجه نقد مهم نیست چراکه اگر چنین بود هیچ گاه توصیه نمی‌شد که زکات را با طیب نفس، به دور از منت، سرع و به طور علنی پرداخت کنید.
وی با اشاره به نتایج یک تحقیق گفت: بررسی اثرگذاری زکات گندم و جو بر فقرزدایی استان‌های شمالی و همچنین، اثر درآمد زکات بر رشد اقتصادی طی دورهٔ 1384 تا 1390 نشانگر تأثیر مثبت و عمیق اجرای این فریضه الهی دارد.
محبی با اشاره به لزوم اجرای سیاست‌های تشویقی توضیح داد: در این میان استان‌های با تولید کمتر در بخش گندم و جو و همچنین کسب درآمد زکات کمتر، نقش اندکی در فقرزدایی استان ایفا کرده‌اند همچنین نتایج این تحقیق بیانگر نقش مؤثر و معنی‌دار درآمد زکات بر رشد اقتصادی استان‌های منتخب بوده‌است.
وی اعلام کرد: این تأثیر اگرچه قبال توجه است ولی باید بدانیم که تنها زکات گندم و جو قادر به پوشش فقر و تقویت رشد اقتصادی نیست؛ بنابراین، باید از دیگر مالیات‌ها نیز جهت فقرزدایی و از بین‌بردن آن و رونق اقتصادی بهره جست.
معاون فرهنگی کمیته امداد استان قزوین توجه اسلام به فقرزدایی را چنین تبیین کرد: باید توجه داشت که فقر تهدیدی بالقوه برای صلح و ثبات جامعه است از این رو اسلام به حکومت و جامعه دستور می‌دهد که در مسئولیت حذف فقر از جامعه سهیم شوند و قرآن و سنت پیامبر (ص)، در درون کلیت وحی که برای هر مکان و زمانی نازل شده، روش‌ها و وسایل انجام یافتن این مسئولیت را تعیین کرده‌اند.
وی یادآورشد: هدف فلسفه اقتصادی اسلام قبل از هر چیز عبارت است از حذف فقر با برآوردن نیازهای اساسی انسان، تنگ‌تر کردن شکاف بین فقرا و ثروتمندان و توسعه منابع خاکی برای رفاه انسان است بنابراین اسلام در محدوده فلسفه اقتصادی خود راه‌های بسیاری برای حل مشکل فقر اندیشیده است.
1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها