خبرهای داغ:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان یزد گفت: در تابستان چهارصد هزار کولر آبی در حدود ۴ ماه ۱۸ میلیون متر مکعب آب که معادل ۲۰ درصد تولید سالانه آب استان است را مصرف می کنند.
کد خبر: ۹۰۵۲۳۱۸
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
کولرهای آبی ۲۰ درصد آب یزد را می بلعند/ تفکیک آب یزد؛ چشم انتظار سرمایه 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از یزد؛ پیش از ظهر امروز جلسه اعضای مرکز تفکر و آزاد اندیشی بسیج دانشجویی استان یزد با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان یزد برگزار شد.

دبیر مرکز تفکر و آزاد اندیشی بسیج دانشجویی در ابتدای این جلسه بیان داشت: دغدغه های موجود در بحث آب، بحران بی آب و تنش های اخیر استان یزد با استان های همجوار باعث شد بسیج دانشجویی یزد با برگزاری تریبون های دانشجویی متعدد نظرات، پیشنهادات و سوالات دانشجویان در این زمینه را احصا کرده و ضمن مشورت و نظرخواهی از اساتید این حوزه در جهت انتقال این نظرات و همچنین مطالبه از مسئولین در این زمینه گام بردارد.

امیر محمد رحیمی افزود: در همین راستا پیش از این جلساتی با مدیر عامل شرکت آب منطقهای یزد و برخی دیگر از مسئولین این حوزه برگزار شده است.

وی در ادامه کیفیت آب شرب یزد، نحوه مدیریت مصرف آب در حوزه های مختلف، لزوم تفکیک آب شرب از آب بهداشتی و مشکلات تصفیه خانه های یزد را از جمله مهمترین مواردی دانست که موجب دغدغه دانشجویان و اساتید دانشگاه یزد شده است.

کولرهای آبی ۲۰ درصد آب یزد را می بلعند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان یزد با اشاره به مدیریت تنش های آبی اخیر توسط مسئولان استان یزد گفت: قطعاً تنش‌های آبی ناشی از عوامل طبیعی است و مجموعه مدیران آب در استان در جهت کاهش این تنش هر چه در توان داشتند دریغ  نکردند و نمی توانیم تنش ها را ناشی از ضعف مدیریت بدانیم.

علی اسلامی افزود: استان یزد پائین ترین میزان بارش را در کشور دارد و این مسئله مربوط به یک یا دو سال قبل نبوده و در سی سال گذشته نیز صدق می کند. با این وجود در تابستان امسال علیرغم کاهش آب انتقالی در هیچ نقطه ای از شهر قطعی آب نداشتیم و این نشان می‌دهد از همه پتانسیل هایی که امکان پذیر بوده استفاده شده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: ما برای حل معضل کم آبی راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در دستور کار داریم.

 

 

وی ادامه داد: حفر چاه یکی از راهکارهای کوتاه مدت است که در خیلی از مناطق استان انجام می شود. همچنین در طرح های میان مدت توسعه سیستم های آب شیرین کن با ظرفیت بالا را در دستور کار داریم و در طرح های بلندمدت نیز شرکت آب منطقه ای و مقامات سیاسی و عمرانی در بحث خط انتقال آب فعالیت می کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان یزد اعلام کرد: در تابستان چهارصد هزار کولر آبی در حدود ۴ ماه ۱۸ میلیون متر مکعب آب که معادل ۲۰ درصد تولید سالانه آب استان است را مصرف می کنند. از آنجا که آب انتقالی کفاف این میزان مصرف اضافی را نمی‌دهد باید برای تامین آب از پتانسیل های دیگر مانند آب چاه ها وایستگاه های برداشت آب نیز استفاده کنیم. مثلاً در تابستان جاری برای تامین آب شرب شهروندان از ۱۶ چاه کشاورزی که کیفیت بالا داشتند به صورت موردی استفاده کردیم.

وی تاکید کرد: هم اکنون در شهرستان بهاباد دو ایستگاه، بافق ۳، میبد ۱۲، اردکان ۳۲ و یزد یک ایستگاه برداشت آب شیرین وجود دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون کمیته سازگاری با کم آبی در استانداری یزد تشکیل شده و در ارتباط با تامین، توزیع و صرفه جویی آب در زمینه های شرب، کشاورزی، فضای سبز و پارک ها و صنعت برنامه ریزی می کند.

وی بیان داشت: هم اکنون حدود90 درصد منابع آب ما در حوزه کشاورزی، 6 درصد در حوزه شرب و 4 درصد در حوزه صنعت و خدمات مصرف می‌شود که قرار بر این است . طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در یک بازه ۵ ساله میزان کاهش مصرف در تمام حوزه ها به شکلی باشد که دیگر هیچ اضافه برداشتی نداشته باشیم .

اسلامی افزود: به منظور کاهش میزان مصرف آب باید در حوزه کشاورزی آبیاری نوین ترویج شود. در حوزه شرب نیز اصلاح شبکه آب شهری در دستور کار است و قصد داریم در حد 3 تا 4 درصد هدر رفت آب را کاهش دهیم زیرا به علت فرسوده بودن شبکه توزیع آب شهری در حال حاضر  حدود ۱۶ درصد هدررفت داریم که جزء کمترین میزان هدررفت در سطح کشور می باشد  . در حوزه صنعت نیز بازچرخانی و استفاده از پساب را در دستور کار داریم.

 

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان یزد در مورد علت پائین بودن کیفیت آب شب در برخی مناطق شهر یزد بیان داشت: در سال‌های اخیر ۶۰ درصد نیاز آبی استان در تابستان و حدود ۷2 درصد در کل سال از محل آب انتقالی تامین شده است. اما در سال جاری حجم تخصیص از ۶۴ میلیون متر مکعب به ۵۰ میلیون مترمکعب رسیده و این به دلیل کاهش بارندگی بوده و سهم استان های اصفهان و چهارمحال بختیاری هم کاهش داشته است. از سوی دیگر نیز قبلاً از چاه های مطلوب استفاده می‌شد اما در سال جاری مجبور شدیم برای جبران کمبود آب از چاه‌های با کیفیت نازل تری استفاده کنیم. اما حتی یک قطره آب آلوده را وارد شبکه نکرده و نمی کنیم.

سیستم  آبیاری پارک های یزد از سیستم‌ آب شرب جدا خواهد شد

اسلامی تاکید کرد: تا پایان سال ۹۷ سیستم  آبیاری پارک ها و فضاهای سبز از سیستم‌ آب شرب جدا خواهد شد. البته شاید این طرح به طور صد در صد قابل انجام  نباشد اما طی ۵ سال گذشته میزان مصرف آب شرب در فضای سبز از حدود ۷ میلیون متر مکعب به کمتر از ۴ میلیون مترمکعب رسیده که عملکرد بسیار خوبی است.

وی افزود: همچنین کشت نهال های کم آبخواه، استفاده از آبیاری قطره ای و استفاده از چمن مصنوعی راهکارهای دیگر است که می‌توان به منظور کاهش مصرف آب در فضاهای سبز از آن بهره برد.

 

 

این مقام مسئول در پاسخ به چگونگی تامین آب کارواش ها اظهارداشت : مجوز احداث کارواش توسط سازمان اصناف صورت میگیرد اما در خصوص تامین آب ، ما در حال حاضر به هیچ کارواشی انشعاب آب نمی دهیم و کارواش ها موظفند آب مورد نیاز خود را از طریق تانکر تامین کنند و در صورتی که از انشعاب غیر مجاز استفاده شود با آن ها برخورد قانونی می شود.

برخی ها هنوز کم آبی را باور نکرده اند

اسلامی اظهار کرد: متاسفانه  هنوز برخی از مردم ما به این باور نرسیده اند که در کشور و استانی با بارش کم زندگی می‌کنند و تا فرهنگ و باور عمومی در این زمینه عوض نشود، این معضل کم آبی کماکان وجود دارد. همین الان در بعضی مناطق کشاورزانی داریم که با وجود این بحران از کشت های پر آب خواه استفاده می کنند  یا در حوزه شرب خیلی‌ها رعایت نمی کنند.

اسلامی تصریح کرد: سه عامل موجب مصرف زیاد آب در استان یزد است. یکی بحث آب و هوایی است که علاوه بر گرم بودن، گرد و خاک زیادی نیز در فصول مختلف سال داریم و این عاملی است برای مصرف آب برای نظافت اتومبیل و منزل، همچنین قیمت آب نیز پائین است که برای افراد به صرفه نیست به سیستم‌های نوین روی آورند.مشکل سوم نیز وجود نداشتن تکنولوژی‌های مرتبط است.

وی افزود : پایین بودن هزینه آب در کشور ما یکی از دلایلی است که بعضی از مردم قدر آبی که به راحتی در دسترس شان قرار دارد را ندانند البته این به این معنی نیست که علاقه داشته باشیم قیمت‌ آب گران شود.

تفکیک آب یزد؛ چشم انتظار سرمایه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان یزد خاطرنشان کرد: هم اکنون مطالعات جامع جداسازی آب شرب از آب بهداشتی صورت گرفته و در شهرهای اردکان و میبد نیز به صورت محدود انجام شده است. ما اکنون به دنبال سرمایه‌گذاری هستیم که در این بخش ها سرمایه گذاری کند و طبق قانون بخشی از آب صرفه‌جویی شده از این طریق می‌تواند به سرمایه گذار اختصاص یابد.

 

 

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مدیریت آب در اماکن عمومی نیز گفت: در مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد و به طور کلی اماکن عمومی شیرهای کم مصرف را بدون دریافت هزینه نصب کرده ایم. همچنین فرهنگ سازی در سطح مدارس صورت گرفته است. ضمناً  کاهش فشار در شبکه را داشتیم که باعث می شود آب با حجم کمتری از شیر خارج شود و در نتیجه مصرف کل کاهش یابد. البته ممکن است نارضایتی مردم را به دنبال داشته باشد که با توجیه مردم این مسئله نیز قابل حل است.

این مقام مسئول اذعان داشت: انجام طرح های انتقال آب بسیار پرهزینه است. باید منابعی که در اختیار داریم را درست مصرف کنیم تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.

وی اضافه کرد: در این استان ثروت های بسیاری وجود دارد ولی اگر بحران آب ایجاد شود این ثروت ها دیگر ارزشی ندارد.

تصفیه خانه های یزد فاقد بو و آلودگی هستند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان یزد در پاسخ به سوالی گفت: هم اکنون در شهرهای اردکان، بافق و میبد  کار ساخت تاسیسات تصفیه فاضلاب توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، علت نیز این است که اگر این کار توسط دولت انجام می‌شد ممکن بود ۳۰ تا ۴۰ سال طول بکشد ولی بخش خصوصی بین ۳ تا ۴ سال پروژه ها را انجام می دهد.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب یزد بر پروژه هایی که به بخش خصوصی واگذار می شود نظارت عالیه دارد. در مورد بحث نشست آسفالت نیز که مورد سوال برخی از مردم است، کارفرما موظف است از شهرداری تاییدیه آسفالت صحیح را بگیرد. البته هر پروژه بزرگی ممکن است ایراداتی داشته باشد و یا ممکن است این مشکل از سوی ناظران باشد اما قطعاً درصد کمی از پروژه ها چنین ایراداتی دارند.

اسلامی با رد ایجاد مشکلات زیست محیطی توسط تصفیه خانه ها عنوان کرد: تصفیه خانه لجن فعال فاقد هرگونه بو و یا امکان تولید مگس و پشه بوده و آنچه که در بعضی از مناطق وجود دارد به دلایل دیگری از جمله رها شدن پساب برخی از کارخانه جات در بیابان های اطراف تصفیه خانه ، وجود تعدادی دامداری و ... می باشد.

ارسال نظرات