حسن‌پور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از امن ترین نقاط دنیا است تصریح کرد: باید توجه داشت که امنیت به همین خلاصه نمی شود و از مباحث مهم امنیت، تحقق امنیت اقتصادی است.
کد خبر: ۹۰۵۰۹۴۹
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، غلامرضا حسن‌پور مسئول سازمان بسیج اصناف صبح امروز(دوشنبه 5 شهریورماه) در نشست هم‌اندیشی بسیج و اقتصاد امن که در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، با بیان اینکه امنیت مقوله بسیار مهمی است و باید اقتصاد ما امن بشود اظهار داشت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند وقتی در اقتصاد همه چیز در محور نفت می‌چرخد اقتصاد ناامن است.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از امن ترین نقاط دنیا است تصریح کرد: باید توجه داشت که امنیت به همین خلاصه نمی شود و از مباحث مهم امنیت، تحقق امنیت اقتصادی است.

حسن‌پور با بیان اینکه اقتصاد امن ۵ ویژگی دارد، گفت: ثبات و شفافیت قوانین و مقررات ویژگی اول اقتصاد امن است و باید در اقتصاد امن قوانین شفاف، روشن و غیر قابل تفسیر باشد. اگر این ثبات و شفافیت در مقررات وجود نداشته باشد فعالین اقتصادی نمی توانند برای کار خود برنامه ریزی کنند، برای مثال تصمیمات ناگهانی که دولت بر بازار ارز اعمال می کند یکی از علل عدم وجود امنیت اقتصادی در این حوزه است.

وی ادامه داد: تضمین حقوق مالکیت توسط دولت ویژگی دوم اقتصاد امن است وقتی اقتصاد امن باشد فعالیت‌های اقتصادی باید توسط دولت تضمین شود یعنی یک فعال اقتصادی باید به دستگاه حاکمیتی اعتماد کامل داشته باشد تا اقتصاد امن اتفاق بیفتد.

حسن پور در ادامه به ثبات اقتصاد کلان اشاره کرد و گفت: ویژگی سوم اقتصاد امن ثبات اقتصاد کلان است که در این ویژگی باید به نرخ ارز، نرخ تورم، اشتغال و سرمایه‌گذاری با ثبات توجه شود.

وی اظهارداشت: وقتی اقتصاد امن است که تکانه‌های بیرونی نتواند زندگی مردم و فعالان اقتصادی را دچار اخلال کند این در حالیست که اتکا به فروش نفت مخالف اقتصاد امن است.

مسئول سازمان بسیج اصناف تجار و بازاریان کشور شفافیت و سلامت اداری و مالی را ویژگی چهارم اقتصاد امن برشمرد و گفت: رانت اطلاعاتی نباید در کشور وجود داشته باشد و باید همه درآمدهای ما شفاف باشد، فرار مالیاتی باید به حداقل کاهش یابد و باید اعمال نفوذ، رشوه و قاچاق از بین برود تا اقتصاد امن به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه فرهنگ وفای به عهد و صداقت ویژگی پنجم اقتصاد امن است افزود: اگر در سیستم بانکی اتفاقی می‌افتد و مردم را به کاری دعوت می‌کنند باید در آن صداقت حرف اول را بزند؛ بخشی از تحقق اقتصاد مقاومتی به این ۵ ویژگی وابسته است.

حسن‌پور گفت: بسیج اصناف اعلام می‌کند که جهت ایجاد اقتصاد امن در همه بخش‌های خصوصی درگیر هستند و بسیج به عنوان یک نیروی مردمی به دولت عرض می کند که آمادگی کامل و ۱۰۰ درصدی دارد که از ظرفیت‌های بسیج استفاده شود و امیدواریم دولت در این موضوع یاری کند تا ما از این گردنه سخت اقتصادی عبور کنیم و بلاشک عبور خواهیم کرد.

وی افزود: واقعیت این است که وضعیت ما از زمان جنگ و اوایل انقلاب بدتر نیست و فقط نیاز به مدیریت جهادی و تغییر رویکرد در این شرایط داریم.

 

ارسال نظرات