جهانگرد اسپانیایی درباره تجربه‌اش از سفر به ایران می‌گوید:
جهانگرد اسپانیایی درباره تجربه‌اش از سفر به ایران می‌گوید؛ در برنامه‌های تلویزیونی و اخبار کشورمان فقط دو یا سه دقیقه از ایران و اتفاقات آن می‌گویند ولی ، تصوری که من دیدم این بود؛ ایرانیان بسیار دوست‌داشتنی، مهربان و با صمیمیت فوق‌العاده هستند.
کد خبر: ۹۰۵۰۵۵۹
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸

به گزارش خبر گزاری بسیج مازندران، کشورمان ایران با آب و هوای دلنواز، ابنیه‌های تاریخی، جاذبه‌های گردشگری طبیعی و مناطق بکر خدادادی در سرتاسر خود باعث شده تا نه تنها گردشگران داخلی بلکه جهانگردان و مسافران خارجی رغبت زیادی به مسافرت داشته باشند.

کوه، جنگل، جلگه، کویر، آبشار، مناطق ییلاقی و قشلاقی، قله‌های سر به فلک کشیده و دشت‌های چشم‌نواز باعث بروز چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌ای شده تا ایران گوی سبقت گردشگری و جهانگردی را از دیگر کشورها ربوده و به نام خود ثبت کند.

در میان انگشتر جذاب ایران، مازندران نگین سبزی است که با وجود دریای خزر به نیلگونی می‌زند.

نگین سبز مازندران با جنگل، جلگه، دشت و چمن‌زارهای دیدنی سبزتر از گذشته بوده و این مهم باعث نوازش طبع و جذب ذائقه گردشگری خارجی‌های ایران‎گرد شده است.

 

در میان شهرهای زیبای مازندران، آمل با دارا بودن قله دماوند، دامنه‌های متنوع، وجود اماکن سیاحتی و زیارتی، چشمه‌های آبگرم معدنی، روستاهای بکر، شالیزارها و خانه‌های بوم‌گردی ذوق و شوق مازندرانی‌ها و ایرانی‌ها را برانگیخته و حیرت خارجی‌ها را به خود وا داشته است.

خانه بوم‌گردی «عاروس ویشه» بخش دشت‌سر آمل در محدوده روستای کمدره با جاذبه‌های طبیعی و سبک بومی و محلی طی روزهای پایانی سال گذشته با مشارکت بخش خصوصی فعالیت خود را آغاز کرد و در مدت کم فعالیت تعطیلات نوروزی با استقبال زیاد مسافران و گردشگران روبرو شد.

غذاهای محلی، نون کوهی پخته شده با کره حیوانی، عسل چهل گیاه و بهار نارنج، کره طبیعی محلی، مربای تمشک و دیگر مواد غذایی سنتی و محلی ذائقه گردشگران را هم نوازش داده و مکانی زیبا، بکر و دیدنی در جوار جنگل‎های هیرکانی شمال و مجاورت بزرگترین فضای علمی و پژوهشی برای فرار از هیاهوی شهر بسیار مناسب و مهیا است.

 

با ورود به کوچه‌های سنگ‌فرش زیر شاخ و برگ درختان تنومند که روی آنها شاخه‌های پربار تاک با الماس‌های زردرنگ انگور خودنمایی می‌کند وزش باد رقص الماس‌ها را به راه انداخته و درِ چوبی قدیمی عروس ویشه همانند خانه‌های قدیمی مازندران روی مهمانان همیشه بازِ باز است.

با ورود به حیاط بزرگ خانه که حوض آبی رنگ پر ماهی را از خاطره‌ها به واقعیت کشانده است خانه‌های چوبی با پله‌های «کاتی» در دو سمت ذهن‌ها را به سمت خود می‌کشاند و زبانه آتش تنور داغ با بوی مطبوع خود سراغ از پخته شدن «تندیر دِلِه نون» می‌دهد.

 

با بالا رفتن از پله‌های کاتی دالان بزرگی دیده می‌شود که همه دشت و زمین‌های کشاورزی زیر پایت بوده و بوی علوفه دام نشان قرار داشتن «کلوم» و طویله اسب، گاو و گوسفند مانند خانه‌های بومی مازندران زیر محل سکونت اهالی خانه دارد.

فضای بومی و محلی عاروس ویشه صحنه‌های شاد و به یادماندنی را مهیا کرده تا با گفت و شنود و بگو بخند فراوان شادی را در هیاهوی اقتصادی و وضع ناهنجار جامعه به دل‌ها مهمانی کند.

با گذشت لحظات رؤیایی در عاروس ویشه مردِ قد بلند با پوستی سفید و قیافه‌ای ذوق‌زده در جمع ما حاضر شد که از زبان فارسی فقط سلام، چطوری را یاد گرفته بود.

فردی که با ذوق و شوق فراوان فقط می‌خواست از ایران و آداب رسوم بومی و محلی آن بداند و قیافه‌اش بیشتر به علامت سؤوالی بزرگ شبیه بود.

"انریکه پولو" مرد 60 ساله اهل ایالت کاتالانیا در شمال شرق کشور اسپانیا که برای ایران‌گردی وارد کویر شده بود ناخواسته مسیر سفرش به سمت مازندران سوق داده شد.

این جهانگرد در گفت‌وگویی از اهداف مختلف سفر به ایران، حرکت به سمت مازندران، آب و هوای شگفت‌انگیز شمال، دور هم بودن خانواده‌ها، غذاهای خوشمزه طبیعی و ارگانیک، نگرش مردم کشورهای دنیا نسبت به ایران و مهمان‌نوازی مردم این دیار پای صحبت نشست که در ادامه با هم می‌خوانیم؛

با ورود به کشور ایران به مقصد تبریز حرکت داشتم ولی با اطلاع از وضعیت بی‌نظیر مازندران و شرایط ویژه آب و هوایی آن برنامه سفر خود را کاملا تغییر دادم و به سمت این استان شمالی روانه شدم.

از کویر با آب و هوای خشک و هوای گرم به سمت شمال آمده و با ورود به مازندران واقعا شگفت‌زده شدم، با نحوه خاص زندگی در این استان آشنا شدم و خیلی خوشالم که فرزندان در کنار پدر و مادر هستند و موقع وعده‌های غذایی و مناسبت‌ها همه در کنار هم زندگی کرده و خانواده‌ها با مهمانان خود غذا صرف می‌کنند.

خیلی برایم جالب بوده که همه غذا در مازندران طبیعی است البته در خاطرم هست زمانی که پنج سال سن داشتم غذاهای طبیعی مصرف می‌کردم، بعد سالیان سال غذاهای ارگانیک را در مازندران تست کرده و بعد مدت‌های زیادی طعم آنها را زیر دندانم احساس کردم.

مسافرت‌های زیادی به قاره‌های دنیا و کشورهای جهان داشتم، کشورهای هند، آفریقا، مصر، چین، مراکش، هنگ کنگ و سنگاپور تنها بخشی از کشورهایی است که به آن سفر کردم.

ایران از بهترین کشورهایی است که به آن سفر داشتم و سه کشور مصر چین و ایران بهترین کشورهایی هستند که تاکنون به آنجا سفر داشتم.

از دیگر نکات شگفت‌انگیز برایم در مازندران این است که غذاهای مردم طبیعی است، غذاهای طبیعی مازندران بسیار برایم لذت‌بخش است، شیر، ماست و دوغ محلی این منطقه را خیلی دوست داشته و غذاهای طبیعی را علاقه فراوان دارم.

مردم ایران بسیار خوب و مهمان‌نواز هستند، مطمئن باشید با ورود به اسپانیا به دوستان، آشنایان و هموطنانم پیشنهاد می‌کنم که حتما یک بار به ایران سفر کنند و به مازندران و شهرستان آمل بیایند.

مازندران برایم بسیار عجیب بوده، مهربانی و رفتار دوستانه مردم ایران خیلی خوشایند است. زمانی که قصد سفر به ایران را داشتم و این اقدام مهم را به دوستان گفتم آنها به من اعلام کردند که مگر دیوانه‌ای به آنجا بروی ولی آنچه که از ایران شنیدم با آنچه که در ایران دیدم از زمین تا آسمان تفاوت دارد و قابل بیان نیست.

 

در برنامه‌های تلویزیونی و اخبار کشورمان فقط دو یا سه دقیقه از ایران و اتفاقات آن می‌گویند ولی این کشور، زیبایی‌ها، مهربانی و بی‌نظیر بودن مردم آن را بازگو نمی‌کنند، تصوری که هموطنانِ اسپانیایی من از ایران و مردم آن دارند ایرانی‌ها را جنگ‌طلب می‌دانند ولی مردم ایران بسیار دوست‌داشتنی، مهربان و با صمیمیت فوق‌العاده هستند و در این کشور اصلا خبری از جنگ و جنگ‌طلبی نیست، معتقدم این اشتباه بزرگ نباید به مردم کشورهای القا شود و به آنها بگوییم که اخلاق، رفتار و مهمان‌نوازی مردم ایران بی‌نظیر است.

مهمان‌نوازی و خوش‌ذوقی ایرانی‌ها به همراه جاذبه‌های گردشگری و طبیعی بدون مثال ایران باعث شده تا کشورمان یکی از مهمترین مقاصد جهانگردان باشد و ورود خارجی‌ها عاملی است تا بر خلاف فضای متشنج سیاسی و تبلیغات گسترده سوء اجانب بیشتر با فضای امن و دلنواز کشورمان آشنا شوند و سفیر اشاعه امنیت، فرهنگ، تمدن، خوش‌خلقی و همه ویژگی‌های نیک هموطنان‌مان به دیگر کشورهای دنیا باشند.

بیایید همه سعی بر آن کنیم تا با اخلاق و رفتار صحیح مروج خوبی، نیکی و درستی برای خود و دیگر هموطنان و جهانگردان باشیم و انسانیت، شأنیت، امنیت و اقتدار خود را به دنیا صادر کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها