خبرهای داغ:

قصه ۱۶ سال غربت یادمان شهدای گمنام دزفول

سال ۸۱ پیکر ۸ شهید گمنام دوران دفاع مقدس مهمان شهرستان دزفول شدند و قصه مظلومیت و غربت این شهدای گمنام وقتی خواندنی می‌شود که بعد از ۱۶ سال هنوز یادمان این شهدا تکمیل نشده و حواشی عجیب و غریبی دارد.
کد خبر: ۹۰۵۲۷۳۸
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از دزفول، در سال81 پیکر 8شهید گمنام دوران دفاع مقدس مهمان شهرستان دزفول شدند، اما زمانی قصه مظلومیت و گمنامی این 8شهید دنباله‌دار می‌شود که در 12 بهمن سال 95 یادمان شهدای گمنام به بهانه بازسازی و رفع عیوب تخریب و آوار شد و مسئولین برای افتتاح یادمان جدید وعده ی 4خرداد 96 را دادند.

اما گذشت تا در 15بهمن 96 از یادمان 8شهید گمنام در افتتاحیه‌ای نمایشی و نمادین رونمایی شد، یادمانی که در یک شاهکار مهندسی مزار چهار شهید والامقام آن در راه پله‌های یادمان قرار گرفت، و نیز یادمانی که با هزینه میلیاردی ساخته شد در آخر بدون سقف در سرما و گرمای خورستان طراحی شد و حتی هزینه طراحی آن نیز از بیت المال پرداخت شد.

حال با گذشت از آن افتتاحیه نمادین همچنان توپ رسیدگی به مزار این هشت شهید گمنام بین مسئولین شهرستان دزفول " پاس‌کاری" می‌شود و این بار با توجه به صبحت‌های اخیر بهزاد جولایی مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول نوبت به شهرداری دزفول رسیده است.

در ادامه ماجرای بلوکه شده پول یادمان توسط شهرداری تا ماجرای کمک میلیونی شهرداری به موسسه خصوصی در زمانی که حق و حقوق کارگران خود را پرداخت نکرده و همچین چرایی سکوت شهرداری در مقابل ایراد فنی یادمان و نیز ادعاهای مطرح شده، بهزاد جولایی مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس تا چه میزان موثق است را در گفت‌وگویی که پیرامون همین سوالات با محمد علی دوایی‌فر شهردار دزفول صورت گرفت را در خبرگزاری تسینم خوزستان ملاحظه کنید.

بسیج: با توجه به اینکه مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس بارها گفته، شهرداری مسئول ساخت یادمان شهدا است، مسئولیت شهرداری در ساخت یادمان شهدا را تبیین کنید و بفرمائید شهرداری جزء هئیت امنای یادمان هست یا نه؟

دوایی‌فر: شهرداری همیشه حداکثر امکان همکاری خود را در هر زمینه انجام داده است، لذا زمین‌ مرکز فرهنگی پارک بود که شهرداری آن‌ را تبدیل به زمین‌ کرد. سرهنگ جولایی مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس در نشست و جلسات خبری اظهار می‌کنند که شهرداری متولی ساخت یادمان شهدای گمنام است. این در صورتی است که شهرداری نه تنها جزء هئیت امنا نبوده بلکه هیچ‌گونه اطلاعی از چرایی تخریب یادمان قبلی ندارد.

بسیج: در نشست شورای فرهنگ عمومی که در 31تیرماه برگزار شد اظهار کرده بودید، شهرداری مبلغ 31میلیارد ریال به مرکز فرهنگی و یکی از موسسات خصوصی را در صورتی پرداخت می‌کند که کارگران شهرداری هنوز عیدی سال 94 خود را دریافت نکرده اند. چه لزومی دارد این کمکها در این شرایط از حقوق کارگران داده شود؟

دوایی‌فر: این حرف را تکذیب می‌کنم به هیج وجه از حقوق کارگران مبلغی به مرکز فرهنگی داده نشده است در آن جلسه گفته شد با اینکه کارگران مان مشکل مالی داشته‌اند ولی باز هم موزه دفاع مقدس را فراموش نکرده‌ایم و نیز مبالغی داده شد، تا کار متوقف نشود. و نیز گفته شد در این اوضاع مالی وقتی شهرداری نمی‌تواند حقوق کارگرش را بدهد نباید انتظار کمک مالی داشت.

بسیج: این قسمت از سوال من بی پاسخ ماند چه لزومی دارد شهرداری به یک موسسه خصوصی مبلغ 400میلیون تومان کمک مالی کند که به گفته خودتان شهرداری از وضعیت مالی رنج می‌برد و نمی‌تواند حق و حقوق کارگرش را پرداخت کند؟

دوایی‌فر: شما اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید خصوصی یا عمومی در حال حاضر این موسسه در دزفول دارد کار فرهنگی انجام می‌دهد. این پرداختی‌هایی که صورت گرفته است در ردیف کمک‌های شهرداری بوده که با تصویب شورای شهر این امکان است به موسساتی که کار فرهنگی ورزشی و... انجام می‌دهند کمک بشود. و لذا این پرداختی در ردیف کمک‌های شهرداری بوده نه از حق و حقوق کارگران شهرداری. این موسسات فرهنگی برای انجام کار فرهنگی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

بسیج: آیا شهرداری به دیگر هیئت‌ها چنین کمک هنگفتی می‌کند؟

دوایی‌فر: شهرداری همیشه به مساجد و هئیت‌ها تا جایی که توانسته است دائما کمک کرده است. هرجا کمکی صورت گرفته یا از ارزش افزوده شهرداری بوده یا از اعتبارات جاری شهرداری است.

بسیج: در صورتی این کمک صورت گرفته است که گفته‌اید وضعیت مالی شهرداری خوب نیست

دوایی‌فر: من این تفکر را قبول ندارم چون موسسه خصوصی است نباید کمک بشود آیا موسسه خصوصی درآمدی دارد یا از اعتبار دولتی برخوردار است. از دیدگاه من به عنوان شهردار این موسسه دارد کار فرهنگی انجام می‌دهد. شهرداری یک تعداد بودجه‌های کمکی دارد که می‌تواند با تصویب شورای شهر پرداخت کند. این موسسه با هزار مشکل دست و پنجه نرم می‌کند نیاز به کمک داشت .

بسیج: در نشست شورای عمومی به مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس اظهار کردید من نمی‌توانم حقوق کارگرانم را با این وضعیت مالی شهرداری پرداخت کنم، ولی از حق و حقوق کارگران برای تکمیل یادمان شهدا پرداخت کرده‌ام آیا این وسط صحبت‌ها با هم تناقض ندارند؟

دوایی‌فر: این که گفته شده است از حقوق کارگران پرداخت شده است تکذیب می‌کنم در بودجه شهرداری هر بخشی یک ردیف بودجه‌ای دارد . پشت سر این ماجرا کسانی بودند که قصد تشویش کارگران علیه شهرداری را داشتند. اینکه گفته شده از حق حقوق کارگران کم شده یا پرداخت نشده کاملا تکذیب می‌کنم و ماجرا صحت ندارد.

بسیج: استاندار خوزستان مبلغ یک میلیارد به حساب شهرداری واریز و این مبلغ توسط شهردار بلوکه شده و در پروژه فتح المبین هزینه می‌شود ماجرای یک میلیارد چیست؟

دوایی‌فر:با توجه به اینکه مربوط به دوره شهردار اسبق است. نه تایید، نه تکذیب می‌کنم.

بسیج: چرا زمانی که یادمان با ایراد فنی مواجه شد و مزار چهار شهید در راه پله یادمان قرار گرفت شهرداری هیچ عکس العمل و تلاشی برای رفع این مشکل انجام نداد؟ با توجه به اینکه مهندس عندلیب و پیمان کار پاینده پور و خود مرکز فرهنگی بر این امر واقف بودند؟

دوایی‌فر: طرح و قرارداد یادمان شهدا در زمانی که سکاندار شهرداری را بر عهده گرفته بودم اجرا و مصوب شده بود. طرحی که هئیت امنا یادمان تصویب کرده بودند، وظیفه این دوستان و متولیان امر است که پاسخ گو باشند. رئیس مرکز فرهنگی دفاع مقدس جز هیئت امنا یادمان است. اگر نقص فنی بوده باید جواب‌گو باشد.

بسیج: شما می‌گویید چون شهرداری جز هئیت امنا نیست و طرح در زمان شما نبوده ولی با اینکه نقص فنی وجود داشته سکوت کردید؟

دوایی‌فر:بله، ما طبق نقشه‌ای که به ما داده شد پیش رفته‌ایم. اگر از روز اول در اجرای پروژه بودم دخالت می‌کردم چون کار و نقشه قبل از ما تایید شده بود هیچ اظهار نظری نکردم.

بسیج: زمانی که اصحاب رسانه نوشتند یادمان با مشکل فنی روبرو است شهردار موظف نبود پیگیر این ماجرا باشد؟

دوایی‌فر: نه به هیچ وجه. به عنوان مثال عرض می‌کنم شما یک نقشه طراحی می‌کنید آن را به دست بنا می‌سپارید که طبق این نقشه طراحی شده کار را تحویل بدهد. اگر ایراد یا نظری است این صاحب خانه است که باید ورود کند. ما هم همانند یک پیمان کار هستیم به ما گفتند این یادمان را باید بسازید ما هم در حال انجام وظیفه هستیم پس اگر هرگونه نقص و ایرادی که داشته باشد به مجموعه شهرداری برنمی‌گردد.

بسیج: پس در خصوص تخریب یادمان قبل شهرداری چه جایگاهی داشت ؟

دوایی‌فر:من اطلاع ندارم ولی اگر من بودم این کار را انجام نمی‌دادم.

 

بسیج: لطفا درباره افزایش بودجه توضیح بیشتری بدهید.

دوایی‌فر:قرارداد اول مبلغ 117میلیون بود که شورای شهر آن را مصوب کرد و در ادامه کار، که من احتمال می‌دهم ممکن است بخاطر بخش‌هایی که اضافه شد مبلغ دیگری مصوب کردند، در مجموع 380میلیون تومان برای یادمان اختصاص داده شد. با این مبلغ تعیین شده، می‌توانست کار بهتر صورت گیرد. همین که یادمان سقف ندارد یک نقص دیگری است .

بسیج: نیاز بود این مبلغ برای یادمانی مصوب بشود که در آخر یادمانی ساخته بشود که در زمستان و تابستان بدون سقف است؟

دوایی‌فر:هنگامی که نقشی تعیین می‌کنید طبق آن نقش پیش می‌روید بالاخره هیئت مدیره تایید کرده‌اند. نظرم را بخواهم در این خصوص بگویم کارها قبل از اجرا اصلا با هماهنگی انجام نمی‌شوند. اگر هماهنگی صورت می‌گرفت این مسائل پیش نمی‌آمد. یک کاری استارتش زده می‌شود بعد می‌گویند بودجه نداریم.

کارها روی برنامه ریزی و با هدف انجام نمی‌شوند. وقتی ما المان اول را داشتیم چرا گفته شد خوب نیست و تخریب شد. ای کاش قبل از انجام کار تمام موارد بررسی و کارشناسی صورت می‌گرفت. من مطمن هستم این روش ادامه پیدا کند دو سال بعد می‌گویند این یادمان را هم به دلیل نداشتن سقف باید تخریب کنیم.

بسیج: هزینه‌ای که شهرداری برای یادمان شهدا پرداخت کرده است ؟

دوایی‌فر:از سال 96 تا حالا مبلغ یک میلیارد به باغ موزه دفاع مقدس کمک مالی شده است. یادمان شهدای گمنام دو قرارداد مالی دارد. اولین قرارداد در سال 95 مبلغ 117میلیون بود که از این مبلغ 83میلیون داده شده. دومین قرارداد که مصوب شد، جهت تکمیل پروژ 264میلیون تصویب شد. در حال حاضر شهرداری مبلغ 202میلیون بدهکار پیمان کار است. که در این خصوص برای تامین مالی، شورای شهر اسلامی پروژه زمینی در خیابان شهید محمدی زاده به مزایده گذاشته که به محض فروش تمامی پول برای تکمیل یادمان پرداخت خواهد شد.البته اگر باز کار جدیدی صورت نگیرد.

بسیج: در خصوص قطعه دست و پا با توجه به اینکه مکرر در جلسات مختلف وعده وعید داده شده است شهرداری چه اقدامی قرار است انجام بدهد؟

دوایی‌فر:برای قطعه دست و پا من این وعده را خواهم داد تا زمانی که من هستم این یادمان ساخته خواهد شد. چرا که در حال حاضر نامه نگاری و درخواست کمک مالی از معاون وزیر کشور برای تامین منابع مالی دارد صورت می‌گیرد .

وهمچنین خیابان که در قسمت پشت سر مسجد نور موشک زده است جزء آثاری از روزهای موشک باران در دزفول است که شهرداری برای آن قسمت هم برنامه دارد. دو سه خانه تملک در آن منطقه باید خریداری بشوند که بعد بتوانیم برنامه خودمان را در آنجا اجرا کنیم.

در ادامه تداوم بلاتکلیفی یادمان شهدای گمنام دزفول و در پس پرده ی تناقض‌گویی های مسئولین، محمد رضا کرمی‌نژاد شهردار اسبق دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دزفول، در این خصوص اظهار داشت: هیچ گونه اعتباری از سوی استاندار خوزستان در خصوص موزه دفاع مقدس به شهرداری دزفول واریز و مصوب نشده است.

شهردار اسبق دزفول افزود: مبلغ یک میلیارد تومان از اعتبارات استانداری خوزستان به حساب شهرداری برای ساخت موزه دفاع مقدس را رد می‌کنم و این صبحت‌های بیان شده را غیر موثق و کذب می‌دانم.

کرمی با بیان اینکه هیچ اعتبار در پروژه فتح المبین استفاده نشده است، گفت: هیچ گونه اعتباری از پروژه یادمان شهدای گمنام صرف پروژه فتح المبین نشده است تمام مبلغی که شهرداری برای ساخت یادمان هزینه کرد از بودجه شهرداری بود.

وی در ادامه افزود: شهرداری جز هیئت امنا نبوده است. تخریب یادمان قبل، به درخواست مدیر مسئول مرکز فرهنگی دفاع مقدس بود.

این اظهارات کرمی در صورتی است که در این خصوص صبح روز چهارشنبه 24آبان96 در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان که در دفتر امام جمعه دزفول برگزار شد، جانشین مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس، محمد رضا صفارپور از بلوکه کردن بودجه یادمان شهدای گمنام دزفول از سوی شهرداری سخن به میان آورد.
محمد رضا صفارپور در صبحت های خود اظهار کرده بود:استاندار خوزستان مبلغ 10میلیارد ریال اعتبار به این مرکز اختصاص داد و اعتبار مذکور را به حساب شهرداری دزفول واریز کرده اما تاکنون شهرداری تنها مبلغی بیش از2میلیارد ریال پرداخت کرده است. وی خواستار پرداخت اعتبار هشت میلیارد ریالی باقی مانده از سوی شهرداری دزفول می‌شود.

در ادامه ماجرا گم شدن بودجه یادمان شهدای گمنام عظیم سرافراز رئیس شورای شهر دزفول در گفت وگو با سایت خبری شهرستان اظهار کرده بود:تمام اعتبار مرکز فرهنگی دفاع مقدس در زمان شهردار سابق "محمدرضا کرمی نژاد" به پروژه فتح المبین هزینه شده است.

به گزارش بسیج، در روزهای اخیر بیانیه‌ای از سوی بهزاد جولایی مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس منتشر شده است که در این بیانه آماده است محمد رضا کرمی نژاد شهردار اسبق دزفول مبلغ دریافتی را پرداخت نکرده و شهرداری دزفول متولی اصلی ساخت یادمان گمنام شهدا دزفول است.

امید است که مسئولان در خصوص اعتبارات گمشده یادمان فکری کنند و شفاف سازی کنند که چه بلایی بر سر اعتبار بودجه استانداری آمده است؟! و متولی ساخت یادمان شهدای گمنام کدام اداره و مسئول می‌باشد.

در آخر کلام باید گفت لابلای این همه حرف و اینکه هر نهادی دیگری را مقصر می‌داند این مردم و شهدا هستند که مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و این دزفول است که در میزبانی این شهدا، نالایق نشان داده می‌شود و این کم جفایی به این شهر شهیدپرور نیست!

گفت‌وگو از فاطمه دقاق نژاد

ارسال نظرات
پر بیننده ها