خبرگزاری بسیج: مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان ری در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: 30 درصد آب به دلیل فرسودگی شبکه‌ توزیع به هدر می رود و برای نوسازی شبکه های فرسوده 600 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
کد خبر: ۹۰۵۳۰۱۹
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۴

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ علی اکبر هراتی اظهار داشت: از 400 کیلومتر شبکه توزیع آب  120 کیلومتر آن  فرسوده و نیاز به نوسازی دارد که برای تعویض هر کیلومتر شبکه توزیع آب 200 میلیون تومان اعتبار نیاز است. وی بالاترین میزان فرسودگی را در منطقه امین آباد دانست و گفت: 50 درصد از شبکه آب این منطقه فرسوده بوده و نیاز به نوسازی دارد. وی ادامه داد: برای نوسازی 30 درصد شبکه فرسوده خطوط انتقال آب این شهرستان 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی گفت: 60 روستا زیر پوشش شبکه آبفار شهرستان ری است و 22 روستای شرق شهرستان تحت پوشش مجتمع آبرسانی شهید تهرانی قرار دارد. هراتی سرانه مصرف آب در روستاهای ری برای هر نفر را 400 لیتر آب در شبانه روز اعلام کرد که از میانگین جهانی بیشتر است.

هراتی هزینه استخراج، تصفیه و انتقال هر لیتر آب شرب 18 را هزار ریال اعلام کرد و گفت: این در حالی است که ما 2000 ریال هزینه دریافت می کنیم بنابراین باید قدر این نعمت حیاتی را بیشتر بدانیم و الگوی مصرف را  تغییر دهیم.

وی با اشاره به 400 انشعاب غیر مجاز آب در روستاهای شهرستان گفت:  از این تعداد 200 مورد به انشعاب مجاز تبدیل شده است.

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان ری افزود: 90 درصد آب شرب روستاهای ری از منابع زیرزمینی توسط 50 حلقه چاه و همچنین 200 لیتر در ثانیه نیز از سد ماملو تامین می شود که در مواقع حساس سال از آب این سد استفاده می شود.

وی در مورد کیفیت آب روستاها نیز گفت: شبکه بهداشت ری هر روز از آب روستاها نمونه برداری و آزمایش گندزدایی، کلرزنی و شیمیایی انجام می دهد.

هراتی گفت: بجز ندامتگاه ها و مراکز تجاری و صنعتی 30 هزار مشترک خانگی داریم؛ وی ادامه داد: 70 درصد آب ها تبدیل به فاضلاب می شود که برای پیشگیری از هدر رفت آب نیاز به فرهنگ سازی است، و در این راستا شهرستان ری به عنوان پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب شده است که اداره آبفار شهرستان ری با کمک دهیاران و شورای روستا اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی در سطح روستا کرده است و با توجه به اینکه اغلب خانم های خانه دار مخاطب این طرح هستند و در بحث  شستشو و خانه داری بیشتر در گیر موضوع هستند بازدهی خوبی در زمینه کاهش مصرف آب داشته ایم. همچنین راهکارهای تشویقی برای مشترکان کم مصرف در نظر گرفته ایم و هزینه قبض آب حدود 20 خانوار کم مصرف از سوی دهیاری و شورای روستا پرداخت شده است.

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان ری، با اشاره به اینکه ذخیره آب تا دمای 27 درجه صورت می گیرد، اظهار داشت: به ازای هر یک درجه گرمای هوا 3 درصد افزایش مصرف در مناطق داریم و با توجه به افزایش گرما تا 45 درجه در تابستان سال جاری و افزایش مصرف، متاسفانه هیچگونه ذخیره آبی نداشتیم.   

 وی افزود: در مناطق حاشیه ای شهرستان از جمله روستای زمان آباد 50 درصد ساکنان از اتباع افغان هستند که اینها در شاخص آمار برای پذیرش ظرفیت سهمیه آب منظور نمی شود و ما هرگز نتواسته ایم ثابت کنیم که جمعیت شهرستان ری بالای یک میلیون نفر است و اختصاص سهم حق آبه با توجه به جمعیت 300 هزار نفری اعلام می کنند.

 

 

ارسال نظرات