خبرهای داغ:
رئیس نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان قزوین اذعان کرد:
در پی انتشار خبری مبنی بر حمله گرگ به ۴ نفر از اهالی روستاهای رشتقون و عبدل آباد قزوین و مجروح شدن آنان، نتیجه بررسی ها نشان می دهد که موجود عامل حمله، حیوانی به نام سگ گرگ (گرگاس) بوده است.
کد خبر: ۹۰۵۳۷۱۲
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰

سیاوش رضازاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین در این باره اظهار داشت: حیوان مورد نظر ابتدا به روستای رشتقون حمله کرده و 3 نفر را مجروح می کند و سپس به سمت روستای عبدل آباد حمله ور شده و داخل یک گاوداری در کنار روستا رفته و یک نفر دیگر را زخمی می کند و در آنجا توسط کارگران گاوداری کشته می شود.
وی تصریح کرد: بررسی علائم و نشانه های ظاهری و ریخت شناسی حیوان مذکور نشان می دهد این نشانه ها منحصرا مربوط به گرگ یا منحصرا مربوط به سگ نیست و علائمی از هر دو حیوان را به همراه دارد. این یعنی حیوان یاد شده ترکیبی از سگ و گرگ بوده و حاصل تولید مثل گرگ و سگ می باشد.
رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان قزوین در ادامه افزود: به‌طورکلی در دنیا، گرگ‌سگ‌ها عامل بیشترین حمله به انسان محسوب می‌شوند و دلیلش هم این است که بعضی از آن‌ها به دلیل به ارث بردن خصوصیات ژنتیکی سگ‌ها، ترسی که گرگ از انسان دارد را در خود ندارند و چون به دلیل داشتن خصوصیات ژنتیکی گرگ‌ها، بعضاً از سگ درنده‌خوتر بوده به انسان حمله می‌کنند. در برخی موارد نیز ممکن است حیوان به دلیل بروز بیماری(مانند هاری) درنده خو شده و به هر جیزی حمله نماید. نتایج اعلامی دامپزشکی استان نشان می دهد گونه مورد اشاره هار بوده است.
سیاوش رضازاده تأکید کرد: حضور گرگها در راس هرم غذایی و بعنوان کنترل کننده جمعیت جوندگان و حذف کننده حیوانات بیمار در طبیعت هر چند نقش مهمی در حفظ تعادل طبیعت دارد اما سیاست و اهداف سازمانی محیط زیست حفظ چرخه طبیعت و عدم دخالت و دستکاری در طبیعت برای افزایش جمعیت گرگهاست.
وی اضافه کرد: این شایعه از سوی برخی افراد که اداره کل محیط زیست این حیوانات را در طبیعت رها می¬کند از اساس کذب بوده و این باور که گرگها پلاک دار هستند نیز غلط است. سازمان حفاظت محیط زیست هیچ گرگی یا گرگاسی را در طبیعت رهاسازی نمی کند.
وی در پایان گفت: برای حل مشکل توجه به اجرای مدیریت مناسب و جامع پسماندهای غذایی، مدیریت مطلوب سگ های ولگرد، از ضروریات است و مردم می توانند با رعایت مواردی از قبیل دفع صحیح لاشه حیوانات خانگی تلف شده و پسماندهای غذایی، خودداری از دورگه گیری گرگ و سگ، درکاهش خسارات به انسانها و حفظ محیط زیست و کارکرد صحیح چرخه طبیعی سهیم باشند.
1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها