یک استاد حوزه تشریح کرد:

دلیل شکر بر مصیبت عاشورا چیست؟

یک استاد دانشگاه در خصوص سجده پس از زیارت عاشورا گفت: اگر فداکاری های حضرت امام حسین(ع)، یاران و همراهان ایشان در واقعه عاشورا نبود، از اسلام چیزی باقی نمی ماند و همین باعث شده است که سجده زیارت عاشورا با کلمه «الحمدلله» شروع می شود.
کد خبر: ۹۰۵۴۰۵۹
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
 
به گزارش  سرویس بسیج جامعه زنان کشوری خبرگزاری بسیج،  یک استاد دانشگاه در خصوص سجده پس از زیارت عاشورا گفت: اگر فداکاری‌های حضرت امام حسین (ع)، یاران و همراهان ایشان در واقعه عاشورا نبود، از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند و همین باعث شده است که سجده زیارت عاشورا با کلمه «الحمدلله» شروع می‌شود.

حاجیه تجلی، از اساتید حوزه علمیه، پس از قرائت زیارت عاشورا، در خصوص ذکر سجده آخر این زیارت گفت: تا به حال دقت کرده اید که چرا در  پایان ذکر این مصائب عظیم که هر کدام از این ها به تنهایی سنگینی زیادی دارد، و اتفاقاتی که در این روز افتاده است، در سجده این زیارت، خداوند را به خاطر واقعه عاشورا سپاسگزاریم؟

وی افزود: در زندگی هر کسی این اتفاق افتاده است که یک زمانی سختی های زندگی زیاد می شود و یا او عزیزی را از دست می دهد، انسان در آن زمان بسیار غمگین می شود، اما چند وقت بعد که به آن سختی نگاه می کند، حکمت هایی از آن را متوجه می شود، در قضیه عاشورا هم این اتفاق برای ما افتاده است، مانند همان صبرهایی که حضرت علی(ع) برای زنده نگه داشتن اسلام پس از پیامبر(ص) انجام دادند.

این استاد حوزه با تاکید بر اینکه می توان از رفتار امام حسین(ع) در روز عاشورا درس های زیادی گرفت، گفت: تمام اتفاقاتی که امروز می افتد، در گذشته هم وجود داشت و با مراجعه به رفتار ائمه(ع) می توان نمونه های آن را یافت، پیامبر(ص)، حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) همه نمونه هایی در طول تاریخ هستند که اتفاقات آن دوران باز تکرار می شود و ما می توانیم در برخی از موضع گیری های رهبر معظم انقلاب نمونه هایی از آن را مشاهده کنیم.

وی ادامه داد: جریان عاشورا روحی بود که به جسم عالم دمیده شد که توحید، عدل و معاد دوباره روی زمین جان گرفت وگرنه چیزی از دین و توحید باقی نمی ماند و امروز مدافعین حرم، برای دفاع از مظلوم و به تاسی از امام حسین(ع) به مبارزه برخواسته اند و در واقع شیعه نماینده امام حسین(ع) در جهان است و راه او را باید ادامه بدهد.

تجلی در خصوص افزایش ارادت به امام حسین(9ع) نیز گفت: در روایات توصیه های زیادی داریم مبنی بر زنده نگه داشتن یاد امام حسین(ع)، به طور مثال در روایت برای مردان داریم که هر کسی روزی 3 مرتبه، بگوید السلام علیک یا اباعبدالله، چه فضایلی نصیب او می شود، زیرا این یاد کردن خیلی مهم است و زمینه سازی ارادت به امام است.

وی افزود: حتی مرحوم آیت الله بهجت سفارش می کردند که بهتر است قبل از نماز به امام حسین(ع) متوسل شوید تا رفته رفته به این واسطه به نماز هم علاقمند شوید  زیرا این یاد کردن ها محبت و عشق ایجاد می کند و سعی کنید به نام امام حسین(ع) صله بدهید که این کار باعث ایجاد و افزایش محبت می شود.

این استاد حوزه در پایان بار دیگر تاکید کرد که شکر بر مصیبت در زیارت عاشورا به این دلیل است که این مصیبت باعث شد ما شیعه علی(ع) شویم و اگر رشادت ها و فداکاری های حضرت امام حسین(ع) و یاران و همراهان ایشان نبود، از اسلام واقعی، چیزی باقی نمی ماند.

ارسال نظرات