خبرهای داغ:
حجت الاسلام تلخابی گفت: این چنین نبوده که در غدیر و یک مرتبه و بدون هیچ سابقه‌ای به پیامبر (ص) وحی شده باشد که علی (علیه‌السلام) را به عنوان جانشین خود معرفی کن واگر معرفی نکنی دین را تبلیغ نکرده‌ای. زیرا سابقه جانشینی علی(ع) به زمان اعلان رسمی و علنی دین اسلام برمی‌گردد.
کد خبر: ۹۰۵۱۹۲۸
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، حجت الاسلام مجید تلخابی، نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری در مراسمی که به مناسبت عید سعید غدیر برگزار شد در جمع پاسداران ضمن تبریک عید سعید غدیر بیان کرد: در سال دهم هجرت پیامبر (ص) از طرف خداوند مأمور شدند تا دو مسئله مهم دین اسلام را به مردم ابلاغ نمایند و آن دو مسئله حج و ولایت و خلافت دوازده امام (ع) بود.

وی گفت: بعد از اینکه افراد به محل غدیر خم رسیدند پیامبر دستور داد تا امیرالمومنین (ع) نزد ایشان بالای منبر آمده و دست راست آن حضرت بایستد، پس پیامبر منتظر ایستادند تا مردم کاملاً جمع شدند و آنگاه خطابه رسمی خود را بیان نمودند.

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: ایشان در اثنای خطبه دو عمل را انجام دادند، در ابتدا پس از مقدمه چینی و ذکر مقام خلافت و ولایت امیرالمومنین(ع) برای اینکه هرگونه شک و شبهه‌ای را برطرف نموده باشند پس از شرح مقام ولایت به صورت لسانی حضرت علی(ع) را جانشین خود خواندند و آن را بدینگونه عنوان کردند که: «باطن قرآن و تفسیر آن را برای شما بیان نمی‌کند مگر این که کسی که دست او را می‌گیرم و او را بلند می‌کنم و بازویش را گرفته‌ و او را بالا می‌برم».

حجت الاسلام تلخابی عنوان کرد:  پیامبر فرمودند: «هر کس من مولی و صاحب اختیار اویم این علی مولی و صاحب اختیار اوست» و اقدام عملی دوم حضرت پیامبر، بیعت گرفتن از مردم بود، چون جمعیت زیاد بود و گرفتن بیعت از آن جمعیت انبوه غیرممکن بود لذا ممکن بود که افرادی به بهانه‌های مختلف از بیعت شانه خالی کنند، حضرت فرمودند به خاطر ازدحام جمعیت امکان بیعت‌گرفتن از همه وجود ندارد این سخن را که من می‌گویم تکرار کنید و بگویید: «ما فرمان تو را از جانب خداوند که درباره علی‌بن‌ابیطالب و امامان و مریدانش به ما رساندی اطاعت می‌کنیم و به آن راضی هستیم، و با قلب و جان و زبان و دستمان با تو بر این مدعا بیعت می‌کنیم.

وی افزود:  سوالی که پیش می آید این است که آیا غدیر، یک حرکت دفعی و یک عمل یک‌باره بود یا در مورد آن تصمیم گرفته شد؟ و یا اینکه اصلاً بحثی در این رابطه بوده و در سرزمین (جحفه) یک مرتبه به پیامبر اکرم(ص) وحی نازل شد که علی(ع) را به عنوان جانشین خود انتخاب کن در غیر این صورت اصلاً دین را تبلیغ نکرده‌ای، کدام یک از این دو دیدگاه درست است؟ 

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: آنچه معقولانه تر بنظر می رسد صحیح بودن دیدگاه دوم است. این چنین نبوده که در غدیر و یک مرتبه و بدون هیچ سابقه‌ای به پیامبر (ص) وحی شده باشد که علی (علیه‌السلام) را به عنوان جانشین خود معرفی کن واگر معرفی نکنی دین را تبلیغ نکرده‌ای. زیرا سابقه جانشینی علی(ع) به زمان اعلان رسمی و علنی دین اسلام برمی‌گردد و از زمانی که آیه مبارکه( و انذر عشیرتک الا قربین) نازل شده که طبق آن پیامبر مأمور شدند تا بستگان خود را جمع و آن‌ها را با دعوت و سخن خود آشنا نماید، در همان روز جانشینی علی‌(ع) اعلام شده و از آن پس هم حضرت رسول در طول دوره نبوت خود بارها موضوع جانشینی حضرت علی‌(ع) را مطرح کردند. 

حجت الاسلام تلخابی اضافه کرد: روز غدیر به فرموده امام جعفر صادق(ع) بزرگترین و از بهترین اعیاد اسلامی است. غدیر عیدی است که از تمام اعیاد عظمت و شرافت و فضیلت و حرمتش بیشتر است. به نص قرآن کریم در چنین روزی اکمال دین و اتمام نعمت الهی بر مسلمانان گردید و به فرموده امام صادق (ع) لازم است در چنین روز باعظمتی جشن و سرور به پا نمایند و به دیدار یکدیگر بروند و تبریک و تهنیت بگویند.

در پایان مراسم به مناسبت بزرگداشت این عید سعید، به پاسداران و سربازان سادات گل اهدا شد.

 

1010/پ۳۰/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها