خبرهای داغ:
مسؤول ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی:
دکتر اردشیر علی‌زاده شهریور قزوین، گفت: بیماری «سلیاک» در واحد تحقیقی حوزه ستاد معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه، ثبت شد.
کد خبر: ۹۰۵۱۲۰۱
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، دکتر علی‌زاده شهریور ، مسؤول واحد ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد که سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که به ‌علت واکنش حساسیتی نسبت به ماده‌ای بنام گلوتن بروز می کند. وی ادامه داد: این ماده در گندم، جو و چاودار است.
بنا به اظهار مسؤول واحد ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت دانشگاه علوم پزشکی قزوین، افراد مبتلا به سلیاک، طیف گسترده‌ای از علائم بیماری را نشان می‌دهند که نوع خفیف آن از یک خستگی، نفخ شکم و گاهی سردردهای میگرنی شروع می‌شود و نوع شدیدتر آن، دچار اسهال، درد شکم، سردرد، کم خونی، اختلال رشد، اختلال در عملکرد تیرویید و کبد و روده تحریک پذیر می شود.
دکتر علی‌زاده شهریور گفت: آنچه در مورد سلیاک مهم است، توجه به علائم آن است. ایشان افزود که پزشک(متخصص داخلی یا فوق تخصص گوارش در رده اطفال یا بالغان) می تواند تست‌ها و راهنمایی‌های لازم را برای افراد مبتلا به این بیماری انجام ‌دهند.
گفتنی است، این واحد تحقیقی، در حوزه ستاد معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قزوین مستقر است و بیماری های ثبت شده در این مرکز را از نظر حوزه‌هایی، مثل: علوم پایه، بهداشت و درمان، بررسی کرده و نتایجش را با رویکردی کاملاً علمی در اختیار محققان و مدیران قرار می دهد.
1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها