عبدالملکی گفت: نظام بانکداری باید اصلاح شود،به طوریکه وام‌ها تنها در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.
کد خبر: ۹۰۵۰۵۹۸
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰
 
به گزارش خبرگزاری بسیج،  قسمت شانزدهم برنامه «بدون توقف» با اجرای محمدعلی شفیعی کارشناس ارشد مطالعات آمریکا و با حضور دکتر حجت الله عبدالملکی اقتصاد دان به عنوان کارشناس، دیشب از شبکه سوم سیما به روی آنتن رفت و حجت الله عبدالملکی در این برنامه در خصوص سیاست مالیاتی در اقتصاد مقاومتی گفت: سیاست مالیاتی در اقتصاد مقاومتی این است که اصلا نباید از اقشار متوسط و کم درآمد مالیات گرفت و اینکه زیر 3 میلیون تومان حقوق نباید مالیات بدهد. مثلا باید از اقشاری که حقوق بالای 5 میلیون تومان دریافت می‌کنند، مالیات 10 درصدی گرفته شود و از کسانی که حقوق های نجومی می‌گیرند و درآمدهای بالا دارند باید نرخ مالیات های فزاینده گرفته شود.
 
وی ادامه داد: مورد دوم مالیات بر عایدی سرمایه است یعنی اینکه مثلا من یک ملک خریده ام و آن را نه اجاره داده ام و نه استفاده کرده ام و حالا دوسال گذشته و قیمت آن دو برابر شده است. سیاست مالیاتی اقتصاد مقاومتی این است که باید از افزایش قیمت این گونه سرمایه ها مالیات گرفته شود. با رعایت این قائده  درآمد مالیاتی ما تقریبا دوبرابر مجموع درآمد مالیاتی و درآمد نفتی خواهد شد که در حال حاضر  دو برابر درآمد فعلی دولت برآورد می‌شود.
 
عبدالملکی  تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی در کشور ما اصلا اجرا نشد و در حد حرف باقی ماند و چیزی که به اجرا درآمد اقتصاد ریاضتی بود. در عمل می بینیم که رفتارهای مسئولین و دست اندر کاران نشان دهنده همان اقتصاد ریاضتی در کشور است.

این اقتصاددان، رفاه را اولین خروجی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی به ما یاد می‌دهد که از منابع درست استفاده کنیم. کشوری مثل ایران که ظرفیت تولیدی بسیار زیادی دارد و می تواند دومین قدرت اقتصادی جهان باشد، وقتی بتواند در راستای اقتصاد مقاومتی به درستی از منابع استفاده کند، باعث ایجاد افزایش تولید در کشور می شود و این تولید، رفاه را به همراه می آورد.

وی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی دقیقا مانند نور و تاریکی هستند. وقتی اقتصاد مقاومتی را اجرا نکنیم دچار اقتصاد ریاضتی می شویم؛ چراکه دیگر منابعی وجود ندارد و مسئولین مجبورند به مردم فشار بیاورند اما در اقتصاد مقاومتی از محل بودجه تولید که به صورت روتین اتفاق می افتد، بدون افزایش فشار مالیاتی درآمد انبوهی کسب می شود و به واسطه تولید زیاد و فراوانی، قیمت ها کاهش پیدا کرده و مردم احساس رفاه می‌کنند.
 
به گفته وی؛ وقتی اقتصاد مقاومتی اتفاق بیافتد، تولیدافزایش پیدا کرده و علاوه بر کاهش قیمت ها، باعث می‌شود تا تولیدکننده ها به دنبال نیروی کار بیایند؛ آنجاست که نیاز به افزایش جمعیت در کشور مطرح می شود.
 
عبدالملکی با اشاره به راهکارهای اجرای اقتصاد مقاومتی بیان کرد: باید کارهایی در سطح ساختاری و فرهنگی انجام گیرد. در سطح ساختاری باید ساختارها و عوامل موجود را طوری سازماندهی کنیم که از اتلاف منابع جلوگیری کند و باعث تقویت تولید باکیفیت شود. نظام بانکداری باید اصلاح شود و وام ها در اختیار تولیدکنندگان قرار داده شود نه واردکننده ها. قوانین ما باید اصلاح شوند بطوریکه جلوی فساد را بگیرند ،چراکه مبارزه با فساد، جدی ترین مفاد اقتصاد مقاومتی است.
 
وی در پایان یادآور شد: در بخش فرهنگی اقتصاد مقاومتی هم باید به اصلاح فرهنگ مصرفی در بین مردم و بیشتر بین مسئولین پرداخته شود. باید فرهنگ تولید اصلاح شود به طوریکه جوانان ما باید دغدغه کارآفرینی و تولید داشته باشند نه پشت میز نشینی، در این میان نظام کارآفرینی هم باید از جوانان حمایت کند. فرهنگ مدیریت هم باید اصلاح شود، یعنی باید تمام دغدغه یک مدیر افزایش رفاه مردم باشد. در حال حاضر این امر مهم مشاهده نمی‌شود، چراکه مدیران ما فرهنگ مدیریتی ندارند و گاهی به خاطر سیاسی کاری ها، سر کار آمدند و بی کفایت هستند.
ارسال نظرات