ضعف و ناتوانی سامانه انبار

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک با اشاره به اینکه دستگاه‌ها عادت دارند ضعف خود را گردن دیگران بیندازند، گفت: چطور اطلاعات ۳۰ هزار انبار گمرک کامل‌تر از ۶۰۰ هزار انبار وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
کد خبر: ۹۰۵۰۴۱۴
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲

به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، فیروزه خیالی در پاسخ به این پرسش که قرار بود انبارهای کالا به سامانه جامع گمرک متصل شوند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ذیل سامانه جامع تجارت به دنبال تکمیل سامانه انبارها بوده است، با توجه به سیاست‌های ارزی چرا در حال‌حاضر انبارهای پر از کالای احتکار شده در استان‌های متعدد توسط نهادهای نظارتی کشف می‌شود و سامانه‌ها نقشی در آن ندارند، اظهار کرد: گمرک چیزی به نام سامانه انبارها ندارد، آنچه تحت سامانه انبارها گفته می‌شود، زیرمجموعه سامانه جامع تجارت است که اساسا ثبت‌نام و یک مدل خوداظهاری تلقی می‌شود.مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک با بیان اینکه مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کنند اطلاعات ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار انبار در سامانه ثبت شده، اما ما اطلاعی نداریم که این انبارها کجا هستند،‌ عنوان کرد: به گمرک گفته بودند اطلاعات انبارها را از ما دریافت کنید؛‌ البته چیزی غیر از این نبوده است که از طریق کدپستی دسترسی پیدا و آنها  را اعتبارسنجی می‌کردند؛ در واقع این اتفاق نیفتاده است و یک سال و نیم دنبال این بودیم که وب سرویسی در تاریخ ۷ مرداد با نام کاربری و رمز عبور از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنیم که روی بستر GST ارائه می‌شد. وی با ابراز تاسف افزود: با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات تماس گرفتیم، گفتند اساسا وزارت صمت چنین درخواستی از ما نداشته که آن را در اختیار گمرک قرار دهند. معلوم نیست یک و نیم سال معطل کردند و دنبال چه بودند؛ اکنون هم اطلاعات خاصی ندارند. به گفته این مسوول گمرک، در سامانه جامعه گمرک اعلام می‌کنیم که متقاضی کدپستی به ما داده و آیا قبلا در سامانه انبار وزارت صمت ثبت شده؛ آیا معتبر است یا خیر؟ اما از اینکه ۶۰۰ هزار انبار یاد شده اعتبارسنجی و راستی‌آزمایی شده خبر نداریم.

خیالی با اشاره به اینکه قبلا هم گفته‌ام اگر از سازمان ثبت‌احوال کدملی می‌گیریم، به معنای آن نیست که به‌جای سازمان افراد را ثبت‌نام کنیم، بلکه اطلاعات آنها رجیستر شده و کد یکتا می‌دهیم و وقتی کدپستی می‌گیریم به معنای اعتبارسنجی و ارزیابی نیست، گفت: هدف این است که کالا به کجا رفته و آدرس آن چیست، بحث ما صرفا زنجیره تامین نیست، طبق قانون گمرک حسابرسی پس از ترخیص داریم و کالایی که ترخیص شده را رصد می‌کنیم زیرا ممکن است به هنگام تشریفات گمرکی با حداقل ضوابط کالا ترخیص شده باشد اما مجددا مورد بازبینی قرار گیرد.

خیالی تاکید کرد: در طرح رجیستری انبارها نیروی انتظامی نیز تمایل نشان داد که اطلاعات حامل کالا را داشته باشد و مسیر آن را نظارت و ارزیابی کند. مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک با تاکید بر اینکه به‌رغم اظهارات مسوول سامانه جامع تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت که گفته است، می‌دانیم در کدام انبارها چه کالایی وجود دارد، اظهار کرد: با این وجود بازهم از سیستم خدمات پس از ترخیص گمرک استفاده کردند و ما چیزی به نام سامانه انبار نداریم. وی یادآور شد: اصرار دارند که اتصال سیستم انبار به سامانه گمرک انجام شود، متوجه نشدم علت آن چیست، یکی از دلایلش این است که الزام برای انبارها از طریق گمرک ایجاد شود چون توانایی این کار را ندارند تا صاحبان انبارها را ملزم کنند که اطلاعات خود را ارائه دهند.

خیالی افزود: به‌رغم اینکه اطلاعات ۶۰۰ هزار انبار را دارند، می‌گویند اطلاعات ۳۰ هزار انباری را که نیز گمرک دارد باید در اختیار ما قرار بگیرد. شخصا برایم جالب است که چطور می‌تواند اطلاعات ۳۰ هزار انبار گمرک کامل‌تر از ۶۰۰ هزار انبار آنها باشد؛ البته این را هم نمی‌دانیم. وی در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی سامانه گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت کمکی به کشف احتکار انبار کالاها نکرده است، عنوان کرد: کالاهایی را که اخیرا در استان سیستان و بلوچستان کشف کردند براساس اطلاعات سامانه گمرک بود چون تنها جایی است که می‌تواند بگوید چه کالایی در کدام انبار و متعلق به چه کسی است. مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک در پاسخ به این پرسش که می‌گویند گمرک با سامانه جامع تجارت تبادل خوبی ندارد، گفت: این عادت همه دستگاه‌هایی است که ضعف و ناتوانی خود را به این شکل عنوان کنند؛ کل اطلاعات اینکه چقدر ارز گرفته شده و چه کالاهایی توسط چه کسانی و با چه میزان ارز وارد شده در اختیار وزیر اقتصاد است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار