جنگنده کوثر را می‌توان آغاز فرآیند ارتقاء سنگین جنگنده‌های موجود در بدنه نیروی هوایی ارتش و تولید جنگنده در ایران دانست،راهی که تازه آغاز شده و ما در ابتدای مسیری هستیم که کشورهای معدودی، پا در آن گذاشته‌اند.
کد خبر: ۹۰۵۰۴۱۲
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری علم و فناوری؛ در هفته ای که گذشت و همزمان با سالروز صنایع دفاعی، نخستین هواپیمای بومی جنگنده پیشرفته با نام "کوثر" رونمایی شد.ساخته ای که با فناوری نوین خود نخستین هواپیمای بومی جنگنده پیشرفته مجهز به سامانه‌های اویونیک و کنترل آتش پیشرفته بومی نسل 4 به حساب آمده که کوثر نام گرفت.تولیدی که متکی بر توان داخلی متخصصان و مهندسان حوزه ی هوافضای صنایع دفاع ایران شکل گرفت و به بهره برداری رسید اما در این میان عده ای در فضای مجازی از همان ساعات اولیه اقدام به شبهه‌افکنی پیرامون توان ایران در حوزه ساخت جنگنده‌ها کرده و شبهات زیادی در خصوص کوثر در فضای مجازی پخش کردند که این شبهات باعث شد که بسیاری تصور کنند آنچه روی داده، غیرواقعی و یا یک کپی است.در این گزارش به بررسی دقیق تر این موضوع خواهیم پرداخت.با ما همراه باشید...

همزمان با 31 مرداد سالروز صنایع دفاعی، تحقیق و تلاش شبانه‌روزی متخصصان صنایع هوایی، نخستین هواپیمای بومی جنگنده پیشرفته مجهز به سامانه‌های اویونیک و کنترل آتش پیشرفته بومی نسل 4 با نام کوثر تولید و با حضور رئیس جمهور رونمایی شد.

آشنایی با جنگنده پیشرفته "کوثر"

این جنگنده که به‌دست متخصصان و نخبگان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است، دارای مزیت‌هایی همچون معماری یکپارچه پیشرفته اویونیک، کنترل آتش با استفاده از شبکه‌های داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل 4، بهره‌گیری از فناوری نمایشگرهای چندمنظوره تمام‌دیجیتال، بهره‌گیری از کامپیوتر محاسبات بالستیک، استعلام از سامانه پیشرفته نشانه‌روی مقابل خدمات به‌منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات، بهره‌گیری از رادار پیشرفته چندمنظوره کنترل آتش جهت بالابردن کشف اهداف و تهدیدات و بهره‌گیری از فناوری دقیق ساعت رادیویی و استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمند است.هواپیمای کوثر یک هواپیمای جنگنده پیشرفته با مأموریت پشتیبانی نزدیک هوایی است که به‌صورت کاملاً بومی ساخته شده و ایران را در زمره معدود کشورهای دارای فناوری طراحی، ساخت هواپیما، جنگنده‌های ارگانیک و کنترل آتش 94 قرار داده است.

تصویر زیر را حتماً در روزهای اخیر زیاد دیده‌اید، تصویری که با متنی مغرضانه و با حالت تحقیر القا می‌کند که کوثر در واقع همان جنگنده اف5 است که آمریکا 50‌ــ‌40 سال پیش ساخته و تازه ایران توانسته آن را بسازد!

واما حقیقت ماجرا...

آنچه در مورد کوثر واضح است، این است که این جنگنده شباهت بسیار زیادی به جنگنده اف5 آمریکا دارد و یا اگر بخواهیم بهتر بگوییم، کوثر در واقع ارتقای سنگین همان طرح اف5 است که توسط وزارت دفاع اجرایی شده است.

پرواضح است که جمهوری اسلامی ایران سالیان درازی است که در شرایط تحریم نظامی کامل از سوی غرب قرار داشته و ایران سال‌هاست که نمی‌تواند تجهیزات نظامی مدرن به‌خصوص جنگنده خریداری کند، البته تلاش‌های زیادی انجام شده اما تاکنون درباره خرید جنگنده خارجی به نتیجه نرسیده‌ایم.

در چنین شرایطی، ایران یک کار بیشتر نمی‌تواند انجام دهد و آن اینکه خودش دست به کار شده و جنگنده بسازد و یا اینکه جنگنده‌های موجود را ارتقا دهد تا مدرن‌تر شوند؛ قاعدتاً ساخت جنگنده امری بسیار خطیر و پیچیده است و قطعاً کشورمان تا سالیان متمادی نمی‌تواند جنگنده‌ای در حد جنگنده‌های مدرن نسل 4+ یا نسل 5 بسازد چرا که برای رسیدن به مرحله‌ای که جنگنده مدرن بسازیم، سالیان متمادی تحقیق و ایجاد زیرساخت و... نیاز است، دقیقاً راهی که سازندگان بزرگ دنیا شاید نزدیک به 100 سال طول کشید تا به آنجا برسند.

اما برای ایجاد زیرساخت‌ها و دستیابی به دانش ساخت جنگنده، نیاز به آزمون و خطاهای زیادی هست که یکی از مهمترین راه‌ها، رسیدن به جایی است که کشور بتواند جنگنده‌های دیگران را که در اختیار دارد، از طریق دانش موجود، ارتقا و یا توسعه بدهد.

آنچه امروز درمورد جنگنده کوثر رخ داده، همین است و متخصصان کشورمان توانسته‌اند جنگنده اف5 آمریکا را اساساً تبدیل به یک جنگنده مدرن‌تر کنند و در واقع امروز می‌توان گفت که ایران دارای یک استاندارد مدرن برای جنگنده‌های اف5 است.

این اقدام نه امروز، بلکه سال‌هاست که در کشور در حال انجام بوده و پروژه‌های متعددی در این باره تعریف شده است، از آذرخش گرفته تا صاعقه 1 و 2؛ یعنی این جنگنده، ماحصل تلاش بیش از 2 دهه ایران برای تولید یک جنگنده است که نتیجتاً به کوثر ختم شده است.

از مهمترین اتفاقاتی که در پروژه کوثر رخ داده، می‌توان از نصب "موتور توربوجت بومی اوج" روی جنگنده کوثر نام برد؛ اوج اولین موتور جت ساخت ایران است که همتای موتور J-85 به‌شمار می‌رود و متخصصان کشورمان آن‌قدر به این محصول اطمینان داشته‌اند که حالا آن را برای اولین بار روی یک جنگنده سوار کرده‌اند.

 

  • موتور توربوجت بومی اوج

همزمان با 31 مرداد روز صنعت دفاعی در مراسمی که به همین مناسبت با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران ، سردار دکتر حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ،جمعی از مدیران ارشد، دانشمندان و متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شبکه همکاران صنعتی - تحقیقاتی برگزار شد، نخستین موتور توربوجت ملی هواپیما  با نام  اوج رونمایی شد.

سردار دهقان در جمع خبرنگاران در تشریح این دستاورد درخشان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طی سخنانی اظهار داشت: موتور توربوجت ملی «اوج» که در اجرای فرمان فرمانده معظم کل قوا و با دستان با کفایت دانشمندان، طراحان و متخصصان صنعت دفاعی ساخته شده، یکی از پیچیده ترین محصولات هوایی است که بدون هیچگونه مشارکت خارجی چه در حوزه دانشی و چه در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری طراحی و در سال اقدام و عمل اولین نمونه ساخته شده آن به منصه ظهور رسید.

سردار دهقان گفت: با نهایی شدن ساخت این محصول علاوه بر قطع رشته های وابستگی به اینگونه موتورهای هوایی، جمهوری اسلامی ایران در زمره 8 کشور صاحب دانش طراحی و فناوری ساخت این دسته از موتورها قرار گرفت.

وی با بیان اینکه موتور هواپیما قلب پرنده محسوب می‌شود، اظهار داشت: نخستین موتور توربوجت ملی، قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع 50 هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و محیطی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرنده‌های با وزن برخاست حداکثر 10 تن را دارا می باشد.

وزیر دفاع گفت: موتور توربو جت اوج با بیش از 14 هزار قطعه و با فناوری بسیار پیچیده موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوایی کشور گردیده و به عنوان یک پلتفرم مرجع می تواند زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربوفن و توربوشفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را فراهم کند.

سردار دهقان اضافه کرد: دستیابی به فناوری تولید پره های توربین به روش ریخته گری دقیق در خلاء را از مهمترین فناوری های حاصل شده در روند ساخت اولین موتور توربوجت ملی عنوان کرد که بومی سازی برخی از سوپر آلیاژهای کلاس هوایی از دیگر دستاوردهای نخستین موتور بومی توربوجت ملی «اوج» می باشد.

وی با حائز اهمیت توصیف کردن دستاورد رونمایی شده گفت: دستیابی به دانش بومی طراحی و فناوری ساخت قطعات گردنده موتور توربوجت شامل محور اصلی، دیسک های توربین، اسپول های جلویی و عقبی کمپرسور و دیسک کمپرسور با همت و تلاش دست اندرکاران و متخصصان صنایع هوایی میسر گردیده است.

امیر سرتیپ عبدالکریم بنی‌طرفی (در برنامه گفت و گوی ویژه خبری)

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح

امیر سرتیپ عبدالکریم بنی‌طرفی مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح اظهار داشت: هواپیمای جنگنده «کوثر» صد درصد بومی و ساخت داخل است. این یک هواپیمای شکاری رهگیر است که مأموریت آن پشتیبانی نزدیک از حوزه رزم زمینی است و قابلیت مانور بسیار بالایی دارد.

وی ادامه داد: تجهیزات الکترونیکی پیشرفته ای برای این هواپیما، طراحی و نصب کردیم و انواع موشک ها و بمب های مورد نیاز را حمل می کند و به گونه ای طراحی و ساخته شده است که نیاز به ورود هیچ سامانه ای از خارج نداریم.

امیر سرتیپ بنی طرفی تأکید کرد: این هواپیما در همه سازه هایش از جمله موتور و سیستم های الکترونیک در داخل کشور ساخته شد و در تولید آن هیچ وابستگی به کشوری نداریم.وی گفت: از آنجا که این هواپیما، بومی است در نتیجه قابل توسعه می باشد و این کار را با استفاده از توان دانشگاه ها و مراکز علمی انجام داده ایم.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با اشاره به توضیحاتی درباره هواپیماهای نسل اول تا چهارم گفت: هواپیمای جنگنده «کوثر» از نسل چهار است که سیستم های پیشرفته ای دارد و کار را برای خلبان راحت می کند.

امیر سرتیپ بنی طرفی افزود: در هواپیماهای قبلی همه تجهیزات بومی نبود اما در هواپیمای جنگنده کوثر همه تجهیزات از جمله موتور، بومی است.وی با اشاره به اینکه برای ساخت این هواپیما برای صدها جوان شغل ایجاد شد، اضافه کرد: این هواپیما استانداردهای بسیار دقیق هوایی را دارد.

امیر سرتیپ بنی طرفی با بیان اینکه خط تولید این هواپیما آماده است و در حال تولید هستیم، گفت: پس از انجام آزمایش های عملیاتی، تغییرات لازم را انجام می دهیم و از این هواپیما به تعداد لازم خواهیم ساخت.وی افزود: با ساخت هواپیمای جنگنده کوثر، ۱۶ و نیم میلیون دلار صرفه جویی ارزی داریم که از این مقدار فقط ۷ و نیم میلیون دلار در بخش اویونیک آن است.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با اشاره به فعالیت بخش خصوصی گفت: ۷۵ درصد ساخت این هواپیما در بخش خصوصی انجام می شود و وزارت دفاع صرفاً مدیریت می کند.

امیر سرتیپ بنی طرفی با بیان اینکه شاید حدود ۳ تا ۴ درصد تجهیزات صنایع دفاعی را از خارج تأمین کردیم و بقیه آن، تولید داخل است، افزود: تحریم های صنایع موجب برکت شد و هر چه تحریم ها سخت تر بود نگاه به داخل بیشتر شد.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح گفت: ساخت هواپیمای ایرانی کوثر دستاوردهای زیادی دارد و در بخش غیرنظامی می‌توان از این دستاوردها استفاده کرد و به صنعت هواپیمایی غیرنظامی در تأمین برخی قطعات و نگهداری کمک می کنیم.

امیر بنی طرفی با اشاره به اینکه دشمنان ما سعی می کنند دستاوردهای ما را کوچک بشمارند و تبلیغات منفی کنند، گفت: این اقدامات آنان، ما را در کارهایمان مصمم تر می کند و نقشه راه خود را متناسب با مطالبات عملیاتی نیروهای مسلح ادامه می دهیم و نیازهایمان را برطرف می کنیم.وی افزود: چشم انداز و اهداف و مهلت زمانی برای اجرای طرح ها مشخص است و دکترین جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر بازدارندگی است.

مشاور عالی امور صنعتی و تحقیقاتی وزیر دفاع هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه هواپیمای جنگنده کوثر افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: پخش زنده تلویزیونی آزمایش این هواپیما نشان دهنده اطمینان سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح از این هواپیماست.

و در پایان...

آنچه که مسلم است دستیابی به این میزان از پیشرفت بومی در صنایع هوایی از ارتقای جنگنده های روز دنیا به مانند سوخو۲۲ گرفته تا رونمایی از جدیدترین ساخته ی تمام ایرانی جنگنده ی پیشرفته ی "کوثر" نشان دهنده ی توان و همت والای فرزندان ایران زمین در صنابع موشکی و دفاعی دارد.نباید فراموش کرد که این اتفاقات در اوضاع اقتصاد کنونی و جنگ تمام عیار اقتصادی کشورهای دیگر بر علیه این سرزمین صورت پذیرفته و در چنین اوضاعی این دستیابی یک رویداد بزرگ و قابل تحسین برای ایران اسلامی به حساب خواهد آمد اما نباید به همین اکتفا کرد و در این مسیر توقف نمود.

ارسال نظرات