مسئولان نظام از فرماندهی کل قوا گرفته تا بقیه مسئولان در سالیان اخیر توجهی جدی به پدافند هوایی داشته‌اند؛ این امر سبب شده که توان ساخت و تولید سامانه‌های بومی کشور در این حوزه، به شکل قابل توجهی افزایش یابد.
کد خبر: ۹۰۵۳۵۳۳
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  با توجه به تغییر روش جنگ‌های دهه‌های اخیر و افزایش نقش حملات هوایی و تهدیداتی که از این ناحیه متوجه کشور بود، فرمانده معظم کل قوا در دهم شهریور ماه سال 1387 فرمان تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) را صادر کردند.

بیشتر بخوانید

با صدور این فرمان، توان راداری، موشکی و توپخانه‌ای پدافند هوایی نیروهای مسلح در قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) متمرکز شد تا قدرت دفاع هوایی کشور در مقابل هرگونه تهدید هوایی افزایش یابد.

حالا این روزها 10 سال از صدور فرمان رهبر انقلاب مبنی بر تاسیس قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) می‌گذرد و در این مدت توان دفاع هوایی کشور در مقایسه با گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

 از جمله این پیشرفت‌ها می‌توان به کشف و شکار انواع پهپادهای جاسوسی مانند RQ-170 هرمس، اسکن ایگل و ....، شناسایی و اخطار به انواع هواپیماهای پنهانکار جاسوسی مانند U-2، ساخت انواع سامانه‌های راداری و پدافندی پیشرفته مانند رادار مطلع الفجر-3، رادار کاوش، رادار قدیر، سامانه های موشکی و پدافندی صیاد 2 و 3، سوم خرداد، طبس، رعد باور 373 اشاره کرد.

این پیشرفت‌های تاجایی ادامه یافت که سازمان بین المللی هوانوردی در گزارشی آسمان ایران را امن ترین آسمان منطقه اعلام کرد. اما این پیشرفت‌ها مرهون نگاه دقیق فرماندهی است که با هوشمندی، دستور تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) را صادر کرد.

در این گزارش به نگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به پدافند هوایی و تلاش‌های ایشان برای تقویت این قرارگاه حساس و مهم می‌پردازیم:



 پدافند هوایی در برنامه ششم

سیاست‌های کلی برنامه 6 ساله ششم توسعه که توسط رهبر انقلاب ابلاغ می‌شود، نکته‌ای در بندهای دفاعی این سیاست‌های مورد توجه قرار می‌گیرد. آن نکته توسعه و تقویت توان پدافند هوایی در سطوح مختلف برد کوتاه، متوسط و بلند است.

در بند ب از ماده 106 قانون برنامه ششم توسعه کشور هم که تقریباً مهمترین بند از بخش دفاعی ــ امنیتی این قانون بالادستی بوده و اولویت‌های دفاعی کشور در 5 سال پیش‌ِرو (ابتدای سال 96 تا انتهای سال 1400) مشخص شده است، اهداف بسیار مهمی تعیین شده که نشان می‌دهد، جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف تمرکز جدی روی پدافند هوایی کرده است.

در این بند، دولت موظف شده که پشتیبانی‌های لازم را به‌منظور افزایش توان دفاعی کشور در تراز قدرت منطقه‌ای و تأمین منافع و امنیت ملی، با انجام اقدامات اساسی زیر به‌عمل آورد:

تحکیم و تقویت بنیه دفاعی کشور با پشتیبانی از:

1 ــ توسعه و افزایش توان تولیدی موشکی

2 ــ  توسعه و تقویت توان پدافند هوایی در سطوح مختلف برد کوتاه، متوسط و بلند

3- . . . . .


  احکام انتصاب

فرمانده معظم کل قوا همچنین در احکام انتصاب فرماندهان قرارگاه پدافند هوایی نیز بر اهمیت به روزرسانی و ارتقا توان این قرارگاه تاکید کرده‌اند.

ایشان در حکم انتصاب امیر اسماعیلی به سمت فرماندهی قرارگاه پدافندهوایی در سال 89، "ارتقاء آمادگی" و"تحقق اهداف از پیش گفته‌شده" را مورد تاکید قرار می‌دهند.

فرمانده معظم کل قوا همچنین در حکم انتصاب امیر سرتیپ صباحی‌فرد، نکات متعددی را مورد تاکید قرار داده و از فرمانده جدید قرارگاه پدافند هوایی می‌خواهند که این نکات را عملیاتی کنند.

  • چهار نکته اصلی مورد تاکید رهبر انقلاب در حکم انتصاب امیر صباحی‌فرد

1- رشد و استحکام بیش از پیش سازمان پدافندی همراه با شناخت اهداف و عمل دشمن

2- تقویت آموزش‌ها

3- نگهداری به روز از ابزار و تجهیزات و استفاده حداکثری از آنها

4- هوشیاری و بهنگام بودن آمادگی‌ها با بهره‌گیری از روش‌های متنوع پدافندی در تعامل اثربخش و هم‌افزا با مجموعه بزرگ ارتش ج.ا.ا و بخش‌های مرتبط لشکری و کشوری



پدافندهوایی در خط مقدم

فرمانده معظم کل قوا در دیدارهای سالیانه با فرماندهان قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانبیا(ص) هم بارها بر اهمیت کار این قرارگاه تاکید کرده‌ و رهنمودهای مختلفی داشته‌اند.

- دیدار سال 1394:"گزینه‌های خود را در مقابل انواع تهدیدات افزایش دهید و متنوع سازید."

- دیدار سال 95: " قرارگاه پدافند هوایی خط مقدم مقابله با هرگونه تهاجم است."

- دیدار سال 96: "قرارگاه پدافند هوایی خط مقدمِ دفاع از حیثیت و موجودیت کشور است."

- دیدار سال 97: "قرارگاه پدافند هوایی خط مقدم مقابله با دشمنان ایران است."

تاکیدات فرمانده کل قوا نشان از اهمیت بالای پدافند هوایی در دفاع از امنیت کشور دارد. کارکنان و فرماندهان قرراگاه پدافند هوایی ارتش هم با پیروی از همین منویات آسمان کشور را به گسترش چتر پدافند هوایی در سطح کشور، ایران اسلامی را به امن ترین آسمان منطقه تبدیل کرده‌اند.



 تمرکز روی سامانه‌ها

فرمانده معظم کل قوا همواره بر اهمیت و حساسیت کار قرارگاه پدافند هوایی تاکید داشته و این نکته را مراسمات مختلف گوشزد کرده‌‌اند. ایشان همچنین بر آمادگی و بروز رسانی تجهیزات و نیروی انسانی قرارگاه پدافند هوایی نیز تاکیدات بسیاری داشته‌اند تا جایی که حتی بر سامانه‌های مختلف پدافندی و مشکلات‌شان هم واقف هستند.

در همین رابطه دی ماه سال 1391 امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده وقت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در مراسم بزرگداشت شهید ستاری به دیدار فرماندهان این قرارگاه با رهبر انقلاب در آبان ماه همان سال اشاره می‌کند و می‌گوید: "فرمانده کل قوا بر متحرک سازی سامانه پدافندی اس-200 تاکید کرده‌اند."

از آن زمان، قرارگاه پدافند هوایی با توجه به متحرک نبودن سامانه موشکی اس 200 روسی، تلاش‌های زیادی برای متحرک سازی این سامانه انجام داده و این تلاش‌ها برای تحقق آن، همچنان ادامه دارد.

حتی جمله معروفی به نقل از فرمانده معظم کل قوا روی سامانه موشکی باور 373 نقش بسته بود که نشان می‌داد، ایشان از نزدیک در جریان ساخت این سامانه راهبردی و بومی هستند. ایشان درباره باور 373 گفته بودند: من به این پروژه امید دارم.

این سامانه هم‌اکنون به مراحل نهایی تست رسیده و بنابر اعلام امیر سرتیپ صباحی‌فرد، این سامانه تا پایان سال جاری عملیاتی خواهد شد.




قرارگاه پدافند هوایی در سالیان گذشته با توجه به عزم جدی مسئولان نظام برای ارتقاء سطح تجهیزات و توان این قرارگاه، دچار تحول جدی در حوزه‌های مختلف شده است، به‌طوری که تاکنون در حوزه تولید و ساخت تجهیزات و سامانه‌های مختلف پدافندی، کشور به توان قابل توجهی دست یافته است.

تولید سامانه‌های مختلفِ مرتبط با پدافند هوایی توسط قرارگاه پدافند هوایی، سپاه و وزارت دفاع از جمله سامانه موشکی طبس، سامانه موشکی سوم خرداد، سامانه موشکی رعد، سامانه موشکی باور 373، سامانه موشکی مرصاد (پروژه ارتقا سامانه هاگ)، رادارهای مطلع الفجر، رادار غدیر، رادار فتح 14، رادار حافظ، سامانه موشکی تلاش (در 3 نسخه)، ارتقاؤ سامانه موشکی اس 200 و . . . نشان می‌دهد که توان قابل توجهی در سالیان اخیر در این حوزه، در کشور به وجود آمده است.


آنتن‌های رادار مطلع الفجر 3 (گوشه سمت راست) - رادار معراج 4 (سمت چپ)

در حال حاضر اکثر سامانه‌های بومی تولید شده در داخل کشور در شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور عملیاتی هستند و بر سامانه‌های مهم مانند سامانه موشکی باور 373 هم طبق اعلام مسئولان امر، تا پایان سال جاری عملیاتی خواهند شد.

به‌نظر می‌رسد، با توجه به مجموعه این شرایط - تمرکز مسئولان عالی نظام روی پدافند هوایی و توان تولید سامانه‌های مدرن در داخل کشور - قرارگاه پدافند هوایی که مسئولیت دفاع از آسمان کشور در برابر دشمنان را بر عهده دارد، می‌تواند در آینده نه چندان دور شاهد یک تحول جدید در حوزه تجهیزات باشد.

ارسال نظرات