چندین سال قبل رسانه ها و سخنران ها و ... حرف از ارزشهای غربی می زدند و ما را از برخی چیزهایی که در غرب رایج شده بود منع می کردند، دلیلشان هم این بود که برای ما و فرهنگ ما آثار مخرب و زیانباری داشت.
کد خبر: ۹۰۴۹۹۳۱
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵

گلایه ای از هنر تبلیغات در تلویزیون

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، چندین سال قبل رسانه ها و سخنران ها و ... حرف از ارزشهای غربی می زدند و ما را از برخی چیزهایی که در غرب رایج شده بود منع می کردند، دلیلشان هم این بود که برای ما و فرهنگ ما آثار مخرب و زیانباری داشت. اما پس از گذشت چند سال ، ضد ارزش های ما و ارزشهای آنان در تلویزیون ما پا گذاشتند و خوراک افراد جامعه ما شدند.

اسلام با تاکید بر لزوم حفظ مال، تامین نیازهای زندگی، سریامه گذراری اقتصادی تامین رفاه زندگی برای خود و افراد تحت تکفل با معیار رعایت اعتدال و میانه روی، مسلمانان را به مصرف دعوت کرده و از هرگونه اسراف ، تبذیر، و ... در مصرف منع کرده است.

حال ما می گوئیم مصرف گرایی دستاور تمدن غرب است، این روزها باید بپذیریم که یا اسلام تحریف شده و یا مورد حمله مصرف گرایی واقع شده ایم، این حمله ها از کجا شروع شده است؟ آری فقط کافی است نگاهی به تبلیغات تلویزیونی خودمان بیاندازیم.

تبلیغات برنج و چای و شامپو و رب گوجه و ...؛ تشویق به خریدن و خودرن و تحریک ما با جایزه های جذاب و رنگارنگ فقط زندگی را برمدار خریدن و خوردن باید گذراند، چه با نیاز و چه بی نیاز.

اینها نشانه های بزرگ از مصرف گرایی هستند که سالها برآن تاخته ایم؛ در کنار این مصرف گرایی که تلویزیون خودمان عامل اساسی این داستان ضد ارزش هست استفاده تهیه کنندگان و کارگردان های تبلیغاتی از زنان ایران اسلامی است.

باز هم اگر به گذشته رجوع کنیم خواهیم دید زمانی خودمان در فرهنگ غرب ، زن را یک وسیله تبلیغاتی می دانستیم، آیا ما الان از زنها استفاده تبلیغاتی نمی کنیم؟

اگر منصف باشیم خواهیم دید که زن ها چه با ربط و چه بی ربط در همه تبلیغات تلویزیونی حضوری پر رنگ دارند؛ برای بازاریابی بزک می کنند و گاهی close-up لبخند شان در قاب دوربین جای می گیرد تا ماکارونی زیادی فروخته شود.
دستگاه دراز و نشست را تبلیغ می کنند و کفش ورزشی می فروشند؛ به راستی این روزها زن ها جایگزین چه چیزهایی شده اند؟

امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: محفوظ بودن و پاکدامنی برای سلامتی زن مفیدتر است و زیبایی او را با دوام تر می کند. (غرر الحکم، ج ع، ص 2) ح 850 ه

مهدی طوماری
فعال هنر، رسانه و فرهنگ

ارسال نظرات
آخرین اخبار