خبرهای داغ:
دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان دانشگاه مادر در منطقه جنوب شرق کشور می‌باشد و یکی از مجهزترین دانشگاه‌های سراسر کشور است. این دانشگاه فعالیت خود را از سال ۱۳۵۳ آغاز کرد.
کد خبر: ۹۰۵۲۲۹۸
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
اگر بازار برای محصول نباشد کسی به سمت پژوهش نمی رود 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از سیستان و بلوچستان، دانشگاهها باید با پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری زیربنای اقتصاد مقاومتی به سمت دانشگاههای کارآفرین با سرعت بیشتری حرکت کنند.

رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان، دکتر بندانی، در راستای ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری و تشویق و ترغیب پژوهشگران بیان داشت: افزایش توجه به پژوهش سوق دادن پژوهشها و تحقیقات به پژوهشهای تقاضا محور است. توسعه کشورها مبتنی بر علم و فناوری است. مهمترین مولفه علم و اقتصاد مولفه های فرهنگی و سیاسی و اقتصادی است.

بندانی اظهار داشت: تحقیق، پژوهش و فناوری مسئله حیاتی و نیروی محرکه توسعه پایدار است. یکی از شاخصهای مهم آن تخصیص سهم اعتبارات تحقیقاتی به ازای تولیدات داخلی است.

وی گفت: دانشگاه باید پاسخگو توسعه نیازهای جامعه باشد. که این اصل یعنی ارتباط موثر دانشگاه با صنعت و جامعه است و راهبرد اصلی دانشگاهها است.

رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان تاکید کرد: دانشگاه کارآفرین دانشگاه ایزوله شده از جامعه نیست. و شاخص این ارتباط نزدیک از طرحهای پژوهش است. برگزاری کارگاهها، همایشها، ایده پردازی و نوآوری از شاخصهای دانشگاه کارآفرین است.

بندانی خاطرنشان کرد: افزایش قدرت ثروت آفرینی باید از طریق کمک به پایه های خلاقیت، شناسایی جوانان نخبه، ارائه مشاوره ها جهت نظام خلاقیت و نوآوری باشد. باوری حس اعتماد به نفس و نهایتاً توانمندسازی و آشنایی آنها با کسب و کار و کارآفرینی است.

وی بیان کرد: پژوهش زیربنای تفکر عظیم و توسعه پایدار است. توسعه پایدار به نسل جوان یاد می دهد به چه شکل تبدیل ایده به ثروت داشته باشد. در نتیجه باید یک کار فرهنگی در این زمینه انجام شود. اهمیت پژوهش و تحقیقات کاربردی جزء سیاستهای بالادستی است. نیاز به یک نگاه منطقه ای دارد که بتوانیم نقش آن را ببینیم.

رئیس دانشگاه عنوان کرد: ایجاد دوره های آموزشی تحصیلات تکمیلی باید به صورت هدفمند باشد. تفکر کارآفرینی نیاز به برنامه ریزی مدون سیاسی دارد. اگر بازار برای محصول نباشد کسی به سمت پژوهش نمی رود. مراکز تحقیقاتی باید در نقاط مختلف کشور پخش شوند. و در نهایت باید به بخش خصوصی به عنوان یک عنصر اصلی در بخش پژوهش نگاه کرد.

بندانی اظهار داشت: شایستگی مراکز علمی بر کسی پوشیده نیست. اما نگاهها را باید با همین وسعت از سمت اساتید و دانشجویان تغییر داد. مزیت انسانی هر انسان به دانش اوست. تفاوت انسان در عقلانیت، تولید فکر و تولید علم است. دانشگاه کانون تولید علم، دانش، تحقیق و محقق کردن هر انتظار است. دانشگاه کانون آراء، اندیشه ها و تفکرات است. پژوهش باید محصولش توسعه دید، تغییر نگرش، تغییر در رفتارها و محدود کردن خود باشد.

وی در انتها افزود: اقتصاد مقاومتی بر پایه دانش بنیان، مردم محور، درون زا و برون گرا باشد. دانشگاهها باید با صف تقاضاها مواجه باشند. هر فارغ التحصیل دانشگاهی باید یک نقش ممتاز از خود ایجاد کند.

ارسال نظرات