خبرهای داغ:
خبری درباره ابتلای ۳۴ نفر از هموطنان خوزستانی در شهرستان های مسجدسلیمان و ایذه به بیماری هپاتیت A از زبان دکتر شکرالله ‌سلمان ‌زاده رئیس مرکز بهداشت خوزستان انتشار یافت که این خبر بازتاب گسترده ای در رسانه داشت.
کد خبر: ۹۰۵۳۷۵۸
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
ماجرای ابتلای ۳۴ خوزستانی به بیماری هپاتیت A/آیا آب شرب شهرهای خوزستان مشکل بهداشتی دارد؟ 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از استان خوزستان، روز دوشنبه 12 شهریور ماه در رسانه ها از جمله خبرگزاری ایسنا و خبرگزاری فارس خبری روی خروجی رفت که سبب نگرانی های گسترده ای در سطح کشور به ویژه استان خوزستان شد.

این خبر درباره ابتلای 34 نفر از هموطنان خوزستانی در شهرستان های مسجدسلیمان و ایذه به بیماری هپاتیت A بود که از زبان دکتر شکرالله ‌سلمان ‌زاده رئیس مرکز بهداشت خوزستان انتشار یافت.

پس از انتشار در خبرگزاری ها، این خبر بازتاب گسترده ای در سایت ها و پایگاه های خبری استان خوزستان و سراسر کشور داشت.

نخستین خبر در خبرگزاری ایسنا استان خوزستان منتشر شد که در پاراگراف اولیه آن به نقل از دکتر شکرالله ‌سلمان ‌زاده رئیس مرکز بهداشت خوزستان آورده بود که از ‌ابتدای سال تا کنون 17 مورد بروز بیماری هپاتیت آ در منطقه شهرک نفت مسجدسلیمان و 17 مورد نیز در شهرستان ایذه مشاهده شده است.

این خبر به صورت گسترده ای در فضای مجازی به گونه های مختلفی بازنشر شد که واکنش شکرالله ‌سلمان ‌زاده رئیس مرکز بهداشت خوزستان را نیز در پی داشت.

این خبرگزاری بعد از واکنش مرکز بهداشت استان خوزستان خبر خود را تغییر داد که متن تغییر یافته آن بر روی خروجی آن قرار گرفت که متن آن در زیر آمده است.

بروز 34 مورد هپاتیت آ در مسجد‌سلیمان و ایذه در پی مشکلات آب شرب

رئیس مرکز بهداشت خوزستان از مشاهده 34‌ مورد بیماری هپاتیت آ در شهرستان‌های مسجد‌سلیمان و ایذه خبر داد.

دکتر شکرالله ‌سلمان ‌زاده در گفت ‌و ‌گو با‌ ایسنا منطقه خوزستان، اظهار کرد: در سال جاری در یک مقطع زمانی در فروردین ماه 17‌ مورد بروز بیماری هپاتیت آ در منطقه شهرک نفت مسجدسلیمان و 17‌ مورد نیز در اردیبهشت ماه در شهرستان ایذه مشاهده شده است.

وی گفت: ویروس هپاتیت آ از آب و غذای آلوده منتقل می‌شود و زمانی که طغیان این بیماری در یک منطقه شهری رخ بدهد، قطعا آلودگی آب مطرح است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص علت بروز موارد هپاتیت آ در مسجدسلیمان و ایذه، تصریح کرد: علت بروز این تعداد موارد هپاتیت آ در مسجدسلیمان آلودگی شبکه آب بوده است. بروز 17 مورد هپاتیت آ در ایذه نیز به علت پایین بودن کیفیت آب بوده است. البته با اقدام مرکز بهداشت و اداره آبفا در هر دو مورد موضوع کنترل شد. در حال حاضر نیز مشکلی از نظر کیفیت آب در این شهرستانها مشاهده نشده است.

تصویر خبر الیه ایسنا که در یک سایت دیگر باز نشر شد

سلمان‌ زاده با بیان اینکه ویروس هپاتیت A از آب جدایی ‌ناپذیر است، گفت: بروز 17 مورد هپاتیت A در‌ مسجدسلیمان در حالی است که سال گذشته در این منطقه بروز موارد هپاتیت A مشاهده نشده بود.

اما خبرگزاری فارس استان خوزستان نیز این خبر را منتشر کرد و در گفت و گو با شکرالله ‌سلمان ‌زاده رئیس مرکز بهداشت خوزستان ابتلای 34 نفر به بیماری هپاتیت A در ایذه و مسجدسلیمان را علنی کرد.

مشاهده 34 مورد بیماری هپاتیت A در ایذه و مسجدسلیمان

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به وقوع 34 مورد بیماری هپاتیت در شهرهای ایذه و مسجدسلیمان در ماه اخیر گفت: این بیماری در پی مصرف مواد غذایی آلوده و آب دارای مشکل به وجود آمده است.

شکرالله سلمان‌ زاده در گفت ‌و‌ گو با خبرنگار فارس در اهواز با اشاره به خبر ایجاد بیماری هپاتیت برای چند شهروند ایذه ‌ای و مسجدسلیمانی اظهار کرد: این بیماری هپاتیت از نوع A بوده که در پی مصرف مواد غذایی و آب آلوده حاصل می‌ شود.

وی افزود: دلیل بیمار شدن شهروندان ایذه‌ ای و مسجدسلیمانی استفاده از آب آلوده و با کیفیت پایین بوده است و بیماران پس از تشخیص پزشک تحت درمان قرار گرفتند

.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه این نوع بیماری حاد نیست بیان کرد: بر اثر مصرف مواد غذایی آلوده ممکن است هر فردی به این بیماری مبتلا شود ولی بیماری نمی ‌تواند کشنده و خطرناک باشد.

وی گفت: 34 شهروند ایذه‌ ای و مسجدسلیمانی دچار این بیماری شده که سهم هر شهرستان 17 نفر بوده است و منشا آلودگی نیز رفع شد.

خبرگزاری ایلنا نیز به نقل از دکتر شکرالله ‌سلمان ‌زاده رئیس مرکز بهداشت خوزستان خبر ابتلای شهروندان خوزستانی به هپاتیت A در ایذه و مسجدسلیمان را نیز منتشر کرد.

مشاهده هپاتیت A در چند شهر خوزستان به دلیل آلودگی آب

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: به دلیل آلودگی آب خوزستان طی سالجاری 34 مورد بیماری هپاتیت A در شهرستان‌های مسجد‌سلیمان و ایذه مشاهده شد.

 شکرالله ‌سلمان‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: طی سالجاری به دلیل آلودگی آب در برخی از شهرهای خوزستان مانند مسجدسلیمان 17‌ مورد بروز بیماری هپاتیت A و 17‌مورد نیز در شهرستان ایذه مشاهده شده است.

 سلمان زاده افزود: ویروس هپاتیت از آب و غذای آلوده منتقل می‌شود و زمانی که طغیان این بیماری در یک منطقه شهری رخ بدهد، قطعا آلودگی آب مطرح است.

 وی عنوان کرد: علت بروز این تعداد موارد هپاتیت A در مسجدسلیمان آلودگی شبکه آب بوده و بروز 17 مورد هپاتیتA در ایذه نیز به علت پایین بودن کیفیت آب بوده است.

 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان  گفت: مواردی از این بیماری در یکی از روستاهای شهرستان هویزه نیز مشاهده شده است.

اما ساعاتی بعد انتشار در خبرگزاری ها و سایت های خبری مرکز بهداشت استان خوزستان این خبر را مربوط به ابتدای سال 1397 اعلام کرد و در جوابیه خود آورده است که این موضوع مربوط به ابتدای سال در یک شهرک در مسجدسلیمان و در یک روستا در شهرستان ایذه می باشد.

آب شرب مردم خوزستان مشکل بهداشتی ندارد

به منظور روشن شدن موضوع خبرگزاری علم و فناوری استان خوزستان به سراغ دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان رفت تا توضیحاتی در این راتباط ارائه دهد.

وی در گفت و گو با خبرنگار سرویس خبری بسیج علمی در استان خوزستان اظهار کرد: مسئله ابتلای هم استانی ها به بیماری هپاتیت  Aمربوط به حالا نیست و در اوایل سال 1397 رخ داده است  و مشکل در همان زمان برطرف شد.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان در همین ارتباط توضیح داد: در پی بروز مشکلی که در شبکه آبرسانی منطقه نفتک مسجدسلیمان در فروردین ماه سال 1397 رخ داده بود 17 نفر از شهروندان مسجدسلیمان به بیماری هپاتیت  Aمبتلا شدند.

وی اضافه کرد: در همان زمان آب و فاضلاب و شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان به مسئله ورود پیدا کردند که خوشختانه مشکل حل شد و هم اکنون مشکلی از این بابت وجود ندارد.

سلمان زاده همچنین درباره شهرستان ایذه نیز توضیحاتی ارائه داد و افزود: در اردیبهشت ماه امسال نیز با بروز مشکلی که در آب یکی از روستاهای این منطقه رخ داد متاسفانه 17 نفر از شهروندان به بیماری هپاتیت  Aمبتلا شدند که تحت درمان قرار گرفتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: به دلیل شرایط اقلیمی که در خوزستان وجود دارد بیماری هپاتیت  Aجزو بیماری های بومی استان محسوب می شود و بروز مواردی از بیماری در سطح استان قابل انتظار است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تاکید کرد: با توجه به نظارتی که از سوی مرکز بهداشت استان بر روی آب نقاط مختلف انجام می شود هم اکنون آب شرب مصرفی شهروندان خوزستانی در سراسر این استان از نظر بهداشتی مشکلی ندارد و هموطنان از این بابت نگرانی نداشته باشند.

ارسال نظرات