مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه اولین عامل تهدید یوز آسیایی که تنها در ایران باقی مانده تصادفات جاده‌ای است، گفت علی‌رغم اینکه وظیفه سازمان محیط زیست احداث زیرگذر یا فنس کشی در جاده نیست اما فنس‌کشی جاده عباس‌آباد – میامی آغاز شده است و از اعتبارات سازمان مبلغ یک میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۹۰۵۱۴۲۷
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۱

به گزارش خبرنگار بسیج از میامی،مجید خرازیان‌مقدم در نشست خبری با عنوان قرق‌های اختصاصی با بیان اینکه سازمان محیط زیست هیچ وقت مجوز شکار را به عنوان هدف پیگیری نمی‌کند، گفت: مجوز شکار وسیله‌ای به منظور حفاظ حیات وحش و تعدیل جمعیت گونه‌ها است. قطعا در جایی که بیش از هشت برابر ظرفیت، آهو داشته باشد موافق نیستیم که آن جمعیت در منطقه باقی بماند و از بین برود.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تلف شدن یوزپلنگی که اخیرا جراحی شده بود، توضیح داد: در تاریخ ۱۷ مردادماه گزارشی دریافت کردیم که یک یوز به شدت آسیب‌دیده مشاهده شده است. از ساعتی که موضوع را شنیدیم تا زمانی که یوز به پارک پردیسان منتقل شد ۱۸ ساعت طول کشید و از زمانی که به پردیسان منتقل شد تا زمان جراحی ۱۱ ساعت ساعت طول کشید.

وی افزود: یوزپلنگ مذکور در جاده عباس‌آباد- میامی که از نقاط حادثه‌خیز حیات وحش ماست آسیب دیده بود. پس از اینکه از سوی دامپزشک معتمد سازمان تحت معاینه قرار گرفت، مشخص شد که یوزپلنگ آسیب نخاعی شدیدی دیده است. در نهایت قرار شد تا حیوان جراحی شود. بدترین حالت قطع نخاع در حیوان شکل گرفته بود. پس از جراحی، ریکاوری و برگشت از بیهوشی خوبی داشت اما علی‌رغم تلاش‌های شبانه‌روزی که صورت گرفت، حیوان در پردیسان تلف شد.

خرازیان‌مقدم تصریح کرد: تصمیم گرفته بودیم اگر حیوان روزهای بحرانی را پشت سر گذاشت، برای آن نوعی ویلچر از خارج کشور وارد کنیم که حیوان طاقت نیاورد. اولویت ما این بود که یوزپلنگ زنده بماند و درد و رنج حیوان کاهش یابد. بعد از مرگ از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران درخواست کردیم تا آزمایش‌های تکمیلی علت مرگ را انجام دهند. طبیعی است که نتایج آزمایش‌ها ۱۵ روز طول بکشد و به محض اینکه کتبا به ما اعلام کنند به اطلاع افکار عمومی خواهیم رساند.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه امید است بتوان به روش مصنوعی تکثیر یوز در اسارت را انجام داد، گفت: هدف ما این است کاری که در دنیا تا کنون نشده است، امتحان کنیم. کمیته‌ای در این‌باره تشکیل می‌دهیم که از همه دستگاه‌ها و افراد مربوط نظرها اخذ می‌شود. تکثیر یوز در اسارت رخ داده اما رهاسازی تا کنون انجام نشده است که قراردادی به این منظور طی این هفته منعقد می‌شود.

وی با بیان اینکه اولین عامل تهدید یوز آسیایی که تنها در کشور ما باقی مانده و دومین عامل تهدید پلنگ، تصادفات جاده‌ای است، گفت: سازمان محیط زیست وظیفه دارد نقاط پرحادثه را شناسایی کند و سپس تعیین کند که چه تمهیداتی باید اندیشیده شود و اجرای تمهیدات بر عهده دستگاه متولی است و سازمان محیط زیست نمی‌تواند زیرگذر و سرعت‌گیر ایجاد کند.

خرازیان‌مقدم ادامه داد: اما علی‌رغم اینکه وظیفه ما احداث زیرگذر یا فنی‌کشی نیست، در جاده عباس‌آباد – میامی پروژه فنس‌کشی را در دستور کار قرار دادیم و کار آغاز شده است و از اعتبارات سازمان محیط زیست یک میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها