با استفاده از تکنولوژی هسته‌ای می‌توان سالانه از فساد و خرابی 30 تا 40 میلیون تن محصولات کشاورزی و مواد غذایی درکشور جلوگیری کرد که همین میزان می‌تواند ما را به خودکفایی در کشاورزی برساند.
کد خبر: ۹۰۵۰۵۹۷
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، سالانه ۳۰ تا ۴۰ درصد محصولات کشاورزی در جهان و ایران از بین می‌رود. در کشور ما ایران که سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تن آن به دلایلی ازجمله فساد و خرابی از بین می‌رود. این میزان دقیقاً فاصله ما با خودکفایی در کشاورزی است. آیا راهکاری برای جلوگیری از آن وجود دارد؟ 

دو سازمان بین‌المللی در این زمینه تحقیقاتی انجام داده‌اند و تکنولوژی هسته‌ای را برای فائق آمدن بر این مشکل معرفی کرده‌اند. سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان خواربار جهانی اعلام کرده‌اند که می‌توان با استفاده از تکنولوژی هسته‌ای از فساد مواد غذایی و محصولات کشاورزی جلوگیری کرد. این تکنولوژی شامل پرتوافشانی هسته‌ای است.

در گزارش این دو سازمان آمده است: طول امواج معمولاً عملکرد و کارآیی آن را مشخص می‌کند، مثلاً امواج رادیو با طول موج مخصوص باعث انتقال اطلاعات می‌شود. اشعه مادون قرمز و ماورای بنفش باعث گرم شدن انسان‌ها و کره زمین می‌شود و نور خورشید هم در سرتاسر گیتی برای زندگی انسان‌ها و تولید غذا ضروری است.

در این میان اشعه فرابنفش موجب تحکیم استخوان و ساخته شدن ویتامین دی می‌شود. اشعه ایکس در تشخیص انواع بیماری‌ها موثر است و انرژی گاما استرلیزه کردن لوازم پزشکی را باعث می‌شود.

اما با استفاده از پرتوافشانی اشعه ایکس و گاما می‌توان مواد غذایی را ضدعفونی کرد. با انتخاب طول موج و میزان درستی از آن مانع جوانه زدن محصولاتی مانند سیب‌زمینی در انبارها می‌شود. 

بر اساس اعلام سازمان خوارو‌بار جهانی سالانه بخش زیادی از محصولات کشاورزی در انبارها به دلیل جوانه‌زنی از بین می‌رود. در گذشته با استفاده از هورمون‌های جیبرلین تلاش می‌کردند تا مانع از جوانه‌زنی سیب‌زمینی و پیاز و محصولاتی از این دست شوند که معمولاً کمتر موفق می‌شدند. استفاده از تکنولوژی جدید می‌تواند مانع از جوانه‌زنی این محصولات و از بین رفتن آن شود.

از سوی دیگر نگهداری محصولات در محیط گرم معمولاً طراوت، تازگی و طعم محصولات را از بین می‌برد. در تکنولوژی جدید که از اشعه ایکس و گاما استفاده می‌شود، محصولات کشاورزی طعم، طراوت و شادابی خود را حفظ می‌کند.

کاربرد دیگر اشعه برای از بین بردن باکتری‌های مضر است. این باکتری‌ها معمولاً در انواع غذاها به ویژه غذاهای دریایی به وفور یافت می‌شود که هم باعث فساد و ایجاد ضایعات شده و از سوی دیگر باعث بیماری می‌شود. در صورتی که این محصولات پرتوافشانی شوند، دیگر امکان رشد این‌گونه باکتری‌ها وجود نخواهد داشت، بنابراین ضایعات در این محصولات به صفر خواهد رسید.

سازمان بین‌الملل انرژی اتمی تاکید می‌کند، پرتوتابانی هسته‌ای، حشرات مضر را نیز از بین می‌برد و مانع از توسعه آفت به دیگر مناطق خواهد شد. معمولاً حشرات و آفات کشاورزی  از مکانی به مکان دیگر با محموله‌های کشاورزی منتقل می‌شوند. به عبارتی این حشرات سواری مجانی می‌گیرند و با انتقال از منطقه‌ای به منطقه دیگر محصولات دیگر مناطق کشاورزی را نیز مبتلا می‌سازند.

زمانی که از پرتوافشانی استفاده می‌شود، استفاده از مواد شیمیایی و آفت‌کش‌ها هم به حداقل می‌رسد، بنابراین از عوارض و پیامدهای استفاده از سموم و آفت‌کش‌های شیمیایی هم در امان خواهیم بود.

سالانه بسیاری از بیماری‌ها به دلیل وجود بقایای سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی ایجاد می‌شود که معمولاً بدترین نوع بیماری‌ها از جمله سرطان هم است. هر چقدر استفاده از سموم و مواد شیمیایی کمتر باشد  به همان اندازه محصولات کشاورزی سالم‌تر تولید می‌شود.

دنیای امروزی به سمت استفاده از محصولات ارگانیک می‌رود که در آن سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود و یا در حداقل ممکن استفاده می‌شود. 

بنابراین با استفاده از تکنولوژی هسته‌ای  در کشور می‌توان سالانه از فساد و خرابی 30 تا 40 میلیون تن  محصولات کشاورزی و مواد غذایی جلوگیری کرد که همین میزان می‌تواند ما را به خودکفایی در کشاورزی برساند.

ارسال نظرات