خبرهای داغ:
مرز رسمی خسروی با داشتن بزرگترین پایانه بین المللی خاورمیانه این روزها به دلیل داشتن امکانات مطلوب و مسیری مناسب ، به مبدا اصلی مسافران عراقی برای ورود به کشورمان تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۰۵۳۰۰۷
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه به نقل از ایرنا،

رز رسمی خسروی در قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد ، به کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی تبدیل شده است.
برخلاف تصور عده ای افراد که تصور می کنند مرز خسروی اکنون باز نیست ، این مرز هم اکنون به روی زائران و مسافران انفرادی باز است و تنها تردد کاروانی از این مرز انجام نمی شود که آن هم در دستور کار مقامات بلند پایه 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق قرار گرفته است تا در صورت انعقاد توافق ، شاهد انجام این مهم نیز از این مرز بین المللی باشیم.
مرز رسمی خسروی که قدیمی ترین مرز و با سابقه ترین معبر برای تردد زائران به عتبات عالیات است ، این روزها رونقی دوباره گرفته به گونه ای که روزانه شاهد تردد انفرادی مسافران و زائران ایرانی و عراقی از این مرز هستیم.
وجود امکانات بسیار خوب از جمله هتل ها و اماکن اقامتی مناسب و مطلوب ، داشتن بزرگترین پایانه بین المللی خاورمیانه ، مسیر آسفالته و راه مناسب و تفکیک سرسرای ورودی و خروجی پایانه برای ورود و خروج مسافران باعث شد تا مرز خسروی این روزها به گذرگاه اصلی مورد انتخاب مسافران بخصوص عراقی ها برای ورود به کشور تبدیل شود.
به گفته مسئولان کشورمان ، زیرساخت هایی که در خسروی هست قابل قیاس با هیچ مرزی نیست و به جرات می توان گفت که تجهیزات پایانه بین المللی این مرز در دیگر مرزهای کشورمان با عراق وجود ندارد و به لحاظ امکانات ، خسروی چندین سال از سایر مرزهای دیگر استان ها جلوتر است.
وجود مکان های اقامتی شامل 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت در قصرشیرین ، دلیل دیگر انتخاب مرز خسروی از سوی مسافران برای سفر به عراق است.
گنجایش بسیار خوب بزرگترین پایانه بین المللی زمینی خاورمیانه در خسروی که در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید نیز خود دلیلی دیگر بر شاخص بودن این مرز رسمی است.
با پیگیری مسئولان استان کرمانشاه و با ابلاغ نامه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه ، اکنون این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی و آماده تردد کاروانی زائران عتبات عالیات است.
با همت مسئولان و تلاش اعضای کمیته ستاد اربعین ، زیرساخت ها ، امکانات و ظرفیت های بسیار خوبی برای پذیرایی از زائران حسینی در مرز رسمی خسروی فراهم شده است.

** تردد 31 هزار و 216 مسافر ایرانی و عراقی از مرز خسروی در سال جاری
مدیر پایانه بین المللی مرز خسروی گفت: در پنج ماه گذشته 31 هزار و 216 تن از مسافران ایرانی و عراقی از این مرز رسمی به عراق و یا داخل کشورمان تردد کرده اند.
امین حیدریان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع ترددهای صورت گرفته ، 17 هزار و 638 مسافر و زائر عراقی وارد کشورمان شدند و 13 هزار و 578 مسافر و زائر ایرانی نیز از مرز خسروی به عراق عزیمت کردند.
وی اظهارداشت: از مجموع مسافرانی که مرز خسروی را برای تردد به عراق انتخاب کرده اند ، 749 تن ایرانی و 30 هزار و 467 تن نیز عراقی بوده اند و این نشان می دهد که مسافران عراقی از مزایای این مرز و مسیر مطلوب آن به خوبی آگاهند.
به گفته این مقام مسئول، با مجموع اقدام های صورت گرفته در پایانه مسافری و بین المللی مرز خسروی ، اکنون این مرز رسمی برای تردد زائران اربعین حسینی آمادگی کامل دارد.
مدیر پایانه بین المللی مرز خسروی ادامه داد: هم اکنون مرز خسروی دارای 29 گیت گذرنامه با 58 کاربر است که زمینه تردد 58 مسافر و زائر را ظرف مدت یک دقیقه دارد.
حیدریان ، از احداث گیت های گذرنام های جدید ، جا به جایی تابلوهای اصلی برق سرسراها که در مسیر گیت های جدید قرار داشت ، نصب 2 تابلو برق جدید ، تکمیل طرح سپتیک پایانه و خریداری یک دستگاه usp سه فاز و نصب و راه اندازی آن در مجموعه پایانه مسافری و بین الملی مرز خسروی خبرداد.
وی از دیگر اقدام های صورت گرفته در پایانه مرز خسروی را پاکسازی و لایروبی کانال های آب های سطحی و روان سازی کانال ، ایجاد 39 گیت کنترل گذرنامه برای تردد زائران اربعین ، ایجاد 100 چشمه سرویس بهداشتی در داخل محوطه پایانه در قسمت ورود و خروج محوطه ، ایجاد یک دستگاه برج نوری 24 متری با 18 عدد پروژکتور و بازسازی و نوسازی تمامی دوربین های داخل سالن های ورودی و خروجی و محوطه پایانه نام برد.
این مقام مسئول همچنین از آماده سازی جاده کنار گذر کانال سنگی جنب پایانه به طول یک کیلومتر برای تردد تانکرهای حامل مواد سوختی و تریلرهای حامل مواد ترانزیتی در مرز خسروی خبرداد.
به گفته حیدریان ، هم اکنون روزانه حجم سفرهای انفرادی در مرز خسروی بسیار رونق گرفته و امیدست با تدبیر مسئولان ، شاهد آغاز سفرهای کاروانی زائران در اربعین باشیم.

** مرز خسروی برای تردد زائران اربعین آماده است
فرماندار قصرشیرین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وجود امکانات ، زیرساخت های مطلوب و راه دسترسی مناسب در این شهرستان ، گفت: مرز رسمی خسروی هم اکنون آمادگی کامل را برای زائران اربعین حسینی دارد.
مرادعلی تاتار افزود: هم اکنون روزانه شاهد حجم بسیار خوبی از ترددهای انفرادی مسافران ایرانی و عراقی از مرز رسمی خسروی هستیم و این مرز برای ترددهای انفرادی باز است.
وی اظهار داشت: خواست قلبی مردم مرزنشین قصرشیرین نیز بازگشایی مرز خسروی به روی کاروان زائران عتبات عالیات است و تلاش ها و رایزنی های بسیاری نیز از سوی مقامات کشورمان در این راسته انجام شده است.
وی بیان کرد: هم اکنون تمامی گیت های گذرنامه ، سرسراهای مسافری ، فیبر نوری ، آب آشامیدنی و سرویس های بهداشتی در مجموعه پایانه مرز خسروی برای خدمت رسانی به زائران اربعین آماده است.
به گفته تاتار، مسافت کوتاه مرز خسروی با شهرهای زیارتی عراق و پایتخت این کشور ، مسیر مناسب ، وجود امکانات و زیرساخت های مناسب در قصرشیرین باعث شده که مسافران مرز خسروی را برای ورود به کشورمان انتخاب کنند.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت، بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

ارسال نظرات