مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان:

نیاز جامعه علمی کشور به رشته نوپا آیرو دینامیک پلاسما (آیرو پلاسما)

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان گفت:رشته ایروپلاسما یکی از رشته‌هایی است که در خصوص کاربرد علم پلاسما در صنعت هوا و فضا کشور می‌تواند سهم مهمی در ایجاد فناوری‌های نو و جدید ایفا نماید و بازده وسایل موجود را افزایش دهد.
کد خبر: ۹۰۵۳۱۸۱
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
 
به گزارش سرویس بسیج علمی خبرگزاری بسیج، مهدی رحیمی مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان در گفتگویی  اظهار داشت: رشته ایروپلاسما یکی از رشته‌هایی است که در خصوص کاربرد علم پلاسما در صنعت هوا و فضا کشور می‌تواند سهم مهمی در ایجاد فناوری‌های نو و جدید ایفا نماید و بازده وسایل موجود را افزایش دهد.
 
نیاز جامعه علمی کشور به رشته نوپا آیرو دینامیک پلاسما (آیرو پلاسما) 
 

 

وی افزود: برای این منظور می‌بایست یک درک درست و دقیقی از قوانین فیزیک مرتبط با جریان و روش‌های  فعل سازی جریان وجود داشته باشد  در این صورت است که محققین و دانشجویان می‌توانند روش‌های کنترل فعال جریان بر اساس عدد ماخ عدد رنیو لدز و شکل جریان را ابداع نمایند.

رحیمی با بیان اینکه باوجود یک قرن سابقه  پرواز  در درون جو و نیم‌قرن پرواز در بیرون از جو کماکان رشته هوا و فضا هیجان‌انگیز و پر جنب‌وجوش است گفت: رشته نوین ایرو پلاسما این جنب جوش را افزایش  داده و نیازهای فناورانه متنوع هوافضا را فراهم خواهد ساخت.

عضو کارگروه پژوهشی پلاسما و لیرز بسیج علمی استان لرستان  خاطرنشان کرد: علم پلاسما در صنعت هوایی زمانی مهم گردید که طراحان هوافضا متوجه شدند پلاسما می‌تواند جریان روی اجسامی که به اتمسفر وارد می‌شوند را به‌طور چشمگیری تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان خاطر نشان کرد:در سال‌های( 1950یا 1970) در اوسط دهه نود میلادی رونمایی از طرح آژاکس (Ajax) که کشور سابق شوری در دست‌ساخت داشت باعث به وجود آمدن علاقه و موج جدیدی در تحقیقات بر روی پلاسما گردید و همکاری بین‌المللی خارق‌العاده‌ای بین کشورهای بلوک غرب و شرق به وجود آورد.

وی تصریح کرد: امروزه  محققان بر روی کنترل پرواز ، کنترل جریان احتراق بتلمک پلاسما ، سپرهای حرارتی مگنتو هیدرو  دینامیکی و تولید برق در درون خود پرنده به کمک پلاسما ؛ پژوهش انجام می‌دهند و با جا افتادن این رشته ؛ اساتید و دانشجویان بر روی طرح‌های نو  و متفاوتی همچون محرک‌های پلاسمایی کوچک متمرکز خواهند شد.

عضو کارگروه پژوهشی پلاسما و لیرز بسیج علمی استان لرستان  تاکیدکرد: این محرک‌ها وسایلی بدون اجزاء متحرک با سطح مقطع بسیار کم و زمان واکنش‌پذیری بسیار سریع هستند که در آیرودنیامیک مادون و مافوق صوت و احتراق موتورهای هوایی کارایی بسیار زیادی دارند.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان گفت: بنا بر این راه اندازی این رشته که میان رشته ای ترکیبی از رشته های (مکانیک ؛ الکترونیک ؛ فیزیک ، شیمی ،متالوژی ؛ هوا فضا) است می تواند در دانشگاهای مادر کشور یک امر حیاتی برای آینده علمی کشور به نظر برسد هم اکنون در مراکز تحقیاتی پیشرفت های قابل توجهی  در این خصوص صورت گرفته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار